Jump to content
Fiskersiden

Vansjø og artsfangst, samt garnfiske i sjøen


Vango
 Share

Recommended Posts

Ser Moss avis har innlegg om en som ønsker å fange alle arter som skal være i Vansjø. Moss avis har tidligere hatt innlegg om garnfiske i sjøen og ikke stilt kritiske spørsmål om det er lov med garnfiske i sjøen rundt Moss. Det jeg nå lurer på er at ål er en av de artene som en ønsker å få på kroken. Er målrettet Ål fiske lov? Eller er det lov sål enge man slipper den ut igjen? Dette er ikke for henge ut noen, men når en avis skriver om teamet uten å spesifisere noe, så tenker vel de som leser dette at det er lov.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, TT skrev:

Det er ikke lov å fiske etter ål. Se forskriften paragraf 2 der det er listet opp hvilke arter det er lov å fiske etter. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-26-851

Apropos spørsmålet, så satte jeg i mine yngre dager, garn i Vansjø. Å fjerne 2 millioner små-bramse fra granmaskene, var sånn passe straff … :blink:

Det er derfor jeg tar opp temaet. Det er vel bare 1 -2 år siden Moss Avis hadde innslag om hva en familie hadde fått i garnet sitt rundt jeløya (sjøfiske), nå kommer en ny reportasje om Vansjø fiske som inneholder ålefiske.

Tenker når folk leser om dette så tror de dette er lov, derfor jeg tar opp dette.

 

Har selv i oppveksten fisket vanvittig mye i Vansjø, men dette er vel snart 50 år siden

Fra Moss Avis

Davids forklarer at de 21 artene han har peilet seg ut i Vansjø er:

Abbor, Gjedde, Gjørs, Hork, Sik, Ørret, Lake, Ål, Trepigget stingsild, Elveniøye, Krøkle, og Steinsmett. Pluss fiskene som tilhører karpefamilien: Karpe, Brasme, Mort, Suter, Stam, Karuss, Flire, Laue, og Sørv.

Link to comment
Share on other sites

ål anses som kritisk truet, og er forbudt å fiske målrettet etter, som det skrives. Det burde jo vært nevnt i avisen. På den annen side er det neppe å anse som noe grov feil. At noen fisker en ål i Vansjø for å fylle artslista der, vil neppe ha noen betydning for artens overlevelse. Metoden som trolig er mest hensiktsmessig for å fiske ål, bunnmeite med mark, reke eller fiskefilet, vil jo også være naturlig etter mange av de andre artene (abbor, gjørs, hork, lake, brasme feks). Sånn sett kan jo ål bare betraktes som en bifangst. Og det er nok noen av artene som er verre å få i Vansjø enn akkurat ål; for eksempel ørret, sik, stingsild, niøye (umulig å få på sportslige metoder?), karuss... 

btw, til opplysning er det, eller har vært krepsepest i Mossevassdraget. Båter, kanoer, packrafts etc, samt håver og fiskeutstyr for øvrig som brukes der bør desinfiseres, feks med VirkonS, og tørkes godt, før de benyttes i andre vassdrag.

Edited by piscator
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, piscator skrev:

ål anses som kritisk truet, og er forbudt å fiske målrettet etter, som det skrives. Det burde jo vært nevnt i avisen. På den annen side er det neppe å anse som noe grov feil. At noen fisker en ål i Vansjø for å fylle artslista der, vil neppe ha noen betydning for artens overlevelse. Metoden som trolig er mest hensiktsmessig for å fiske ål, bunnmeite med mark, reke eller fiskefilet, vil jo også være naturlig etter mange av de andre artene (abbor, gjørs, hork, lake, brasme feks). Sånn sett kan jo ål bare betraktes som en bifangst. Og det er nok noen av artene som er verre å få i Vansjø enn akkurat ål; for eksempel ørret, sik, stingsild, niøye (umulig å få på sportslige metoder?), karuss... 

Det slo meg også at den lista virker litt krevende. @eriksom jo har tilknytning til Vansjø, kan vel kanskje opplyse om hvor langt ned på lista han har kommet? ;)

Link to comment
Share on other sites

Fiske vanvittig mye i vansjø frem til 13-14 års alderen, nedre del stort sett. Kan vel bare krysse av for 9.

 

Hele utgangspunktet mitt med innspillet her er vel hvordan skal vi få fulgt opp fiske forbud etc, når folk leser avisene og det er gladsaker på både garnfiske og rødlistede arter. I vestfold der jeg har hytte er det fult av fiske garn og ruser selv 5 år etter at forbudet ble innført. 

Link to comment
Share on other sites

Den 22.4.2025 at 11.33, TT skrev:

Det slo meg også at den lista virker litt krevende. @eriksom jo har tilknytning til Vansjø, kan vel kanskje opplyse om hvor langt ned på lista han har kommet? ;)

Relativt langt, men det er flere arter på listen som ikke finnes i Vansjø. Sik, ørret, stingsild, niøye og steinsmett skal han få slite med. 

Abbor, gjedde, gjørs, hork, brasme, mort, flire, laue og sørv er «bankers». Lake er mulig men bestanden er en skygge av seg selv (mine laker i Vansjø kom for 15-20 år siden.) Suter er fult mulig men jeg har ikke fått den i Vansjø, og karpe vil bli en betydelig utfordring. (Jeg har sett et par på de 30+ årene jeg har i Vansjø.)

 

Edited by erik
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, erik skrev:

Relativt langt, men det er flere arter på listen som ikke finnes i Vansjø. Sik, ørret, stingsild, niøye og steinsmett skal han få slite med. 

Abbor, gjedde, gjørs, hork, braske, mort, flire, laue og sørv er «bankers». Lake er mulig men bestanden er en skygge av seg selv (mine laker i Vansjø kom for 15-20 år siden.) Suter er fult mulig men jeg har ikke fått den i Vansjø, og karpe vil bli en betydelig utfordring. (Jeg har sett et par på de 30+ årene jeg har i Vansjø.)

 

6 eller 7 av artene jeg har tatt i Vansjø fikk jeg rett overfor hytta de Erik , eller i S svingen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok bra det. :)

Abbor, gjedde, gjørs, hork, brasme, mort, flire, laue og sørv har jeg alle fått der selv. Suter vet jeg er tatt i viken tvers ovenfor hytta selv om jeg ikke har fått den selv. (Du skal nok jobbe deg gjennom noen hundre kilo mort og flire før du får en suter.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 23.4.2025 at 20.34, erik skrev:

Det stemmer nok bra det. :)

Abbor, gjedde, gjørs, hork, brasme, mort, flire, laue og sørv har jeg alle fått der selv. Suter vet jeg er tatt i viken tvers ovenfor hytta selv om jeg ikke har fått den selv. (Du skal nok jobbe deg gjennom noen hundre kilo mort og flire før du får en suter.)

Spennende med Hork kan aldri huske at jeg fikk noen, men nå nærmer det seg jo 50 år siden. Lake fikk jeg bare på isen mot Rygge og gjørs stort sett faste plasser i vanem- og storefjorden  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.