Jump to content
Fiskersiden

Transportvennlig stang til svaberg og lignende, samt snelle og flere spørsmål

kristianfredrik
 Share

Recommended Posts

Hei,

Lever forumet fortsatt?

Er på utkikk etter en litt transportvennlig stang til å ta med på ferie/dagsturer med ungene, for å kunne kaste litt i sjøen når jeg får muligheten. Jeg fisker etter hva enn som biter på, typisk sei/lyr, torsk og makrell. Tenker 20-60g kastevekt, og blir å kjøpe futteral med plass til snelle også. 

Referansestanga fjellstanga. Noen over 10 år gamle 3-delte Shimano Forcemaster AX 240L, 2g-10g. Usikker på hva slags aksjon de har, men er veldig fornøyd. Helaksjon tror jeg. Et par enda eldre 2-delte Forcemastere i diverse kastevekter har langt mer nervøs tupp jeg ikke er fornøyd med. 

Skittfiske anbefalte Daiwa Ninja X til bruken og med ikke-topp-aksjon.

Daiwa Laguna XT og Lawson Explorer G4. Ser ut som to alternativer.  Sistnevnte har mer toppfokusert aksjon hvis jeg forstår rett. Lagunaen ser jo ut som en veldig fin stang og. Liker det estetiske bedre Hva jeg får jeg ekstra med Ninjaen? 

Anbefal gjerne en snelle og, da Nexaven (4000R) min begynner å dra på åra.

Litt liv er det jo, men all aktivitet tas imot med takk;)

Jeg har den Lawson stanga i 10’ 15-45, men  jeg har brukt den så lite at jeg egentlig ikke har noe å melde. Den ble kjøpt som backup til en tur for noen år siden. Så vidt jeg kan se, er Daiwa-stanga 10 fot og Lawson 11’. Noen vil foretrekke den lengste ved såpass høye kastevekter. 

Hva gjelder sneller, er mitt inntrykk at så lenge du styrer unna de aller billigste modellene, er de fleste rimelige sneller fra Daiwa og Shimano fullt brukbare. Det som skiller de rimelige fra dyrere, er først og fremst detaljer, «feeling» og muligens noe holdbarhet. 

2 hours ago, TT said:

Litt liv er det jo, men all aktivitet tas imot med takk;)

Jeg har den Lawson stanga i 10’ 15-45, men  jeg har brukt den så lite at jeg egentlig ikke har noe å melde. Den ble kjøpt som backup til en tur for noen år siden. Så vidt jeg kan se, er Daiwa-stanga 10 fot og Lawson 11’. Noen vil foretrekke den lengste ved såpass høye kastevekter. 

Hva gjelder sneller, er mitt inntrykk at så lenge du styrer unna de aller billigste modellene, er de fleste rimelige sneller fra Daiwa og Shimano fullt brukbare. Det som skiller de rimelige fra dyrere, er først og fremst detaljer, «feeling» og muligens noe holdbarhet. 

Mener jeg leste et og annet innlegg hvor Lawson stanga var parkert til fordel for Daiwa. Ute på brygger og svaberg er det jo ingen ulempe med lenger stang. 

Da er det vel bare å elle/melle litt på snelle. Dyreste snella jeg har brukt/bruker er vel en Exage, skjønt jeg vet ikke hvor mye Mitchell Avocet snella jeg fikk til jul som 12(?)-åring kosta. 

Hvordan kan antiviteten økes da tro? Fjellforum går jo så det suser, men fiske er jo kanskje et mer snevert tema. 

48 minutter siden, kristianfredrik skrev:

Mener jeg leste et og annet innlegg hvor Lawson stanga var parkert til fordel for Daiwa. Ute på brygger og svaberg er det jo ingen ulempe med lenger stang. 

Da er det vel bare å elle/melle litt på snelle. Dyreste snella jeg har brukt/bruker er vel en Exage, skjønt jeg vet ikke hvor mye Mitchell Avocet snella jeg fikk til jul som 12(?)-åring kosta. 

Hvordan kan antiviteten økes da tro? Fjellforum går jo så det suser, men fiske er jo kanskje et mer snevert tema. 

Det med lengde var en generell betrakting, altså. Jeg kjenner ikke Daiwa-stangen. 

Avocet var en ganske billig snelle, som til stadighet var å få på salg. Jeg har en og har intet å utsette på den, men den er ikke så mye brukt. 

Om alle som har klaget over at forumet er «dødt» de siste årene, heller hadde lagt ut noen bilder av fisk eller annet sånn passe fiskerelaterte, skal du se det hadde vært en del liv. 

Fjellforum går bra, ja, men det er en kjerne av aktive folk som står for ganske mye av aktiviteten. Den kjernen er i imidlertid stor nok til at det funker. «Baatplassen» er også veldig vitalt. Kjernen på FS har blitt litt for tynn nå. 

9 timer siden, kristianfredrik skrev:

Heihei, ikke ødelegg barndomsminnet om fancy snelle til jul :P

Sorry, det var ikke sånn ment. 

Jeg tror for øvrig de beste fiskeminnene er lagd med billig utstyr. Selv fikk jeg en Sølvkroken «Blå» til en eller annen bursdag. Slaskete 9 fots glassfiberstang. Den tok jeg utallige gjedder og torsk med som ung, og ga timesvis med fiskeglede. 

Edited by TT