Sign in to follow this  
Karl Inge S

Om karuss og pene damer.

Recommended Posts

Her om dagen slo det meg at disse to artene egentlig har svært så mye til felles. jeg har nemlig i det siste brukt endel timer på jakt etter karussen-da gjerne mens jeg har tenkt på damer. (Ondt ofte lider den fiskemann...)

Begge to tar villig imot bestikkelser (Drinker og middag, eller mais og boilies). Dette er imidlertid langt fra noen garanti om videre suksess. Etter innledende bestikkelse, er det vanskelig å holde oppmerksomheten deres i særlig lengre tid, de tar gjerne en liten svins omkring og sjekker alternative beiter. I denne perioden kan man lett bli frustrert, særlig hvis fangsten viser hvor fin kropp den har med å lene seg fremover, eller ta et head&tail vak.

I neste fase skjer en av to ting-byttet fosvinner, eller nærmer seg tackelet ditt. (Tolk den som dere vil...) Her gjelder det å ha konsentrasjonen på topp, det er her avgjørelsen faller! I verste tilfelle blir det bare litt sutting, i beste tilfelle max flex.

Skitt fiske til dere alle, jeg gjør et nytt forsøk ikveld. (Etter karussen altså)

Kan nevne at jeg igår hadde min 4 karuss tur på 6 dager, ca 15-20t tilsammen, ikke en fisk. ARGH. Verre enn å ikke få....

Hold foringa, jeg kommer, jeg kommer. Skal bare en tur til en annen lokalitet for karuss først. Er på plass på mandag.

Hva forer du med, hva bruker du som krokagn? Fisker du om natta?

Har sett karussen flere ganger, helt tydelig.

Forer med mais, fisker med mais, fisket i perioden 19-24. Ser fisk i sivet rundt agnet. ASRGHHH

Har lest at noe av grunnen til at karussen kan være vrien i enkelte vann kommer av at den konsentrerer seg om noen typer føde, mens den fullstendig overser andre ting som er fullt spiselig. I slike vann kan det f.eks ligge en feit og svær meitemark og sprelle rett foran karussen, og som karussen både ser og lukter, men som den ikke engang vurderer å spise - rett og slett fordi den ikke oppfatter marken som noe spiselig.

Kan ikke bruke metemark, er 1824 4839483 småørret i vannet.

StåleG mente han observerte at de var i lek igår.Må vi vente med å fiske etter dem, eller spiser de "innimellom"?

iflg Frisch sin artikkel om karuss på Avkrokens side er karussen umulig å ta i gytetida, men den er veldig aktiv under gytingen og enkel å observere. Men det står oxo at den gyter i juni uten at det er veldig spesifikt.

Virker som om karussfisket i Kristiansand var enklere. Jeg og Leidland kom ut av tellinga. Den største jeg fikk var 37 cm. Er det bra?

Bifangst var også 5 gullfisk, den største på 909/38 cm. Dem var det fart i. Karussen var en skuffelse i såmåte.

Teller gullfisk i konkurransen her?

sitat:

Teller gullfisk i konkurransen her?

Det bør den gjøre, for jeg har nå tenkt å gjøre krav på NR [ :) ] Bilder legger jeg ut på hjemmesiden min snart.

De kan danne hybrider, det er jo tross alt i samme familie......... Carassius carassius og carassius auratus......

Bilder kommer vel på mail går jeg utifra ? Sammen med bilder av hågjel ??

Tviler på at gullfisk blir godkjent som norgesrekord. Burde ikke telle her heller spør du meg.[ :) ]

Noen som har hørt om andre som har prøvd å gjøre krav på NR ? Det er jo en fisk som formerer seg i naturen.

Det er en vederbuk som er rød( i likhet med en rød gullfisk...). På Jæren er 1% av sørven også rød som en gullfisk.Gullsørv?

sitat:Tviler på at gullfisk blir godkjent som norgesrekord. Burde ikke telle her heller spør du meg.

Uenig!

Hvorfor burde den ikke telle?

sitat:Opprinnelig postet av Bendik

Tør jeg spørre hvor i Kristiansand du fikk gullfisken? Og karussene!?!??!

Davidsen, Tor Inge??