Bamse_bra Posted October 4, 2024 Report Share Posted October 4, 2024 Er det noen grunn til å ikke bruke svivel mellom multisene og fortom av monosene ved havfiske? raskere å bytta da mellom oppheng med flere gummimakk f.eks til kun jig. noen som har erfaring med Svivel av typen som er vedlagt. Har testet de i «strekkbenk» og ikke antydning til at de retter seg ut ved 50kg trekk, så sterkere enn både sene og hva man klarer å holde i mot med ei stang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted October 4, 2024 Report Share Posted October 4, 2024 Nei, det er ingen god grunn. Men det finnes unntak. Enkelte fiskeslag ruller seg oppover snøret og kommer multien på f.eks. pigghåskinn varer den ikke lenge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 4, 2024 Report Share Posted October 4, 2024 Jeg bruker som regel svivel i mellom, med unntak av det tyngste fisket etter feks kveite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse_bra Posted October 5, 2024 Author Report Share Posted October 5, 2024 15 timer siden, Ølgylt skrev: Nei, det er ingen god grunn. Men det finnes unntak. Enkelte fiskeslag ruller seg oppover snøret og kommer multien på f.eks. pigghåskinn varer den ikke lenge. Skal uansett ha mono nederst. Men ved bruk av takel med mark/blekkspruter er det unødvendig å ha 2 meter over takelet. Men med bare en Shad, så er det greit å ha to-tre meter med mono. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slosprøyt Posted November 4, 2024 Report Share Posted November 4, 2024 On 10/4/2024 at 8:11 PM, Ølgylt said: Nei, det er ingen god grunn. Men det finnes unntak. Enkelte fiskeslag ruller seg oppover snøret og kommer multien på f.eks. pigghåskinn varer den ikke lenge. Ikke noe fisk som ruller seg ut av den der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted November 5, 2024 Report Share Posted November 5, 2024 Den 4.10.2024 at 22.52, erik skrev: Jeg bruker som regel svivel i mellom, med unntak av det tyngste fisket etter feks kveite. hmm, hvis du ikke bruker svivel under kveitefiske, hvordan skjøter du da braiden til nylonfortommen? Albrightknute eller liknende? Jeg har testet begge deler, og virvel/splittring/virvel, der braiden festes med en uniknute, og nylonfortommen med en slukknute, tåler generelt mer en enn Albrightknute, naturligvis forutsatt at virvler og splittring er sterk nok, dvs sterkere enn braid og fortom. I tillegg er det jo fordel med virvler pga reduksjon av tvinn. Tønnevirvler er sterkere enn kulelagervirvler, men så lenge man bruker virvler og splittringer som tåler 50kg+ er man vel på den sikre siden? Men jeg bruker ikke sluklås med hempe lenger. Jeg har aldri opplevd at virvler eller splittringer har røket, kun at braiden har blitt slitt av. Braid og fortom under kveitefiske bør ha bruddstyrke på 30-40kg eller deromkring. Dette må også ses i forhold til bremsekraften til snella, og det er sjelden hensiktsmessig at denne overskriver 20kg. Du skal jo klare å holde igjen selv også, uten å risikere å miste stanga uti. Og grunnen til å ha så sterk braid som opptil 40kg handler mest om slitestyrke. Det er jo ellers en fordel med så tynn sene som mulig, innenfor det som er forsvarlig, for å gjøre det lettere å holde bunnkontakt under raske drift og på større dyp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted November 5, 2024 Report Share Posted November 5, 2024 Jeg bruker Albrightknute ja, på feks stangen jeg duppmeiter kveite med. Litt fordi jeg har ganske lang fortom på den stangen og vil kunne trekke knuten gjennom stangringene. Jeg har aldri opplevd at svivel eller splittring fra de kjente merkene har gitt seg, dog bruker jeg alltid noen størrelser større enn det jeg tror jeg trenger. Mistet forøvrig en fin fisk i helgen under et besøk i Tromsø. Målet var variert fiske med stadig skifte av takkel/ fortom så her brukte jeg svivel mellom multifilamenten og fortommen, når det jeg antar var en kveite tok jiggen min. Mutlifilamentens knute i splittringen røyk. Knuten var skikkelig og jeg hadde testet på forhånd, så hvordan dette skjedde vet jeg ikke men sena så ut som den var kappet med kniv så jeg mistenker svakhet i multien akkurat der. Utrolig surt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted November 5, 2024 Report Share Posted November 5, 2024 sånt er surt ja. Jeg knyter aldri braiden direkte til en splittring, er redd endene på splittringen skal slite av braid-knuten. Jeg knyter braiden til en virvel, som jeg så fester en splittring til. I denne fester jeg en ny virvel som så nylonfortommen festes til, slik at jeg alltid har to virvler. Dette reduserer dessuten tvinn ytterligere. Det gjør også at det går raskere å skifte fortom. Under vanlig shad-fiske etter kveite bruker jeg vanligvis en nylon-fortom på halvannen meter eller så. Da fungerer dette utmerket. Under fiske med agnfisk kan det være hensiktsmessig med lengre nylonfortom, og da forstår jeg at en albright-knute kan være nødvendig, hvis man skal trekke nylon-fortommen gjennom stangringene, og inn på spolen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slosprøyt Posted December 6, 2024 Report Share Posted December 6, 2024 (edited) En ny virvel da eller? Edited December 6, 2024 by Slosprøyt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse_bra Posted February 27 Author Report Share Posted February 27 Den 5.11.2024 at 10.51, piscator skrev: sånt er surt ja. Jeg knyter aldri braiden direkte til en splittring, er redd endene på splittringen skal slite av braid-knuten. Jeg knyter braiden til en virvel, som jeg så fester en splittring til. I denne fester jeg en ny virvel som så nylonfortommen festes til, slik at jeg alltid har to virvler. Dette reduserer dessuten tvinn ytterligere. Det gjør også at det går raskere å skifte fortom. Under vanlig shad-fiske etter kveite bruker jeg vanligvis en nylon-fortom på halvannen meter eller så. Da fungerer dette utmerket. Under fiske med agnfisk kan det være hensiktsmessig med lengre nylonfortom, og da forstår jeg at en albright-knute kan være nødvendig, hvis man skal trekke nylon-fortommen gjennom stangringene, og inn på spolen. Det er akkurat det oppsettet med to svivler jeg bruker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts