Jump to content
Fiskersiden

Forslag stang og snelle innenlands/fjell

Share

Recommended Posts

Har ikke fisket på en del år men lyst til å begynne igjen med en ny fiskestang. Skal brukes til innenlandsfiske og fjellvann. I vann med ørret/røye/abbor.

Ser etter en ikke altfor dyr stang å begynne med, så har bl.a sett på forskjellige Daiwa stenger som Laguna, Ninja x spin, Legalis spin og Prorex S. Jeg har lite kunnskap så klarer ikke se for meg hva som er best. Kom gjerne også med forslag til snelle, ser for meg 2000 eller 2500 størrelse.

På forhånd takk! 

Edited by candieapple

• candieapple changed the title to Forslag stang og snelle innenlands/fjell

Velg en stang rundt 9 fot med 2500 snelle og den tynneste braiden du får tak i, med noe 0.25mm monofilament backing og eventuelt fortom. Kastevekt rundt 5-25g, du vil ned i 5 for å kaste små spinnere og opp i 25 for å kaste langt og tungt når fisken står i dypet.

• Thanks 1

Enig med @Gabrielher. På fjellet kan det av og til være behov for å kaste langt, f.eks. i langgrunne vann, og da er det greit med litt lengde og litt kastevekt på stangen. 9 fot er en grei lengde. Men en slik stang kan du også fiske greit med flue og dupp som kan være ganske effektivt på fjellet. 

Om du hopper over de aller billigste smellene (til under 500-600 kr), så vil de fleste sneller fra Daiwa og Shimano fungere helt fint. 
På samme måte vil de fleste stenger fra Daiwa, Shimano, Lawson, Westin, Savage Gear m.fl. I rundt 9 fot og med kastevekt på ca 5 til mellom 20 og 30 gram. 

• Thanks 1

gode råd fra Gabriel og TT. på fjellet (uten trær man kan henge seg fast i) foretrekker jeg en enda lenger stang; 10-11 fot. Det gir litt lengre kast, noe som kan være en fordel på langgrunne steder. I tillegg er det praktisk hvis man fisker med flue og dupp, og litt lang fortom, noe som kan være aktuelt hvis det er lite vind og sky fisk.

• Like 1
  • Thanks 1

Får bare gjenta de andre. :) Min favoritt i stang-samlingen for fiske i større fjellvann er en stang på 10,1 fot med kastevekt på 3-23g med en 2500 snelle fylt med 0,12 multifilament og fortom på 0,20-0,30mm fluorkarbon. Forøvrig det samme utstyret som jeg bruker til det meste av mitt fiske etter sjøørett og havabbor også.

Neste på favorittlisten er en ultralett lekkerhet på 7 fot med kastevekt opp til 10g for småvann og bekker etc, men den er mye mindre brukt.

Edited by erik
  • Like 1
  • Thanks 1

5 timer siden, piscator skrev:

gode råd fra Gabriel og TT. på fjellet (uten trær man kan henge seg fast i) foretrekker jeg en enda lenger stang; 10-11 fot. Det gir litt lengre kast, noe som kan være en fordel på langgrunne steder. I tillegg er det praktisk hvis man fisker med flue og dupp, og litt lang fortom, noe som kan være aktuelt hvis det er lite vind og sky fisk.

Jeg er i og for seg enig i det meste. Til flue og dupp er min favorittstang 10,6 fot. Jeg har testet stenger helt opp i 13 fot til dette, men da synes jeg jeg mister for mye feeling. For slukfiske synes jeg imidlertid 9 fot holder. Blir det mye lenger enn det, synes jeg at jeg mister litt for mye kontakt med sluken. Mulig jeg ikke har hatt dyre nok stenger -_-

Edited by TT
  • Thanks 1

15 hours ago, piscator said:

Ja for all del men det er viktig å tenke på at TS kjøper fiskeutsyr for første gang på lenge og kanskje ikke er helt komfortabel med lang stang 

Forøvrig er det slik at jo lengre stangen er jo mer må man bruke for å få en lett og behagelig stang. 10-11 fots stenger bør helst ligge i høyere prisklasser 

Anbefaler Daiwa Fuego LT 2500 snelle. Jeg har 2 forskjellige utgaver av denne, utrolig mye snelle for pengene. Har premium multiplikatorsneller som Daiwa Steez og brukte tidligere en Shimano Stella haspelsnelle, men er fornøyd med Fuego LT. Ser ingen grunn til å bruke mer penger på ei snelle til fjellfiske, den holder selvsagt ikke like lenge som ei premiumsnelle, men for rundt tusenlappen som jeg har betalt for Fuego snellene kan jeg jo bare kjøpe ny når de blir slitt. 

• Like 1