Jump to content
Fiskersiden

"Fisketips for Desember og Januar i Stavanger (Jæren) området?"

shikam
 Share

Recommended Posts

Jeg får besøk i desember og januar av noen som er veldig interesserte i fiske i Norge. Derfor lurer jeg på hvilke fiskesteder i Stor-Stavanger (Jæren) området som er ideelle for fiske i disse månedene. Vi er interesserte i alle typer fiske, inkludert fjordfiske, strandfiske, ferskvannsfiske og dypvannsfiske.

Tusen takk for tips og anbefalinger!

• 2 weeks later...
On 12/16/2024 at 5:39 PM, shikam said:

Jeg får besøk i desember og januar av noen som er veldig interesserte i fiske i Norge. Derfor lurer jeg på hvilke fiskesteder i Stor-Stavanger (Jæren) området som er ideelle for fiske i disse månedene. Vi er interesserte i alle typer fiske, inkludert fjordfiske, strandfiske, ferskvannsfiske og dypvannsfiske.

Tusen takk for tips og anbefalinger!

Fiske i desember og januar er veldig avhengig av en kombinasjon av sted, tidevann, vær og vind og er latterlig mye vanskeligere enn å fiske om høsten eller sommeren.

Selv er mitt fokus sjøørret, og det finnes absolutt mulighet for å ta de virkelig store i vintermånedene. Det er gjerne da man klarer å ta noe som ligger langt over normal størrelse. Men samtidig så gidder jeg kun å fiske 2t før høyvann og frem til høyvann i situasjoner hvor høyvann forekommer mellom kl. 10 og 1430.

Hvis de forholdene ikke stemmer, så ser jeg null poeng i å prøve i det hele tatt.

Men du kan jo alltids prøve deg i strømmende sund, kommer du ned på 20 meters dyp vil det være mye aktivitet. Det samme med å fiske i nærheten av oppdrettsanlegg.

Vinterfisking med agn kan ofte gi morsomme fangster. Men Jæren er jo svært vindutsatt så det å finne svaberg eller brygger kan ofte være lurt. Samme med å finne fjordarmer som går litt inn i landet.

En tur til Lysefjorden vil kunne bli ganske spektakulært hvis sære småarter er interessant.

Skal du ut i båt vinterstid må du vite hva du gjør, men det er mye fin nordsjøfisk som besøker kysten nå.

• Like 1

Det er bra utvalg av brygger i Stavanger. Både med reke og makrell fra kroken kan du få en del forskjellig. Jeg vil anbefale å utforske området rundt Bjergsted. Mellom Kalhammeren og Sentrum kan du stå nesten hvor som helst. Dybden varierer fra 1-20 meter bortover her. Det er også mye lignende steder øst for sentrum.

Vil du fiske litt dypere vil jeg anbefale lengre inn i Gandsfjorden. Du har kaiene på Lurahammeren. Du har også steder på andre siden av fjorden rundt Dale. Her snakker vi steder 10-30 meter dypt fra land. Om du leter rundt på sjøkartet kan du finne dypere steder også. De fleste av disse har litt terreng som kan være farlig, særlig på vinteren. Ett er tilgjengelig, men ikke bra.

Ett annet dypt sted er i en av byøyene med fastlandstilkobling og er nok trygt på en frostfri dag med ok vær.

Rett utenfor Tananger finner du en del svaberg. Lett å sette seg fast, men om du klarer å ikke sette deg fast er det bra. Men her må man være forsiktig med tanke på værforhold og sikkerhet.

Forvent å få ting sypike, hvitting, lyr, sei og kanskje torsk vinterstid. Kanskje noe flyndrer også om du er heldig. Hågjel og lange kan plukkes opp på de dypeste stedene.

Er du interessert i artsmangfold anbefaler jeg også å prøve litt kikkfiske, småbåthavnene rundt om kring i Stavanger er det tatt veldig mange arter. Årstiden er ikke den livligste, men til gjengjeld er det veldig klart og oversiktlig.