Jump to content
Fiskersiden

Bodø sjøørret

fiskegalkar
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg begynte med fluefiske sensommeren 2024 og har kommet på det stadiet at jeg nesten får "skutt ut" hele fluelina. 

Jeg har fått helt dilla på sjøørret fiske da jeg har fått en del i Steigen med tobis flue, jigg, reker og wooly bugger. Å så kommer det jeg ikke får til. Jeg har jaktet å lett etter sjøørret siden februar 2025 i Bodø kommune og omegn:

Valnesfjord, Kistrand, utenfor Sagelva, Gamøyran, Åselisbrua, Joset, Mjønes, Tverlandet, Mørkved, Bertnes, Godøy, Åsneset osv... Så og si nesten hele Bodø, har fisket ekstremt tidlig og hele netter (rett før høyvann + 1-2 timer etter), men ser ikke livstegn annet en sei som jeg har fått på flue.

Lurer da på om noen kunne ha invitert meg med på sjøørret fiske fra land i Bodø området? Jeg begynner å bli desperat da jeg ikke får knekt koden til sjøørret fiske i denne kommunen.

Fisker stort sett alene da jeg ikke kjenner noen i Bodø som fisker fra land.

Se etter sandstrender med tigerbunn, jeg kjenner folk i området som tar mye fisk året rundt.

Rask kart-sjekk gir feks dette området ved misten ferjekai som ser helt rått ut.
image.thumb.png.60208689bb6d0a0080e9f7fadfd1ea6f.png

image.thumb.png.d45b81410709565864b1163148aefe72.png

image.thumb.png.d3e88a03fcdb259f46183bd18bada13a.png

image.thumb.png.13ec758bf162c501515f945c346e85f8.png

image.thumb.png.e2774d0b52565eca1926bed1e69b24fc.png

Noe av utfordringen her er jo at det er så mange plasser som ser bra ut at det er vanskelig å velge de beste, men skjermede bukter er spesielt bra vinterstid. Og når det er såpass mange steder så vil sjøørreten også vandre mye fordi den har mange gode valg. Men de mest langgrunne og skjermede plassene, der vannet holder seg varmest vil være bankers.

image.thumb.png.927160d160bdea878abdd252c73eb6df.png

Det sagt så finnes det også muligheter for at sjøørreten i området vandrer et stykke vinterstid for å finne områder med mindre salt i vannet enn det man finner utover mot kysten. image.thumb.png.22374410049fc6888ba23f26d155397e.png

Kan forøvrig nevne at jeg har lagt med noen områder her som jeg VE
T er bra, har kjennsfolk som fisker SØ i området. :)

Det sagt så bruker fornuftige SØ-fiskere sluk og wobbler.

Hei, takk for flotte tips! Valosen på bildet ditt/åseneset har jeg vært 3 ganger med både sluk å flue, mistenker at det ikke blir aktivitet dær før rundt sommeren/sensommer, Kjerringøy er vell det eneste området i nærheten av Bodø med unntak av Straumen som jeg enda ikke har testet. Er blitt så sulten på sjøørret at jeg nesten vurderer å kjøre 7 timer tur retur til steigen bare for å få fangst:ph34r:

Er ikke Skjerstadfjorden kjent for sine enorme sjøørreter? 
Uansett tror jeg jeg ville oppsøkt områder i nærheten av elveutløp. Sjøørreten drar ikke nødvendigvis så lang fra elva den kommer fra. 

9 timer siden, TT skrev:

Er ikke Skjerstadfjorden kjent for sine enorme sjøørreter? 
Uansett tror jeg jeg ville oppsøkt områder i nærheten av elveutløp. Sjøørreten drar ikke nødvendigvis så lang fra elva den kommer fra. 

Vært så og si over alt fra Bodø - Fauske, aner ikke om det er timing jeg bommer på eller om det er noe annet, starter som regel 2 timer før flo, og fisker gjerne i 4-6 timer. Så langt er det kun sei og en eller annen ivrig torsk i Bodø.

2 hours ago, fiskegalkar said:

Vært så og si over alt fra Bodø - Fauske, aner ikke om det er timing jeg bommer på eller om det er noe annet, starter som regel 2 timer før flo, og fisker gjerne i 4-6 timer. Så langt er det kun sei og en eller annen ivrig torsk i Bodø.

Min tanke er at det kan være vanntemperaturen, når vanntemperaturen blir for lav øker saltinnholdet i vannet som gjør at sjøørreten trekker mot elvenes utløp, der er det mer ferskvann, de kan også trekke høyt opp i ferskvannselvene i høler der.

Det er derfor en mulighet for at vinterfiske rett og slett er dårlig rundt om kring Bodø.

Men det gir ikke helt mening det heller, for jeg kjenner folk som tar sjøørret der omtrent året rundt.

Edited by Gabriel

4 timer siden, Gabriel skrev:

Min tanke er at det kan være vanntemperaturen, når vanntemperaturen blir for lav øker saltinnholdet i vannet som gjør at sjøørreten trekker mot elvenes utløp, der er det mer ferskvann, de kan også trekke høyt opp i ferskvannselvene i høler der.

Det er derfor en mulighet for at vinterfiske rett og slett er dårlig rundt om kring Bodø.

Men det gir ikke helt mening det heller, for jeg kjenner folk som tar sjøørret der omtrent året rundt.

Høres litt for merkelig ut, kansje jeg bare rett og slett har dårlig flaks i Bodø, fikk 3 sjøørret på en kveldstur i Steigen ca 1 måned siden, da mener jeg at det var +6°C. Får satse på at man får seg en fiske buddy i Bodø, tror jeg rett og slett mangler kunnskap i Bodø område + endel dårlig flaks virker det som.

Var ute i natt igjen, Tverlandet, Kistrand, Valnesfjord, ingen sjøørret men fikk en torsk på 2 kilo å noen sei.

Fisker du grunt nok? Min erfaring er at sjøørreten kan stå veldig grunt på våren. Særlig i solvendte bukter der vannet varmes noe opp. Helt ned mot 0,5 meters dyp. 

2 hours ago, TT said:

Fisker du grunt nok? Min erfaring er at sjøørreten kan stå veldig grunt på våren. Særlig i solvendte bukter der vannet varmes noe opp. Helt ned mot 0,5 meters dyp. 

Ja, dette er en viktig faktor, jeg tar nesten all sjøørreten jeg tar vinterstid/tidlig vår på dybder mellom 0 og 2m dyp.

På vinteren pleier jeg også å se etter de varmeste dagene i måneden som samtidig har høyvann mellom kl. 11 og 15. Da er det bankers fiske på mine SØ plasser.

Edited by Gabriel

On 5/13/2025 at 3:12 AM, fiskegalkar said:

Høres litt for merkelig ut, kansje jeg bare rett og slett har dårlig flaks i Bodø, fikk 3 sjøørret på en kveldstur i Steigen ca 1 måned siden, da mener jeg at det var +6°C. Får satse på at man får seg en fiske buddy i Bodø, tror jeg rett og slett mangler kunnskap i Bodø område + endel dårlig flaks virker det som.

Var ute i natt igjen, Tverlandet, Kistrand, Valnesfjord, ingen sjøørret men fikk en torsk på 2 kilo å noen sei.

Det er ikke så merkelig, når det blir kaldt nok i vannet klarer ikke sjøørreten og håndtere saltet i sjøen så den går da enten til elveos eller opp i elvene i ferskvann. Det er den oppførselen som gjør at sjøørreten i fredet i elveosene.  Det handler også om at de leter etter oksygenrikt vann.

Når det er kaldt i vannet går sjørreten der jeg bor opp den ene elven, gjennom er 10 km langt vann og opp i en høl som er i en annen elv. Det kan være helt opp i 80 individer spredd utover 2 høler på vinteren, kilosfisk++.  

Forøvrig sier du +6 C, men er det +6 C i luften? I vannet? Og hvor i vannet? I overflaten? På grunna? 2m under vannoverflaten? 10m ned?

Vannet legger seg lagvis, ulike lag har ulike saltkonsentrasjon, temperatur og oksygenkonsentrasjon.

Den 13.5.2025 at 9.48, TT skrev:

Ja, kaster fra litt fra vannsonen og beveger meg utover gradvis. Fikk 8 på flue i går, noen slips som ble sluppet fri og 2 stk beholdt. Var ute fra 00:30-0520, tok dem på marflo flue.

God 17.mai!

• Like 1

7 hours ago, fiskegalkar said:

Ja, kaster fra litt fra vannsonen og beveger meg utover gradvis. Fikk 8 på flue i går, noen slips som ble sluppet fri og 2 stk beholdt. Var ute fra 00:30-0520, tok dem på marflo flue.

God 17.mai!

Nattfiske nå?

Har vel kommet midnattssol da?