Vango Posted April 21, 2025 Report Share Posted April 21, 2025 Ser Moss avis har innlegg om en som ønsker å fange alle arter som skal være i Vansjø. Moss avis har tidligere hatt innlegg om garnfiske i sjøen og ikke stilt kritiske spørsmål om det er lov med garnfiske i sjøen rundt Moss. Det jeg nå lurer på er at ål er en av de artene som en ønsker å få på kroken. Er målrettet Ål fiske lov? Eller er det lov sål enge man slipper den ut igjen? Dette er ikke for henge ut noen, men når en avis skriver om teamet uten å spesifisere noe, så tenker vel de som leser dette at det er lov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 21, 2025 Report Share Posted April 21, 2025 Det er ikke lov å fiske etter ål. Se forskriften paragraf 2 der det er listet opp hvilke arter det er lov å fiske etter. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-26-851 Apropos spørsmålet, så satte jeg i mine yngre dager, garn i Vansjø. Å fjerne 2 millioner små-bramse fra granmaskene, var sånn passe straff … Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted April 21, 2025 Author Report Share Posted April 21, 2025 13 minutter siden, TT skrev: Det er ikke lov å fiske etter ål. Se forskriften paragraf 2 der det er listet opp hvilke arter det er lov å fiske etter. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-26-851 Apropos spørsmålet, så satte jeg i mine yngre dager, garn i Vansjø. Å fjerne 2 millioner små-bramse fra granmaskene, var sånn passe straff … Det er derfor jeg tar opp temaet. Det er vel bare 1 -2 år siden Moss Avis hadde innslag om hva en familie hadde fått i garnet sitt rundt jeløya (sjøfiske), nå kommer en ny reportasje om Vansjø fiske som inneholder ålefiske. Tenker når folk leser om dette så tror de dette er lov, derfor jeg tar opp dette. Har selv i oppveksten fisket vanvittig mye i Vansjø, men dette er vel snart 50 år siden Fra Moss Avis Davids forklarer at de 21 artene han har peilet seg ut i Vansjø er: Abbor, Gjedde, Gjørs, Hork, Sik, Ørret, Lake, Ål, Trepigget stingsild, Elveniøye, Krøkle, og Steinsmett. Pluss fiskene som tilhører karpefamilien: Karpe, Brasme, Mort, Suter, Stam, Karuss, Flire, Laue, og Sørv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted April 22, 2025 Report Share Posted April 22, 2025 (edited) ål anses som kritisk truet, og er forbudt å fiske målrettet etter, som det skrives. Det burde jo vært nevnt i avisen. På den annen side er det neppe å anse som noe grov feil. At noen fisker en ål i Vansjø for å fylle artslista der, vil neppe ha noen betydning for artens overlevelse. Metoden som trolig er mest hensiktsmessig for å fiske ål, bunnmeite med mark, reke eller fiskefilet, vil jo også være naturlig etter mange av de andre artene (abbor, gjørs, hork, lake, brasme feks). Sånn sett kan jo ål bare betraktes som en bifangst. Og det er nok noen av artene som er verre å få i Vansjø enn akkurat ål; for eksempel ørret, sik, stingsild, niøye (umulig å få på sportslige metoder?), karuss... btw, til opplysning er det, eller har vært krepsepest i Mossevassdraget. Båter, kanoer, packrafts etc, samt håver og fiskeutstyr for øvrig som brukes der bør desinfiseres, feks med VirkonS, og tørkes godt, før de benyttes i andre vassdrag. Edited April 22, 2025 by piscator 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 22, 2025 Report Share Posted April 22, 2025 3 timer siden, piscator skrev: ål anses som kritisk truet, og er forbudt å fiske målrettet etter, som det skrives. Det burde jo vært nevnt i avisen. På den annen side er det neppe å anse som noe grov feil. At noen fisker en ål i Vansjø for å fylle artslista der, vil neppe ha noen betydning for artens overlevelse. Metoden som trolig er mest hensiktsmessig for å fiske ål, bunnmeite med mark, reke eller fiskefilet, vil jo også være naturlig etter mange av de andre artene (abbor, gjørs, hork, lake, brasme feks). Sånn sett kan jo ål bare betraktes som en bifangst. Og det er nok noen av artene som er verre å få i Vansjø enn akkurat ål; for eksempel ørret, sik, stingsild, niøye (umulig å få på sportslige metoder?), karuss... Det slo meg også at den lista virker litt krevende. @eriksom jo har tilknytning til Vansjø, kan vel kanskje opplyse om hvor langt ned på lista han har kommet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted April 22, 2025 Author Report Share Posted April 22, 2025 Fiske vanvittig mye i vansjø frem til 13-14 års alderen, nedre del stort sett. Kan vel bare krysse av for 9. Hele utgangspunktet mitt med innspillet her er vel hvordan skal vi få fulgt opp fiske forbud etc, når folk leser avisene og det er gladsaker på både garnfiske og rødlistede arter. I vestfold der jeg har hytte er det fult av fiske garn og ruser selv 5 år etter at forbudet ble innført. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 22, 2025 Report Share Posted April 22, 2025 (edited) Den 22.4.2025 at 11.33, TT skrev: Det slo meg også at den lista virker litt krevende. @eriksom jo har tilknytning til Vansjø, kan vel kanskje opplyse om hvor langt ned på lista han har kommet? Relativt langt, men det er flere arter på listen som ikke finnes i Vansjø. Sik, ørret, stingsild, niøye og steinsmett skal han få slite med. Abbor, gjedde, gjørs, hork, brasme, mort, flire, laue og sørv er «bankers». Lake er mulig men bestanden er en skygge av seg selv (mine laker i Vansjø kom for 15-20 år siden.) Suter er fult mulig men jeg har ikke fått den i Vansjø, og karpe vil bli en betydelig utfordring. (Jeg har sett et par på de 30+ årene jeg har i Vansjø.) Edited April 23, 2025 by erik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted April 23, 2025 Author Report Share Posted April 23, 2025 14 timer siden, erik skrev: Relativt langt, men det er flere arter på listen som ikke finnes i Vansjø. Sik, ørret, stingsild, niøye og steinsmett skal han få slite med. Abbor, gjedde, gjørs, hork, braske, mort, flire, laue og sørv er «bankers». Lake er mulig men bestanden er en skygge av seg selv (mine laker i Vansjø kom for 15-20 år siden.) Suter er fult mulig men jeg har ikke fått den i Vansjø, og karpe vil bli en betydelig utfordring. (Jeg har sett et par på de 30+ årene jeg har i Vansjø.) 6 eller 7 av artene jeg har tatt i Vansjø fikk jeg rett overfor hytta de Erik , eller i S svingen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 23, 2025 Report Share Posted April 23, 2025 Det stemmer nok bra det. Abbor, gjedde, gjørs, hork, brasme, mort, flire, laue og sørv har jeg alle fått der selv. Suter vet jeg er tatt i viken tvers ovenfor hytta selv om jeg ikke har fått den selv. (Du skal nok jobbe deg gjennom noen hundre kilo mort og flire før du får en suter.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted April 25, 2025 Author Report Share Posted April 25, 2025 Den 23.4.2025 at 20.34, erik skrev: Det stemmer nok bra det. Abbor, gjedde, gjørs, hork, brasme, mort, flire, laue og sørv har jeg alle fått der selv. Suter vet jeg er tatt i viken tvers ovenfor hytta selv om jeg ikke har fått den selv. (Du skal nok jobbe deg gjennom noen hundre kilo mort og flire før du får en suter.) Spennende med Hork kan aldri huske at jeg fikk noen, men nå nærmer det seg jo 50 år siden. Lake fikk jeg bare på isen mot Rygge og gjørs stort sett faste plasser i vanem- og storefjorden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts