Vegardja Posted March 30 Report Share Posted March 30 Hei, Tenker å kjøpe en Shimano Stradic 2500 til sjøørret men lurer på hva dere anbefaler av utveksling? Har lite erfaring fra tidligere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 30 Report Share Posted March 30 Lav utveksling er en fordel med finesseteknikker og gir også mer kraft når man har en kamp mot en sterk fisk. Høy utveksling gir bedre muligheter til å sveive inn raskt når man feks gjør et dårlig kast. Feks hvis du lander på et grunt område eller skal forbi en grunne, så vil høy utveksling være en fordel med tanke på å holde sluken så høyt så mulig i vannet. Det er i grunn så enkelt som det, alt handler om preferanser. Jeg forsøkte lenge å holde alle mine sneller rundt 90cm per runde. Bare for å ha alt likt men nå har jeg i grunn gått bort i fra det og har litt at hvert i stedet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vegardja Posted March 30 Author Report Share Posted March 30 51 minutter siden, Gabriel skrev: Lav utveksling er en fordel med finesseteknikker og gir også mer kraft når man har en kamp mot en sterk fisk. Høy utveksling gir bedre muligheter til å sveive inn raskt når man feks gjør et dårlig kast. Feks hvis du lander på et grunt område eller skal forbi en grunne, så vil høy utveksling være en fordel med tanke på å holde sluken så høyt så mulig i vannet. Det er i grunn så enkelt som det, alt handler om preferanser. Jeg forsøkte lenge å holde alle mine sneller rundt 90cm per runde. Bare for å ha alt likt men nå har jeg i grunn gått bort i fra det og har litt at hvert i stedet. Takk for svar, da tar jeg en sjangse på 5:1:1 utveksling fremfor 5:1:8 på Shimano Stradic 2500. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted March 31 Report Share Posted March 31 Jeg har fisket i rundt 40 år og sikkert hatt 50 haspelseneller i str 500 til 8000. Jeg har aldri hatt noe særlig forhold til hvilken utveksling smellene har hatt. Så lange du holder deg innenfor normalspekteret, tror jeg det meste vil fungere fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted March 31 Report Share Posted March 31 Støtter TT her. Delvis fordi størrelsen du ser på gir deg rask nok innsveiving nær sagt uansett hvilken modell du ser på. Stradic er et kanonvalg til SØ-fiske, husk å skylle i ferskvann etter bruk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 31 Report Share Posted March 31 16 hours ago, Vegardja said: Takk for svar, da tar jeg en sjangse på 5:1:1 utveksling fremfor 5:1:8 på Shimano Stradic 2500. Det er som nevnt bare personlig preferanse, alt funker, det er bare et spørsmål om hva du foretrekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts