Jump to content
Fiskersiden

Må man bruke fortom ved kveitefiske?


Lofottorsk
 Share

Recommended Posts

Det er to fordeler med fortom, det første er at mono/fluorofortom tåler mer med tanke på å gnis opp mot steiner, skarpe tenner og liknende.

 

Det andre er at mono/fluorofortom er gjennomsiktig og mindre synlig i vannet, men når du fisker kveite fisker du vanligvis langt nok nede til at snøret uansett er lite synlig.

 

Du har også fortom i feks stål som fungerer veldig bra mot skarpe tenner.

 

Du "trenger" aldri fortom, men det er jo fordeler med å bruke det.

Edited by Gabriel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Lofottorsk skrev:

Jeg har aldri fisket kveite før, kjøpt en havfiskestang og en jig på 500gram. 
På snella er det ferdig påspolt Fireline X8 0,39mm. Trenger jeg å ha på fortom mellom snøret og klipsen hvor jeg fester på jig?

Ja, uten tvil. Du skal ALLTID ha fortom når du fisker etter kveite.

Du skal ha en fortom på ca 1,5 meter med ca 1-1,2mm mono eller fluor. (Mono fungerer helt fint.) Et velment tips er også å droppe alt som heter "klips" og bruke splittringer og splittringtang (Biltema sin er helt OK). I det området det fremstår som du fisker er det et spørsmål om tid før du får en fisk som sprenger enhver klips/ snap/ hurtigkobling.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.