Jump to content
Fiskersiden

Hjelp | Flue og dupp

Even k
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er ganske fersk i fiskeverden. Jeg har tenkt meg ut en form for latmansløsning til dupp og flue med å bruke svivel på flua slik at jeg ikke trenger knytte om hver gang jeg bytter flue. Men sparker jeg bein på meg selv ved å gjøre dette? Vil svilelen gjøre ørreten skeptisk?

20250531_150241.jpg

Jeg klarer ikke å zoome inn skarpt. Er det en tørrflue du har der? For å så fall vil svirvelen dra flua under. 

For fiske med våtfluer finnes det såkalte fluesnappere som gjør at man kan bytte uten å knyte om. 

3 timer siden, TT skrev:

Jeg klarer ikke å zoome inn skarpt. Er det en tørrflue du har der? For å så fall vil svirvelen dra flua under. 

For fiske med våtfluer finnes det såkalte fluesnappere som gjør at man kan bytte uten å knyte om. 

Det er tørrflue ja, takk bør nok anskaffe meg noen fluesnappere. Vil den flyte med den eller blir den også for tung for tørrflue?

4 minutter siden, FatCat skrev:

Når det kommer til flue og dupp er en slik dupp genial

https://www.magasinet.no/kinetic-bombardadupp-slow-sinking-20-gram-clear

Her knyter du på en fortom i ønsket lengde, kanskje en fluesnapper i enden og ønsket flue. En vanlig våtflue eller oterflue fungerer bra.

Denne duppen kaster langt og hindrer kluss på sena, så jeg liker den godt. 

Takk for tipset

3 timer siden, FatCat skrev:

Når det kommer til flue og dupp er en slik dupp genial

https://www.magasinet.no/kinetic-bombardadupp-slow-sinking-20-gram-clear

Her knyter du på en fortom i ønsket lengde, kanskje en fluesnapper i enden og ønsket flue. En vanlig våtflue eller oterflue fungerer bra.

Denne duppen kaster langt og hindrer kluss på sena, så jeg liker den godt. 

Denne duppen har jeg brukt til sjøørretfiske denne våren, og den funker meget bra. Jeg bruker 15 gram «slow sink». Jeg bruker lang fortom. Kanskje så mye som 3,5 meter, og det blir svært lite kluss. 

3 timer siden, Even k skrev:

Det er tørrflue ja, takk bør nok anskaffe meg noen fluesnappere. Vil den flyte med den eller blir den også for tung for tørrflue?

Til tørefluer må du nok knyte snøret rett i flua, dessverre ^_^ Samt impregnere godt. 

Tørrflue og dupp er ikke det enkleste, men kan nok funke om du passer på å ikke få for mye slakk på snøre og fortom. Du må jo kunne gi tilslag. 
Det som imidlertid funker veldig bra, er dupp med streaking caddis som stripes i overflaten.