Jump to content
Fiskersiden

Hvilken utveksling for sjøørret?

Recommended Posts

Lav utveksling er en fordel med finesseteknikker og gir også mer kraft når man har en kamp mot en sterk fisk.

Høy utveksling gir bedre muligheter til å sveive inn raskt når man feks gjør et dårlig kast. Feks hvis du lander på et grunt område eller skal forbi en grunne, så vil høy utveksling være en fordel med tanke på å holde sluken så høyt så mulig i vannet.

Det er i grunn så enkelt som det, alt handler om preferanser.

Jeg forsøkte lenge å holde alle mine sneller rundt 90cm per runde. Bare for å ha alt likt men nå har jeg i grunn gått bort i fra det og har litt at hvert i stedet.

51 minutter siden, Gabriel skrev:

Lav utveksling er en fordel med finesseteknikker og gir også mer kraft når man har en kamp mot en sterk fisk.

Høy utveksling gir bedre muligheter til å sveive inn raskt når man feks gjør et dårlig kast. Feks hvis du lander på et grunt område eller skal forbi en grunne, så vil høy utveksling være en fordel med tanke på å holde sluken så høyt så mulig i vannet.

Det er i grunn så enkelt som det, alt handler om preferanser.

Jeg forsøkte lenge å holde alle mine sneller rundt 90cm per runde. Bare for å ha alt likt men nå har jeg i grunn gått bort i fra det og har litt at hvert i stedet.

Takk for svar, da tar jeg en sjangse på 5:1:1 utveksling fremfor 5:1:8 på Shimano Stradic 2500.

Jeg har fisket i rundt 40 år og sikkert hatt 50 haspelseneller i str 500 til 8000. Jeg har aldri hatt noe særlig forhold til hvilken utveksling smellene har hatt. Så lange du holder deg innenfor normalspekteret, tror jeg det meste vil fungere fint. 

Støtter TT her.

Delvis fordi størrelsen du ser på gir deg rask nok innsveiving nær sagt uansett hvilken modell du ser på.

Stradic er et kanonvalg til SØ-fiske, husk å skylle i ferskvann etter bruk.

• Like 1

16 hours ago, Vegardja said:

Takk for svar, da tar jeg en sjangse på 5:1:1 utveksling fremfor 5:1:8 på Shimano Stradic 2500.

Det er som nevnt bare personlig preferanse, alt funker, det er bare et spørsmål om hva du foretrekker.