Gå til innhold
Fiskersiden

Om karuss og pene damer.


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Okey... Takk for at dere gadd å si det :)

Jeg har fisket litt selv i det ene vannet der det er Gullvederbuk, og jeg har fått mange av dem på flue, men jeg var ikke klar over at det gikk karuss og Gullfisk i samme vannet.

Jeg har nemlig bare sett gullvederbuk der.

Er karussene i begge vannene eller bare i det ene?

Jeg har i hvertfall bare sett fisk i det ene vannet.

Var det vanskelig å få karuss der eller gikk det "lett"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

StåleG mente han observerte at de var i lek igår.Må vi vente med å fiske etter dem, eller spiser de "innimellom"?

Hvis karussen gyter om natten og tidlig morgen bør du prøve midt på dagen. Karussen tar ofte pauser og det er under slike forhold vi har hatt best resultat på Bergstjern i alle fall. Om det fungerer like godt i nye vann vet jeg ikke. Jeg vet det kan virke håpløst etter en hel natt med gyting, men vær tålmodig og fortsett utover dagen. Etter hvert roer "jukkingen" inne i sivet seg og det begynner å boble på forplassen... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullfisk er som tidligere nevnt, en egen art. Men det er riktig at de fargede variantene er oppdrettsformer. Slik som f.eks. koi er oppdrettsformer av karpe. Begge arter er satt ut i Norge, men det er også suter, regnbueørret, dvergmalle, bekkerøye, canadarøye og (muligens) karuss. Burde de tas ut av Nrek-lista også, Helge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ikke forvirre.

Gullfisk er egentlig en underart (fargevariant) av sølvkaruss.

Dvs at sølvkaruss er den viltlevend arten og så fnnes det mange underarter (mutasjoner, genmanipuulering osv) av denne igjen. Noen kjente underarter finner du under navn som slørhale, løvehode, bubble eye og som nevnt gullfisk.

I Norge er det kun underarten gullfisk som er påvist. I tidsskriftet til Zoologisk, "Fauna" er arten beskrevet og navngitt som gullfisk.

Så til Rune: Det vil være helt feil å eventuelt godkjenne norgesrekord på sølvkaruss, da denne ikke engang er påvist i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Isgalt

Gullfisk er som tidligere nevnt, en egen art. Men det er riktig at de fargede variantene er oppdrettsformer. Slik som f.eks. koi er oppdrettsformer av karpe. Begge arter er satt ut i Norge, men det er også suter, regnbueørret, dvergmalle, bekkerøye, canadarøye og (muligens) karuss. Burde de tas ut av Nrek-lista også, Helge?

I prinsippet ja, de er utsatt og forekommer ikke naturlig i norske vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge hvor langt tilbake skal vi gå i tid.

Suter og karpe ble satt ut for kanskje så mye som 500 år siden,det samme gjelder muligens karuss.

Regnbue og bekkerøye har blitt satt ut de siste 30 åra.

Canadarøye og regnlaue det siste 10 år (20 kanskje).

Hva med sørv? Når ble den satt ut? Vi vet vel ikke med sikkerhet om denne forkom i Norge naturlig etter siste istid.

Etter dine meninger er det vel bare ørret, laks, røye og hornulke som garantert er norske arter (ferskvann).

Og hva hvis det blir tatt norgesrekord på ørret i et vann den er utsatt, skal den telle med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

I Norge er det kun underarten gullfisk som er påvist. I tidsskriftet til Zoologisk, "Fauna" er arten beskrevet og navngitt som gullfisk.

Så til Rune: Det vil være helt feil å eventuelt godkjenne norgesrekord på sølvkaruss, da denne ikke engang er påvist i Norge.

En eventuell rekord hadde trolig blitt registrert som gullfisk, men biologisk sett ville det kanskje vært mer korrekt å kalle fisken sølvkaruss, siden vi ikke opererer med egne rekorder på underarter, med unntak av ørret og røye da....![ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel 8 arter ferskvannsfisk som 100% sikkert er innført av mennesker i Norge; karpe, sandkryper (grundling), regnlaue, gullfisk,

regnbueørret, Canadarøye, bekkerøye, og dvergmalle (mangler jeg noen? vet at sterlett forekommer i noen dammer, sikkert sammen med noen andre arter akvariefisk). Suter og karuss er også innføret, og aktivt spredd av mennesker, men suter har trolig kommet seg inn fra Sverige på egenhånd syd i Hedmark (Helgesjøen i Eidskog). Karuss i mindre vann er innført, men i de store vassdragene på østlandet tyder alt på at karussen har kommet inn for egen maskin. sandkryper, regnlaue og gullfisk er som kjent innført i moderne tid.

De Nord-Amerikanske laksefiskene er innført i moderne tid, Canadarøya ble vel først innført i Rømmervatna i Lierne på 1960-tallet? Den har senere spredd seg på egenhånd ned til de store sjøene nedstrøms, som Kvesjøen og Murusjøen, der det er tatt Canadarøye på over 10 kilo i garn.

Ser ingen grunn til hvorfor man skulle underkjenne vill fisk, uansett om den ble satt ut for 1, 10 eller 100 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Helge hvor langt tilbake skal vi gå i tid.

Suter og karpe ble satt ut for kanskje så mye som 500 år siden,det samme gjelder muligens karuss.

Regnbue og bekkerøye har blitt satt ut de siste 30 åra.

Canadarøye og regnlaue det siste 10 år (20 kanskje).

Hva med sørv? Når ble den satt ut? Vi vet vel ikke med sikkerhet om denne forkom i Norge naturlig etter siste istid.

Etter dine meninger er det vel bare ørret, laks, røye og hornulke som garantert er norske arter (ferskvann).

Og hva hvis det blir tatt norgesrekord på ørret i et vann den er utsatt, skal den telle med da?

+ ål? he he

Tar meg vel hardt på ordet her nå. [ ;) ] Vi kan selvsagt ikke regne oss tilbake til siste istid for å finne "naturlige" arter i norge. Men en tidsgrense kanskje en skulle satt, i sammenheng med om arten har formert og spredd seg naturlig i etterkant. Kanskje innen de siste 100 år hadde vært greit.

Ps: Jeg tenker kun artsmessig innenfor landets grenser. Da er det greit med norgesrekord på en "gammel" art i et ny introdusert vann.

Hele poenget mitt er vel at jeg finner det merkelig at arter som ikke engang finnes naturlig i vill tilstand, og at fisk som ikke engang hører hjemme i vår verdensdel plutselig skal kunne settes norgesrekorder på. Det bør ihvertfall settes noen retningslinjer som er klare nok til at denne diskusjonen ikke må tas hver gang en ny ferskvannsart kommer inn til norgesrekord juryen.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.