Andkrog Posted January 7 Report Share Posted January 7 Hei! har hytte i Sirdal (nærheten av Tjørhom), og lurer på de beste stedene for fiske som ligger i nærområdet. Bruker vanlig fiskestang, og har dermed ikke noe mulighet for å fange med flue. Jeg er helst interresert i ørret og røye, og jeg setter pris på om ørreten er rød i kjøttet. Hvilke sluker skal jeg bruke? Spinnere wobblere osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted January 7 Report Share Posted January 7 (edited) Nå har jeg aldri vært i Sirdal, så jeg vet ingenting om fiskeplasser der. Men når det kommer til hva du knyter på i enden av snøret har jeg likevel noen forslag. Sluk: Her finnes det utrolig mye å velge mellom. En udødelig klassiker er Sølvkroken Spesial i fargen C/R, den ville jeg definitivt hatt i slukboksen min. Andre farger det kan være lurt å ha er BL/D og S/D. Spinner: Også her finnes det mye å velge i. En av mine favoritter er Abu Garcia Reflex med rød kropp og kobber spinnerblad. Wobbler: Man kommer ikke utenom Rapala når man snakker om wobblere. Det er det en grunn til, de fanger fisk! Hvis du kaster fra land ville jeg kjøpt inn Countdown, hvis du dorger fra kano ville jeg brukt Original. Gode farger er S, TR og RT. Dette er bare noen svært få av alt det som finnes, og de jeg har nevnt er bare noen av mine personlige favoritter. Prøv ut litt forskjellig og finn ut hva du liker best å fiske med:) Edited January 7 by FatCat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 8 Report Share Posted January 8 Hvis jeg har med meg en nybegynner så går jeg personen en slukboks fylt med diverse spinnere og sluker. Spesielt spinnere er veldig greie å få fisk på for en nybegynner. Men vær forsiktig med å gå for hardt inn på typiske anbefalinger som Sølvkroken Spesial og Rapala wobblere. Det finnes så utrolig mye annet som er mye mer effektivt på markedet. Og med tanke på fiskevann, slik jeg forstår det så var det mange av vannene i det området som ble ødelagt av sur nedbør. Så sjekk med lokal fiskeforening hvilke vann som har blitt kalket opp og hva de anbefaler. Da får du gjerne helt greie anbefalinger. Man sier gjerne at folk holder de beste vannene for seg selv, men det stemmer ikke nødvendigvis. Realiteten er at folk ofte er villige til å dele de beste vannene rett og slett fordi de beste vannene uansett er godt kjent, og gjerne også er blant de største vannene i området eller vann hvor det drives aktiv kultivering. Gjerne vann som ligger i nærheten av veien. https://listerfriluft.no/friluftsaktiviteter/sirdal/fiske/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts