Jump to content
Fiskersiden

Flatfisk-hjelp?

Recommended Posts

Jeg tenkte også på kveite på den til venstre.. De har ligget i en plastpose i 2 timer :-) Måtte ta bilde når jeg kom igjen, fordi jeg selvfølgelig hadde glemt kamera hjemme:-(

her er et til om det hjelper..

270720050027323f7GxD86Knh3.jpg?27

den i midten kan likne på en smørflyndre...men finnene stemmer vel ikke helt..sidelinjen ei heller..og fargen tilskrives plastposeoppholdet... Tipper havengelen har rett som vanlig :-)

synd med det "stakkars" kveitebarnet da...

Er vel mer kvalifisert gjetting fra min side:) Kveita er klar da, men de to andre er vanskelige å artsbestemme uten klar sidelinje, beinknuter og spredt halefinne. Nr 2 kan være smørflyndre, ja, men synes den har for lang finne til å være det. Nr 3 kan godt være en skrubbe.

Kveita er vel 100%. Du kan jo sjekke tennene på den også. Kveita har jo markante tenner(ihvertfall litt større eksemplarer). Synes begge de to andre ser merkelige ut, men det er vel mest sannsynligvis to sandflyndrer eller en sand og en skrubbe.

Takk for svarene. Det kan se ut som det er litt uenighet i den midterste og den til høyre.

Jeg fant to bilder til av de to (som er flaut dårlige)[ :D ]

Den midterste:

27072005105318Ll7tu3O55Ji8.jpg?45

Den til Høyre:

270720051053236ffGd9S2O5N6.jpg?22

Noen av de dårligste bildene jeg har tatt ever[:I]

Helt enig med KIS! Den i midten er 100% sikkert ikke smørflyndre, men sandflyndre! Den til høyre er jeg ganske sikkert på er en skrubbe, jeg synes jeg ser noen beinknuter til høyre for brystfinnen. Og den venstre er en som jeg også vil ha... KVEITE !

har ikke fiskene lenger, så får ikke tatt flere bilder, desverre. 3 nye arter [ :D ]

Ser ut som det kan være en viss enighet i at det er kveite, sandflyndre og skrubbe.

Er det så sikkert at den i midten er sandflyndre? Den er veldig slank, har liten munn og avrundede finner. Smørflyndre er ikke et dårlig tips, men jeg kjenner ikke arten godt nok. Synd at vi ikke ser halefinnen utspilt. Bildet til høyre er alt for dårlig til å være sikker. Det kan være sandflyndre... [ :D ]