Gå til innhold
Fiskersiden

klo eller piggskate?


Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Jeg lanserte i en tidligere tråd en ide om at vi burde lage en kort liste over sikre kjennetegn vi skulle se etter...klarer vi å få til dette?

Bra ide!

Jeg begynner:

Pigger på undersiden på voksne hunnskater: Piggskate

30-50 pigger i rad fra nakken til halefinne som er glatte ved basis: Piggskate

Under 20 store pigger som er riflede ved basis mellom nakke og halefinne: Kloskate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hersens skatene! [ ;) ]

Bildet av halefinnene til den ene skaten viser tydelig atskilte finner med en pigg i mellom. Det er typisk piggskate. Ellers er torneradene et ganske sikkert kjennetegn; piggskate har mange fler. Ellers er utseende på tornene et godt kjennetegn (se Pethon). Pigger eller ikke på undersiden tror jeg man skal ta med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, han er med i vårt spesialistpanel. Jeg tror ikke Bror er noen kapasitet på skater. Noen fra forumet kan sikket gjøre dette. Det er bare å sette seg rolig ned og gå systematisk gjennom noen bestemmelsesnøkler. Pethon, f.eks. og Fishes of the North-Eastern Atlantic and the Mediterranean. I tidligere tråder ligger det også mye info. Jeg har begge verkene, skal se hva jeg får tid til. Nå er det imidlertid hektisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos denne boka : Fishes of the North-Eastern Atlantic and the Mediterranean

Er det noen som gidder å kjøpe den til meg til jul?? De ble litt dyr... 126£ skulle de ha gitt!

edit: men så nå at det var med illustrert cd-rom og greier

her er link : http://www.stevensimpsonbooks.com/si/003197.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Apropos denne boka : Fishes of the North-Eastern Atlantic and the Mediterranean

Er det noen som gidder å kjøpe den til meg til jul?? De ble litt dyr... 126£ skulle de ha gitt!

edit: men så nå at det var med illustrert cd-rom og greier

her er link : http://www.stevensimpsonbooks.com/si/003197.html

Steven Simpson er vel ikke blant de billigste. Jeg kjøpte de tre bøkene på bokhandelen på Blindern på 80-tallet og ble forbauset over at de var så billige (300 kr +, om jeg ikke husker feil). Det er en UNESCO-utgivelse, så det var vel derfor. Det er noen år siden nå, så det er vel ikke trykket opp noen nye utgaver. Men det går an å høre med Akademica, som er bokhandlerkjeden på Universitetene (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne interessante rapporten på Havforsk:

Flekkskate (Raja montagui) er kjent fra norsk fauna gjennom ett enkelt funn, i Lygnin – en del av Namsenfjorden i Nord-Trøndelag. Naturlig utbredelse for arten er Middelhavet, og det østlige Atlanterhav nord til de sørlige deler av Nordsjøen. Det spesielle funnet ledet til oppstarten av et prosjekt som tok sikte på å verifisere forekomsten av flekkskate i funnområdet. Flere forsøk på fiske etter skater i Lygning har så langt bare resultert i funn av piggskate (Raja clavata) og kloskate (Raja radiata). Disse funnene har derimot vært interessante ut fra at de har demonstrert stor morfologisk variasjon hos piggskate. Både fargetegninger, tannmønster samt forekomst og plassering av pigger og torner, er gjenstand for tildels store variasjoner. Prosjektet har inngått et samarbeid med Med_Skate, som styres fra Italia, med tanke på å bidra med materiale til morfologiske og fylogenetiske studier av skater i Middelhavet og Nord-Atlanteren. Sammen med data fra Med_Skate vil eget materiale være grunnlag for en studie av morfologisk plastisitet av piggskate i norske farvann, basert på kjønn og ulike årsklasser. Basert på det som åpenbart er en stor morfologisk variasjon innen en og samme art, kan det være et potensiale for feilidentifiseringer av skater om en benytter kun morfologiske data. Tester av ulik bestemmelseslitteratur støtter dette. Med tanke på skatenes reproduksjonsbiologi er det av forvaltningsmessig interesse å se nærmere på artskarakteristikker av gruppen. Kartlegging av den av morfologiske variasjonen vil sammen med identifisering gjennom DNA-analyser bidra til dette.

Mest interessant er denne setningen: "Basert på det som åpenbart er en stor morfologisk variasjon innen en og samme art, kan det være et potensiale for feilidentifiseringer av skater om en benytter kun morfologiske data."

Det som egentlig blir sagt, er at vi rett og slett ikke vet nok om skatene til å kunne identifisere 100% på utseende. Tilgjengelig litteratur er heller ikke god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Eller hva med å ha bare "skate" ? Dvs klo og pigg under ett, og finne en gylden middelvei ang poeng ?

Er det man gjør i THK, og neppe noen fiskeklubb i Norge som har mer erfaring med skater enn de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.