Gå til innhold
Fiskersiden

bygdøy+ål


staalel
 Share

Recommended Posts

tok meg en liten dukkert med dykkemaske på bygdøy og svømte litt under vann i håp om å se havabbor eller noe lignende. sikten var dessverre elendig-kanskje 1.5meter-toppen. vannet fullt av grums grunnet tidevannstrømninger og lignende.

hadde gitt opp å se noe. stor var derfor overraskelsen da jeg var nede på 3 meters dybde: rett foran meg sto en ål jeg tipper var rundt kiloen helt i ro inntil jeg var 10 cm fra den. da virket det somden fikk sjokk og svømte fortere enn et olja lyn fra åstedet. så den 10-20 sekunder før den stakk av fra meg. en skikkelig grom ål med stort hode og gul buk-imponerende syn og den største jeg har sett overhodet. får den store skjelven jeg-den hadde gitt en voldsom fight på kroken-det er jeg sikker på. stor og tjukk og næmere metern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut. Jeg har faktisk nesten tråkket på ål (betydelig mindre enn den du så) når jeg har vadet ute ved Fornebu i grålysningen. Virker som om de er helt "fjerne" når de står og slapper av. Hadde silda vært like lite oppmerksomme hadde det ikke vært noen igjen.

Ellers var det en stor ål. Er den tykk og nærmere meteren lang må den da være langt over kiloet? Kan det være utvandret ål siden den har gul buk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kamerat av meg fikk en ål i bogstad for nesten 20 år siden. den var 90 cm lang og 1.2 kilo. er temmelig sikker på at denne her ikke var større enn det.

er ikke ål som regel godt over metern lang når de er nærmere 2 kilo eller større? har inntrykk av det - ihvertfall av de store jeg har lest om. de var 1.2 meter lange etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fin ål i indre del av Oslofjorden! Det var sikkert IKKE utvandret ål siden den var gul i buken! De blir helt blanke i buken. Når ålen står og tygger i seg småkrabber så er de gjerne helt i sin egen verden og reagerer ikke før du nesten tar på den. Ålen er en glimrende svømmer og er lynrask når den først drar i gang. Jeg har mange ganger sett ål som jager sild og da skal jeg love at det går unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til tide MYE ål ved Bygdøy. Har dykket der en del, og stundom var de så mange at men kunne forveksle dem med sjøgress, nesten groteskt mange!! Mange av dem var større enn den du beskrev. En gang tok jeg en med harpun, never again!! Yakk, noe så slimete og ekkkelt som spyd og alt utstyret forøvrig ble!!![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye ål rundt bygdøy. For en del år siden, når jeg tenker meg om, ganske mange år siden, tok jeg en ål på mark og dupp utenfor Akershuskaia på 3,3 kg. Det var stor ål det!

sitat:Opprinnelig postet av staalel

en kamerat av meg fikk en ål i bogstad for nesten 20 år siden. den var 90 cm lang og 1.2 kilo. er temmelig sikker på at denne her ikke var større enn det.

er ikke ål som regel godt over metern lang når de er nærmere 2 kilo eller større? har inntrykk av det - ihvertfall av de store jeg har lest om. de var 1.2 meter lange etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ål er en ekkel fisk!!! Jeg husker at vi fikk en del ål da vi natt-meitet etter SØ i en liten elv da jeg var liten. Man trodde man hadde fanget en fin SØ, men opp av bekken kom en slimete slask som var helt umulig å håndtere. Når vi holdt ålen for å få ut kroken så kveilet den seg rundt armen og strammet til å hardt at man nesten mistet blodsirkulasjonen. Agnet satt alltid langt nede i magesekken, så man måtte kappe huet av den for å grave frem kroken. Ekkelt skum frådet ut av kjeften på'n og selv når huet var kappet av så klarte den å bite dersom man hadde fingrene i kjeften på'n. Ja, ål var det store marerittet for en ivrig tjuvfisker på 12 år. Freste gjorde den også. Det er iallefall sånn jeg husker det [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med yrkesfiske etter ål i Oslofjorden og aldri tatt ål på over 2 kg i saltvann, jeg har heller aldri sett så stor ål som er tatt i saltvann! Jeg tror nok at det kan finnes så digre ål i saltvann, men det er ekstremt sjeldent. Sjekk lista og legg merke til hvor de store er tatt! Nesten uten unntak i ferskvann! Den største ålen jeg noensinne har tatt, både som yrkesfisker og sportsfisker, tok jeg på stang i Årungen.

Og du Breiflabben, det spørs om ikke hukommelsen spiller deg noen puss [ :) ]... Ålen er slimete, den er vond å håndtere og den kan også lage lyder, men at ålen glefser etter deg... Vel, jeg har aldri opplevd det når jeg har tatt den på snøre eller når jeg har tatt den ut av ei ruse. Men hvis den blir tatt på harpun, ja da biter den! Men hva i himmelens navn skulle du inn i kjeften på en halshugd ål å gjøre..? [ :D ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Perca har helt rett med tanke på stor ål og lokasjon. Svært få Ål er stedbundne i saltvann. De er enten på vei opp eller ned i vannsystemene. Får man diger ål i sjøen så er dette omtrent utelukkende returnerende fisk som har kommet fra ferskvann, og som nå skal tilbake for å gyte. Disse fiskene er jo ikke akkurat kjent for å ta til seg føde heller.... Hvis 3,3 stemmer så tilsier også dette at fisken har brukt svært lang tid på å nå tilbake til havet.

Små ål kan være svært uhåndterlige, men i det øyeblikket de runder en kilo eller mer så endrer adferdmøsnteret seg. Har aldri hatt noe problem med å returnere større fisk, eller å holde de rolig for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gigaål ja. Har varit med och fånga en ål på 3,8 i saltvatten. Och den är den absolut största vi fångat. Vi fick en del stor ål, flera över 2kg, så visst finns dom i saltvatten. Vissa var blankålar, mendans andra var gulål.

Skall inte komma med några expertutlåtande om ålbilolgi, men visst är det ål som alltid är i saltvatten? Vi fora oftast på sommaren och fiskade med åltiner, oftast i hamnområden och dessa områden höll alltid mycket ål. Inbillar mig att det var ål som var stationär där och gick omkring och mumsade på allt från fiskrens till gamla ölburkar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Lho

Gigaål ja. Har varit med och fånga en ål på 3,8 i saltvatten. Och den är den absolut största vi fångat. Vi fick en del stor ål, flera över 2kg, så visst finns dom i saltvatten. Vissa var blankålar, mendans andra var gulål.

Skall inte komma med några expertutlåtande om ålbilolgi, men visst är det ål som alltid är i saltvatten? Vi fora oftast på sommaren och fiskade med åltiner, oftast i hamnområden och dessa områden höll alltid mycket ål. Inbillar mig att det var ål som var stationär där och gick omkring och mumsade på allt från fiskrens till gamla ölburkar..

Mindre hannål gjør dette, mens hunnålen er oppe i ferskvann og blir fet. nesten som et eksteskap dette her. Hannen jobber i havna, og kjerringa mesker seg i det klare ferskvannet[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Disse fiskene er jo ikke akkurat kjent for å ta til seg føde heller.... Hvis 3,3 stemmer så tilsier også dette at fisken har brukt svært lang tid på å nå tilbake til havet.

Bestefaren til kona har tyskere på besøk hver sommer og de setter bakkeline etter ålen i sjøen utenfor mandalselva, lina er vel på rundt 100 kroker som blir agnet med en liten makrell bit, det er stort sett 3-6 ål på lina hver dag, og en del av disse er grisedigre 2kilo++

Så det at den ikke tar til seg føde er vel en sannhet med modifikasjoner....[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

sitat:Disse fiskene er jo ikke akkurat kjent for å ta til seg føde heller.... Hvis 3,3 stemmer så tilsier også dette at fisken har brukt svært lang tid på å nå tilbake til havet.

Bestefaren til kona har tyskere på besøk hver sommer og de setter bakkeline etter ålen i sjøen utenfor mandalselva, lina er vel på rundt 100 kroker som blir agnet med en liten makrell bit, det er stort sett 3-6 ål på lina hver dag, og en del av disse er grisedigre 2kilo++

Så det at den ikke tar til seg føde er vel en sannhet med modifikasjoner....[ :D ][ :) ]

Ingen regel uten unntak sef., men forskere er stort sett enige om at ålen har en innebygd mekanisme som gjør at ålen ikke vil/kan ta til seg føde etter utvandring fra innsjø. Det er jo derfor den går opp i ferskvann i utgangspunktet, for å spise seg opp til returen med gyting i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at Ålen på 3,3 kg ble tatt for lenge siden. Jeg begynner nå og nerme meg de 60 og dette skjedde da jeg var i en alder av 13-14 år, altså for rundt 40 år siden. (Da var neppe mange av dere som er inne her født?) Det var på den tiden det fortsatt var renseanlegg på Akershus, Såkalt renset kloakk boblet opp i fjorden og kranene på kaia pekte mot skyene. Altså ganske lenge siden. Når vi skulle måle fiskedypet ble det gjort på følgende måte: Stanga pekende rett frem, slipp Andersduppen (dette var før mesterduppen kom på markedet) ned til vannspeilet og lag knute på sena ved stangtoppen. Da hadde du fiskedypet. På denne tiden ble det tatt utrolige mengder med ål på brygga og den beste måneden var August.

Det var litt historie.

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

sitat:Disse fiskene er jo ikke akkurat kjent for å ta til seg føde heller.... Hvis 3,3 stemmer så tilsier også dette at fisken har brukt svært lang tid på å nå tilbake til havet.

Bestefaren til kona har tyskere på besøk hver sommer og de setter bakkeline etter ålen i sjøen utenfor mandalselva, lina er vel på rundt 100 kroker som blir agnet med en liten makrell bit, det er stort sett 3-6 ål på lina hver dag, og en del av disse er grisedigre 2kilo++

Så det at den ikke tar til seg føde er vel en sannhet med modifikasjoner....[ :D ][ :) ]

Ingen regel uten unntak sef., men forskere er stort sett enige om at ålen har en innebygd mekanisme som gjør at ålen ikke vil/kan ta til seg føde etter utvandring fra innsjø. Det er jo derfor den går opp i ferskvann i utgangspunktet, for å spise seg opp til returen med gyting i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.