Trond Jakobsen Posted January 10 Report Share Posted January 10 Jeg fisket inntil for noen år siden bare gjedde og abbor, men har etter hvert gått over til utelukkende å fiske etter ørret og sjøørret med haspelutstyr. Jeg brukte lenge bare braid med fluorfortom på snellene mine, men opplevde at braid i tykkelsene 0,12 og 0,13 alt for lett «gravde seg ned» på spolen. Dette gikk ut over kastelengden, men ga også hakkete brems når jeg hadde fisk på. Jeg forsøkte både Fireline, Berkley X9 og PowerPro, men problemet var det samme på de fleste snellene mine som var sneller i middels til øvre prissjikt (Daiwa og Shimano). Det var vel bare Twin Power FD av mine sneller som virkelig taklet de nevnte typene braid. Jeg har pga problemet nevnt ovenfor bare fisket med monosnøre de siste par årene. Dette funker knallbra på alle mine sneller, og min erfaring er at strekken i monosnøre har resultert i færre mistede fisk og dermed flere fisk på land. Jeg kommer til å fortsette og primært bruke mono, men merker ved jiggfiske på fjellet at strekken i mono kombinert med at stanga bøyer seg ikke er optimalt ved jigging med sildesluker på ca 20 gram. Det jeg er ute etter er om noen har erfaringer med braid som ikke så lett graver seg ned på spolen i dimensjonsjoner egnet for ørretfiske. Er det stor forskjell på uilke produsenter og deres produkter, eller er det bare å anskaffe litt tykkere braid som gjelder? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted January 10 Report Share Posted January 10 Bruker du mono som backing på snella, eller knyter du braid direkte på? Jeg har gjort begge deler, men kan ikke si jeg har hatt samme problem som deg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 10 Report Share Posted January 10 Jeg synes også dette høres pussig ut. Jeg har flere sneller med 0.10 til 0,13 braid, men har aldri opplevd at snøret graver seg ned på spolen. Jeg bruker mest Fireline, men også Daiwa sine snører, og snellene er både Shimano, Daiwa og Penn. Legger du snøret fast nok på fra bunnen av? Jeg passer på å ha ganske mye motstand når jeg legger på nytt snøre. Dette er særlig viktig på de innerste lagene. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Jakobsen Posted January 10 Author Report Share Posted January 10 1 time siden, FatCat skrev: Bruker du mono som backing på snella, eller knyter du braid direkte på? Jeg har gjort begge deler, men kan ikke si jeg har hatt samme problem som deg. Jeg har ikke brukt backing. Jeg har bare knytt braid rett på spolen. Jeg fester en tynn tapebit over spoleknuten for sikkerhets skyld. Jeg har kun fisket med sneller i størrelse 2500. Jeg har sørget for å la alt snøret gli mellom to fingre under pålegging for at det skal bli stramt nok. Det jeg har erfart er at problemet har vært størst på en Daiwa 19 Certate jeg bruker til sjøørret - særlig opplevde jeg at Berkley X9 skapte problemer. Certate er ellers en fantastisk snelle for meg når jeg bruker monosnøre, men skulle gjerne fått den til å funke også med braid. På Shimano Sustain og Stradic har problemet vært mindre. Jeg har en oppfatning av at Shimanos jevnere snørepålegging har noe å si her. Som nevnt har jeg ikke hatt noen problemer med Twin Power FD (som er solgt). Vurderer å anskaffe den nye Twin Power FE med slow oscillation som har suveren snørepålegging, men har mest lyst til å bruke Certate som jeg er utrolig glad i, men da må jeg få løst dette problemet…. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Jakobsen Posted January 10 Author Report Share Posted January 10 1 time siden, TT skrev: Jeg synes også dette høres pussig ut. Jeg har flere sneller med 0.10 til 0,13 braid, men har aldri opplevd at snøret graver seg ned på spolen. Jeg bruker mest Fireline, men også Daiwa sine snører, og snellene er både Shimano, Daiwa og Penn. Legger du snøret fast nok på fra bunnen av? Jeg passer på å ha ganske mye motstand når jeg legger på nytt snøre. Dette er særlig viktig på de innerste lagene. Det er mulig jeg rett og slett ikke legger snøret stramt nok, selv om jeg sørger for at snøret er festet med tapebit til spolen og lager litt motstand med fingrene når snøret spoles på. Jeg skal teste ut det du nevner her. Takk for godt forslag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 11 Report Share Posted January 11 7 timer siden, Trond Jakobsen skrev: Det jeg har erfart er at problemet har vært størst på en Daiwa 19 Certate jeg bruker til sjøørret - særlig opplevde jeg at Berkley X9 skapte problemer. Certate er ellers en fantastisk snelle for meg når jeg bruker monosnøre, men skulle gjerne fått den til å funke også med braid. Interresant det du skriver om denne snella, for jeg kjøpte faktisk en 19 Certate i str. 2500 nå i høst. (Den var så lavt priset på Finn at jeg klarte ikke å la den passere ). Den har jeg ikke tatt i bruk og heller ikke satt snøre på. Jeg har snøre liggende klart, jeg har bare ikke fått tid. Jeg skal være oppmerksom på dine erfaringer når jeg tar den i bruk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 11 Report Share Posted January 11 (edited) Certate har jeg aldri brukt, men har flere litt eldre og rimeligere Daiwasneller, samt Shimano, DAM og Penn. På sneller produsert de siste 15 årene har jeg aldri opplevd at multifilamenten graver seg ned annet enn på min aller minste 500-størrelse Shimano. Problemet på den er dog neppe snella som sådan, men at UL-klassen og sluker etc på 3-4-5 gram ikke strekker snøret godt nok ved innsveiving versus den bitte lille spolen. Bruker jeg en 750- eller 1000-størrelse på samme stang med samme utstyr i enden på snøret er problemet borte. Da min 20-ish år gamle Stradic 2500 ble pensjonert i fjor slet den med et liknende problem. Da var det akslingen som spolen sitter på som hadde fått en bitte liten skjevhet. Sannsynligvis en transportskade pga undertegnedes kløning. Akslingen var dessverre ikke å få tak i lengre så snella måtte pensjoneres. Edited January 11 by erik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Jakobsen Posted 7 hours ago Author Report Share Posted 7 hours ago Da har jeg fått testet ut tipsene jeg fikk. Jeg la på backing og 120 meter Sufix 832 i 0,12 mm på en Daiwa Ballistic 2500. Jeg la både backingen og braid noe strammere enn hva jeg har pleid å gjøre. Jeg har akkurat vært ute og fisket etter sjøørreten et par timer, og kan rapportere at tipsene virkelig gjorde susen, så tusen takk for gode råd! Sjøørret ble det også. Den største på ca 700 gram. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted 6 hours ago Report Share Posted 6 hours ago 1 time siden, Trond Jakobsen skrev: Da har jeg fått testet ut tipsene jeg fikk. Jeg la på backing og 120 meter Sufix 832 i 0,12 mm på en Daiwa Ballistic 2500. Jeg la både backingen og braid noe strammere enn hva jeg har pleid å gjøre. Jeg har akkurat vært ute og fisket etter sjøørreten et par timer, og kan rapportere at tipsene virkelig gjorde susen, så tusen takk for gode råd! Sjøørret ble det også. Den største på ca 700 gram. Gratulerer med fangst! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts