Jump to content
Fiskersiden

GJEDDENE ER NESTEN HELT BORTE PÅ VEST LANDET !!!!!!!!!!!!!!!


Knut Skråle
 Share

Recommended Posts

Jøss… hva skal man si?

Det er jo flott at dere kommer dere ut i frisk luft. Dog mulig den tilførselen av ekstra oksygen burde ha kommet tidligere, men bedre sent enn aldri si.

28 minutter siden, Knut Skråle skrev:

PLANEN ER LAKT Å GUNN LEIV HAR TALT!!!!!!!!!!!!!!!1111111111111

DE ER IKKE STORE GJEDDER MER NÅ I VANNE!!!!!!!!! 

Å DA BLIR DE EN STOR MAT MANGEL!!!11 Å DE SMÅ DØR OKSÅ!!!!!!111 VI HAR KNEKKT KODEN!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111

Skjermbilde .png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Knut Skråle skrev:

PLANEN ER LAKT Å GUNN LEIV HAR TALT!!!!!!!!!!!!!!!1111111111111

DE ER IKKE STORE GJEDDER MER NÅ I VANNE!!!!!!!!! 

Å DA BLIR DE EN STOR MAT MANGEL!!!11 Å DE SMÅ DØR OKSÅ!!!!!!111 VI HAR KNEKKT KODEN!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111

 

Om man skal forsøke å svare seriøst på dette, så kan du begynne med å forklare hvorfor det blir matmangel for de små gjeddene av at de større er fisket ut. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, TT skrev:

Om man skal forsøke å svare seriøst på dette, så kan du begynne med å forklare hvorfor det blir matmangel for de små gjeddene av at de større er fisket ut. 

Tar man bort de store og mellomstore gjeddene er det risiko for at det blir for mye småfisk som kan spise hverandre ut av matfatet, en typisk "tusenbrødre"-utvikling. Det ses oftest hos abbor, røye og ymse småvokste karpefisk, men kan også skje med ørretbestander. Men kan det også skje hos gjedde? Og hva blir i så fall resultatet på sikt?

En ting mange ikke er klar over er at gjedda er kannibal allerede fra den bare er et titalls centimeter lang. Den første sommeren spiser gjeddene hovedsaklig smådyr, insekter og yngel av andre fiskearter, og er sånn sett næringskonkurrent med og predator på ørret(yngel). Men de spiser alt som er lite nok til å svelges, og de er i stand til å svelge artsfrender nesten på sin egen størrelse. Det betyr at det er mye sterkere selvregulering i den yngste årsklassen gjedde enn det er hos de andre artene, og det er derfor liten risiko for tusenforbrødring og matmangel hos gjedde. De små gjeddene vil neppe oppleve å sulte. De blir heller spist av en artsfrende.

Men uten kannibalisme fra større gjedder (som er fisket ut), risikerer man at bestanden av små gjedder først og fremst spiser opp maten til både store og små ørreter, og gjør kraftig innhogg i bestanden av små ørret. I den grad noen risikerer å sulte er det primært ørreten på grunn av næringskonkurransen fra små gjedder. En eventuell sult hos mindre gjedder vil med andre ord bare gjøre vondt verre for ørreten.

Og for å sette dette i perspektiv med hele dette prosjektet, og diskusjonen i denne tråden: Noe av ideen med å fiske ut gjedder, ut over å redusere predasjonen på større ørret, er at man reduserer reproduksjonen hos gjedde, basert på en klassisk ide om at større gytebestand gir større rekruttering. Men så enkelt er det altså ikke, på grunn av den nevnte selvreguleringen. Dette bidrar til at utfiskingen av gjedde i mindre grad påvirker den totale reproduksjonen av gjedde, de som er igjen klarer å reprodusere og holde gjeddebestanden i live.

Men når man systematisk tar ut store og mellomstore gjedder bidrar man til at alderen ved kjønnsmodning synker. Dette er en elementær evolusjonær mekanisme som man har observert hos alle fiskearter utsatt for hard beskatning. Dette betyr også dårligere vekst, fordi gjeddene produserer kjønnsceller tidligere, dette koster mye energi. Gjeddene starter reproduksjon når de er yngre og mindre. Det gjør at selvreguleringen i gjeddebestanden blir svakere totalt sett (altså ikke bare hos den yngste årsklassen). Utfiskingen øker med andre ord risikoen for at man ender opp med en stor bestand av relativt små gjedder. Det er dårlig nytt for ørreten.

Dette viser hvor komplekse de økologiske mekanismene er, og hvor vanskelig det er å oppnå ønskede effekter gjennom ren utfisking, særlig når den er selektiv (garn og ruser). Selv om fangstene i utfiskingsprosjektet naturlig nok går ned til å begynne med, må man fortsette med dette i all evighet, hvis ikke risikerer man at situasjonen blir verre enn noen gang, som mange av oss her inne har påpekt gjentatte ganger.

PS: som et apropos kan jeg nevne forsøk på å hindre tusenbrødrebestander av abbor. Der opplever man at uttynningsfiske kan gi kortsiktige gevinster, men hvis man slutter utfiskingen er man tilbake til start etter kort tid. Den svenske biologen Lennart Persson har sammen med kolleger funnet ut at den beste måten å oppnå mer langvarige effekter var å sette ut store abborer som kunne kannibalisere på tusenbrødrene. Og forsøk viste at det samme i stor grad var tilfelle med gjedde. Store gjedder holder bestandene av små og mellomstore gjedder nede. Forståelsen for dynamikken hos rovfisk i ferskvann som forskningen til Persson & co har gitt oss, er et viktig grunnlag for å hevde at utfiskingsprosjektet på Vestlandet har liten sjanse til å lykkes.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, piscator skrev:

Tar man bort de store og mellomstore gjeddene er det risiko for at det blir for mye småfisk som kan spise hverandre ut av matfatet, en typisk "tusenbrødre"-utvikling. Det ses oftest hos abbor, røye og ymse småvokste karpefisk, men kan også skje med ørretbestander. Men kan det også skje hos gjedde? Og hva blir i så fall resultatet på sikt?

En ting mange ikke er klar over er at gjedda er kannibal allerede fra den bare er et titalls centimeter lang. Den første sommeren spiser gjeddene hovedsaklig smådyr, insekter og yngel av andre fiskearter, og er sånn sett næringskonkurrent med og predator på ørret(yngel). Men de spiser alt som er lite nok til å svelges, og de er i stand til å svelge artsfrender nesten på sin egen størrelse. Det betyr at det er mye sterkere selvregulering i den yngste årsklassen gjedde enn det er hos de andre artene, og det er derfor liten risiko for tusenforbrødring og matmangel hos gjedde. De små gjeddene vil neppe oppleve å sulte. De blir heller spist av en artsfrende.

Men uten kannibalisme fra større gjedder (som er fisket ut), risikerer man at bestanden av små gjedder først og fremst spiser opp maten til både store og små ørreter, og gjør kraftig innhogg i bestanden av små ørret. I den grad noen risikerer å sulte er det primært ørreten på grunn av næringskonkurransen fra små gjedder. En eventuell sult hos mindre gjedder vil med andre ord bare gjøre vondt verre for ørreten.

Og for å sette dette i perspektiv med hele dette prosjektet, og diskusjonen i denne tråden: Noe av ideen med å fiske ut gjedder, ut over å redusere predasjonen på større ørret, er at man reduserer reproduksjonen hos gjedde, basert på en klassisk ide om at større gytebestand gir større rekruttering. Men så enkelt er det altså ikke, på grunn av den nevnte selvreguleringen. Dette bidrar til at utfiskingen av gjedde i mindre grad påvirker den totale reproduksjonen av gjedde, de som er igjen klarer å reprodusere og holde gjeddebestanden i live.

Men når man systematisk tar ut store og mellomstore gjedder bidrar man til at alderen ved kjønnsmodning synker. Dette er en elementær evolusjonær mekanisme som man har observert hos alle fiskearter utsatt for hard beskatning. Dette betyr også dårligere vekst, fordi gjeddene produserer kjønnsceller tidligere, dette koster mye energi. Gjeddene starter reproduksjon når de er yngre og mindre. Det gjør at selvreguleringen i gjeddebestanden blir svakere totalt sett (altså ikke bare hos den yngste årsklassen). Utfiskingen øker med andre ord risikoen for at man ender opp med en stor bestand av relativt små gjedder. Det er dårlig nytt for ørreten.

Dette viser hvor komplekse de økologiske mekanismene er, og hvor vanskelig det er å oppnå ønskede effekter gjennom ren utfisking, særlig når den er selektiv (garn og ruser). Selv om fangstene i utfiskingsprosjektet naturlig nok går ned til å begynne med, må man fortsette med dette i all evighet, hvis ikke risikerer man at situasjonen blir verre enn noen gang, som mange av oss her inne har påpekt gjentatte ganger.

PS: som et apropos kan jeg nevne forsøk på å hindre tusenbrødrebestander av abbor. Der opplever man at uttynningsfiske kan gi kortsiktige gevinster, men hvis man slutter utfiskingen er man tilbake til start etter kort tid. Den svenske biologen Lennart Persson har sammen med kolleger funnet ut at den beste måten å oppnå mer langvarige effekter var å sette ut store abborer som kunne kannibalisere på tusenbrødrene. Og forsøk viste at det samme i stor grad var tilfelle med gjedde. Store gjedder holder bestandene av små og mellomstore gjedder nede. Forståelsen for dynamikken hos rovfisk i ferskvann som forskningen til Persson & co har gitt oss, er et viktig grunnlag for å hevde at utfiskingsprosjektet på Vestlandet har liten sjanse til å lykkes.

 

Bra, interessant og grundig oppsummert!!

Dette er også helt i tråd med alt jeg har fått med meg av forskning på området, og ikke minst av det jeg har lest i diverse rapporter Rådgivende Biologer har publisert. Samtlige er enstemmige i at uttak av stor gjedde ikke er, skal vi si, spesielt smart.

Til tross for hva all relevant forskning mener om saken, er altså tilnærmingen i Rogaland at «alle skal dø». Jeg kikka litt på nettsidene til de aktuelle kommunene, og joda, de er med på å finansiere denne utfiskingen!

Screenshots fra nettsidene:

IMG_5884.thumb.jpeg.b648bc32f0f9abf08b2dd2d69d8b314d.jpeg

 

 

 

 

IMG_5885.thumb.jpeg.03312552d27428a419d4d8216d16fd43.jpeg

 

Riktignok ingen direkte info knyttet til det famøse Gjeddeprosjektet på Karmøy, men det ser ut til at de er tilknyttet dette «Sjøørret Prosjektet Karmøy»

Litt snodig at offentlige midler finansierer sånne tut & kjør prosjekter, der tilgjengelig forskning blir ignorert fullstendig.

 

Edited by TorHaakon-Lucius
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 25.10.2025 at 21.47, TT skrev:

Om man skal forsøke å svare seriøst på dette, så kan du begynne med å forklare hvorfor det blir matmangel for de små gjeddene av at de større er fisket ut. 

image.thumb.png.4603ce019a466afa9bd0888ce439d5a7.png

HALLO I LUKEN LES SELL!!!!!!!!11 DETTE ER EKSPERTER Å GJEDDEMORDER NR 1. !!!!!!!!!!!!!!!!1111 DI HAR HJORT DET I MANGE ÅR I SANNES!!!!!111 JEGER Å FISK!!!!!!!!111111 Å KOMMUNNENE!! AKKURAT JA DER SER DU!!!!!111 Å I SANNES ER DET SIK Å ANNEN KARPE FISK!!!!!!1 SUTTER Å SØRV! 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Knut Skråle skrev:

image.thumb.png.4603ce019a466afa9bd0888ce439d5a7.png

HALLO I LUKEN LES SELL!!!!!!!!11 DETTE ER EKSPERTER Å GJEDDEMORDER NR 1. !!!!!!!!!!!!!!!!1111 DI HAR HJORT DET I MANGE ÅR I SANNES!!!!!111 JEGER Å FISK!!!!!!!!111111 Å KOMMUNNENE!! AKKURAT JA DER SER DU!!!!!111 Å I SANNES ER DET SIK Å ANNEN KARPE FISK!!!!!!1 SUTTER Å SØRV! 

Hm, ja. Så det lille vannet hadde en stor bestand av gjedde som gjeddemorder nr 1 har fisket opp og dermed blir det ikke mat nok til de små som er igjen. 

Og forøvrig. Hvis de har gjort det i mange år, burde vel det være en indikasjon på at det ikke fungerer helt slik som tenkt?

MEN FOR ALL DEL, SUTTER Å SØRV Å SOSIALISTER Å KVINNFOLK MÅ DØØ!!!

Link to comment
Share on other sites

Den 28.10.2025 at 20.34, Ølgylt skrev:

Hm, ja. Så det lille vannet hadde en stor bestand av gjedde som gjeddemorder nr 1 har fisket opp og dermed blir det ikke mat nok til de små som er igjen. 

Og forøvrig. Hvis de har gjort det i mange år, burde vel det være en indikasjon på at det ikke fungerer helt slik som tenkt?

MEN FOR ALL DEL, SUTTER Å SØRV Å SOSIALISTER Å KVINNFOLK MÅ DØØ!!!

Det var jammen meg mye SKRÅÅL!!! på han der Knut og vennen hans Panther Marthin. Ikke kan de skrive Norsk og ikke kan de benytte et tastatur på forsvarsmessig måte. Makan til utbasunering!

Jeg ser for meg at de to står drita fulle ute på Karmøy, og gauler og skriker i munnen på hverandre, uten å ha til hensikt å føre en seriøs diskusjon med noen her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, satdan skrev:

Det var jammen meg mye SKRÅÅL!!! på han der Knut og vennen hans Panther Marthin. Ikke kan de skrive Norsk og ikke kan de benytte et tastatur på forsvarsmessig måte. Makan til utbasunering!

Jeg ser for meg at de to står drita fulle ute på Karmøy, og gauler og skriker i munnen på hverandre, uten å ha til hensikt å føre en seriøs diskusjon med noen her på forumet.

I samme slengen... Skål til Gylten. Glitrevann på boks, eller Aass om du vil, renner ned i dette øyeblikk!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, satdan skrev:

Det var jammen meg mye SKRÅÅL!!! på han der Knut og vennen hans Panther Marthin. Ikke kan de skrive Norsk og ikke kan de benytte et tastatur på forsvarsmessig måte. Makan til utbasunering!

Jeg ser for meg at de to står drita fulle ute på Karmøy, og gauler og skriker i munnen på hverandre, uten å ha til hensikt å føre en seriøs diskusjon med noen her på forumet.

Det høres jo ut som en festlig fest det. 

Mistenker at det er litt snev av ironi ute og går. Prosjektet innebærer også rydding og tilrettelegging av området så lokalbefolkningen setter nok pris på det når bare skrålingen har gitt seg.

Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, Ølgylt skrev:

Det høres jo ut som en festlig fest det. 

Mistenker at det er litt snev av ironi ute og går. Prosjektet innebærer også rydding og tilrettelegging av området så lokalbefolkningen setter nok pris på det når bare skrålingen har gitt seg.

 

Et øyeblikk siden, Ølgylt skrev:

Det høres jo ut som en festlig fest det. 

Mistenker at det er litt snev av ironi ute og går. Prosjektet innebærer også rydding og tilrettelegging av området så lokalbefolkningen setter nok pris på det når bare skrålingen har gitt seg.

Joa det kan nok hende det, men ***** eller det må da gå an å oppføre seg. Gjedde har vel aldri tatt livet av noen, eller? VI HAR DA FOR FAAEN MEG KJEMPESTOR GJEDDE I DRAMMENSELVA OG OMEGN SAMT AT VI HAR STOR LAKS OG SJØØRRET PLUSS BRUNØRRET OG MASSE ANNET MORO!!!!!!!

"sorry about that" hehehe

 

Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, satdan skrev:

 

Joa det kan nok hende det, men ***** eller det må da gå an å oppføre seg. Gjedde har vel aldri tatt livet av noen, eller? VI HAR DA FOR FAAEN MEG KJEMPESTOR GJEDDE I DRAMMENSELVA OG OMEGN SAMT AT VI HAR STOR LAKS OG SJØØRRET PLUSS BRUNØRRET OG MASSE ANNET MORO!!!!!!!

"sorry about that" hehehe

 

Kos deg med Hansaen din du kamerat, vet du liker Aass også, og godt er det!

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, satdan skrev:

 

Joa det kan nok hende det, men ***** eller det må da gå an å oppføre seg. Gjedde har vel aldri tatt livet av noen, eller? VI HAR DA FOR FAAEN MEG KJEMPESTOR GJEDDE I DRAMMENSELVA OG OMEGN SAMT AT VI HAR STOR LAKS OG SJØØRRET PLUSS BRUNØRRET OG MASSE ANNET MORO!!!!!!!

"sorry about that" hehehe

 

Karmøy vil også ha stor gjedde igjen snart, så no worries

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Ølgylt skrev:

Karmøy vil også ha stor gjedde igjen snart, så no worries

Garantert, er bare det at de ikke forstår lenger enn nesa si. Jeg er halvt finsk og er oppvokst med å fiske i østersjø kysten, lært av min farfar, så det ligger litt i kunnskapen for min del. Gjedda kommer alltids tilbake, om ikke av seg selv, så kommer den med Haukeli ekspressen, haha

Edited by satdan
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Ølgylt skrev:

Jeg drikker da ikke Hansa. Aass er heldigvis landsdekkende 

Oj, beklager Gylt, selvfølgelig drikker vi ikke Hansa. Jeg har kjørt trailer about 20 år, som en viss annen her på forumet. Det jeg synes var veldig morsomt var når jeg lastet på Grans i Sandefjord og snakket med utlasteren. Jeg nevnte at Grans øl ikke var "drekkanes" så var han faktisk helt enig! Han foretrakk Glitrevann..

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, satdan skrev:

Garantert, er bare det at de ikke forstår lenger enn nesa si. Jeg er halvt finsk og er oppvokst med å fiske i østersjø kysten, lært av min farfar, så det ligger litt i kunnskapen for min del. Gjedda kommer alltids tilbake, om ikke av seg selv, så kommer den med Haukeli ekspressen av seg selv, haha

Oioioi, nå er vi snart med i gjeddemafiaen.

Med tanke på andre som også alltid kommer tilbake så burde de ha hvitløk og vievann i rusene

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Ølgylt skrev:

Oioioi, nå er vi snart med i gjeddemafiaen.

Med tanke på andre som også alltid kommer tilbake så burde de ha hvitløk og vievann i rusene

Slæpp off, jeg har vinter krigen på min side, jeg sender en hel gjeng oppover med bussen, og alle har et finsk etternavn. HAUKI!!!!! Er jo selvfølgelig mye annet rart som beveger seg, men bare brenn kirkene deres, drep deres udødelige og skap et helvete, så går det nok helt fint, skål... har et par bokser igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Den 26.10.2025 at 8.01, piscator skrev:

Tar man bort de store og mellomstore gjeddene er det risiko for at det blir for mye småfisk som kan spise hverandre ut av matfatet, en typisk "tusenbrødre"-utvikling. Det ses oftest hos abbor, røye og ymse småvokste karpefisk, men kan også skje med ørretbestander. Men kan det også skje hos gjedde? Og hva blir i så fall resultatet på sikt?

En ting mange ikke er klar over er at gjedda er kannibal allerede fra den bare er et titalls centimeter lang. Den første sommeren spiser gjeddene hovedsaklig smådyr, insekter og yngel av andre fiskearter, og er sånn sett næringskonkurrent med og predator på ørret(yngel). Men de spiser alt som er lite nok til å svelges, og de er i stand til å svelge artsfrender nesten på sin egen størrelse. Det betyr at det er mye sterkere selvregulering i den yngste årsklassen gjedde enn det er hos de andre artene, og det er derfor liten risiko for tusenforbrødring og matmangel hos gjedde. De små gjeddene vil neppe oppleve å sulte. De blir heller spist av en artsfrende.

Men uten kannibalisme fra større gjedder (som er fisket ut), risikerer man at bestanden av små gjedder først og fremst spiser opp maten til både store og små ørreter, og gjør kraftig innhogg i bestanden av små ørret. I den grad noen risikerer å sulte er det primært ørreten på grunn av næringskonkurransen fra små gjedder. En eventuell sult hos mindre gjedder vil med andre ord bare gjøre vondt verre for ørreten.

Og for å sette dette i perspektiv med hele dette prosjektet, og diskusjonen i denne tråden: Noe av ideen med å fiske ut gjedder, ut over å redusere predasjonen på større ørret, er at man reduserer reproduksjonen hos gjedde, basert på en klassisk ide om at større gytebestand gir større rekruttering. Men så enkelt er det altså ikke, på grunn av den nevnte selvreguleringen. Dette bidrar til at utfiskingen av gjedde i mindre grad påvirker den totale reproduksjonen av gjedde, de som er igjen klarer å reprodusere og holde gjeddebestanden i live.

Men når man systematisk tar ut store og mellomstore gjedder bidrar man til at alderen ved kjønnsmodning synker. Dette er en elementær evolusjonær mekanisme som man har observert hos alle fiskearter utsatt for hard beskatning. Dette betyr også dårligere vekst, fordi gjeddene produserer kjønnsceller tidligere, dette koster mye energi. Gjeddene starter reproduksjon når de er yngre og mindre. Det gjør at selvreguleringen i gjeddebestanden blir svakere totalt sett (altså ikke bare hos den yngste årsklassen). Utfiskingen øker med andre ord risikoen for at man ender opp med en stor bestand av relativt små gjedder. Det er dårlig nytt for ørreten.

Dette viser hvor komplekse de økologiske mekanismene er, og hvor vanskelig det er å oppnå ønskede effekter gjennom ren utfisking, særlig når den er selektiv (garn og ruser). Selv om fangstene i utfiskingsprosjektet naturlig nok går ned til å begynne med, må man fortsette med dette i all evighet, hvis ikke risikerer man at situasjonen blir verre enn noen gang, som mange av oss her inne har påpekt gjentatte ganger.

PS: som et apropos kan jeg nevne forsøk på å hindre tusenbrødrebestander av abbor. Der opplever man at uttynningsfiske kan gi kortsiktige gevinster, men hvis man slutter utfiskingen er man tilbake til start etter kort tid. Den svenske biologen Lennart Persson har sammen med kolleger funnet ut at den beste måten å oppnå mer langvarige effekter var å sette ut store abborer som kunne kannibalisere på tusenbrødrene. Og forsøk viste at det samme i stor grad var tilfelle med gjedde. Store gjedder holder bestandene av små og mellomstore gjedder nede. Forståelsen for dynamikken hos rovfisk i ferskvann som forskningen til Persson & co har gitt oss, er et viktig grunnlag for å hevde at utfiskingsprosjektet på Vestlandet har liten sjanse til å lykkes.

 

JA DA JA DA!!!!!!!!!11
NÅ ER DET GODT JOBBA!!!!!!!!!!!!!!!! GUNN LEIV!!!!!!!!!!!1111
ØRETTEN ER TIL BAKE I FULL MASKIN!!!!111
NÅ SKAL DET BLI Å FISKE ØRETT DET ER GODT I PANNA!!!!!!!!!
image.png.f993358fe8edf4018b27f81172bcd972.png
image.png.c57012d09c80ce60e49dde74b8dd403a.png

Link to comment
Share on other sites

Fantastiske nyheter dette her nå er det tommt får gjedde!! den siste gjedda der var bare 20 santimeter og syl tynne de som ikke ble fannga er dødde ut. skål for prosjektet når de begynner igjenn I august er det skål tommt for gjeddde om ingen har satt ut nye

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.