Jobur Posted September 8 Report Share Posted September 8 Hei, Er det noen som fisker eller har fisket i området rundt Filefjell. Jeg og noen venner planlegger en fiske tur nå i september og har hørt at det er flotte ørret i noen av fjell vannene. Tenker da mest på vann over 1000 moh+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Interbond Posted September 8 Report Share Posted September 8 (edited) 12 timer siden, Jobur skrev: Hei, Er det noen som fisker eller har fisket i området rundt Filefjell. Jeg og noen venner planlegger en fiske tur nå i september og har hørt at det er flotte ørret i noen av fjell vannene. Tenker da mest på vann over 1000 moh+ Her er en beskrivelse av deler av området du spør om. De har kanskje noen YouTube videoer derfra, men hvilke som eventuellt er fra området er ikke godt og si da de sjelden opplyser nøyaktig hvor de filmer. Jeg har forresten selv fisket i noen av vannene som blir nevnt og fått noen på over kiloen for mange år siden. Den største jeg vet sikkert om var på 2,5kg helt tilbake i 1989. https://fishking.no/blogs/anbefalte-fiskeomrader/gromt-grensefiske-mellom-jotunheimen-og-skarvheimen Edited September 8 by Interbond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted Saturday at 11:25 PM Report Share Posted Saturday at 11:25 PM On 9/8/2024 at 1:01 PM, Jobur said: Hei, Er det noen som fisker eller har fisket i området rundt Filefjell. Jeg og noen venner planlegger en fiske tur nå i september og har hørt at det er flotte ørret i noen av fjell vannene. Tenker da mest på vann over 1000 moh+ Jeg fisker mye i dette området, kan bekrefte at det finnes noe utrolig flott ørret her. Tyin i seg selv skiller seg ut som et vann hvor kvaliteten på ørreten er helt rå, det er ofte ung fisk som vokser seg store og som er knallrøde i kjøttet. På den negative siden så er de vanskelige å ta, jeg har feks stått i Tyin i så mye som 12 timer i strekk for så å bare ta 1-3 ørreter. Men da er de jeg tar også 600-1000g eller gjerne enda større. Når man fisker i dette området er det ofte også best å fiske på de fineste dagene. Små vann i området kan ha veldig fin fisk, men du kan også oppleve det stikk motsatte, enkelte vann har rett og slett bare småfisk i seg. Og forskjellen kan være store bare fra ett vann til det neste. Man tenker også gjerne at vann som er langt unna sivilisasjonen har størst fisk, men ofte opplever man det motsatte, at vann rett i nærheten av veien byr på store overraskelser. De vannene fiskes ofte mest som gjør at mattilgangen blir bedre og snittstørrelsen går opp. Det sagt så har jeg ikke lyst til å skryte for mye av Tyin, grunneierene fisker vannet helt i hjel og setter gjerne 100 garn av gangen. Og nå er det vist slutt på at de setter ut fisk også så da blir det enda vanskeligere å få noe. Jeg kommer nok heller til å satse på feks Vinste til neste år, selv om jeg da må kjøre lengre. Men jeg må samtidig innrømme at når september kommer så holder jeg med til lavereliggende vann. Hafslovatnet og elven der har i August og September levert 12-20 fisk hver gang jeg har vert der. (200g-1.9kg snittstørrelse rundt 300) Da tar jeg heller turen dit enn å fiske hele dagen lang i Tyin, hvor jeg kanskje går tomhendt hjem igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts