Jump to content
Fiskersiden

Snelle, sene og stang

Mads_
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har brukt et fiskesett i flere år nå, og nå er det utslitt. Har derfor bestemt meg for å gå til innkjøp av nytt. Planlegger å kjøpe Lawson explorer g4 9 fot med en shimano fc nasci 2500. Lurer på hvilken sene jeg bør ha til dette. Fisker fra land i vann og av og til elver. Pleier ikke å få mye stor fisk så enorm bruddstyrke er nok ikke nødvendig. 

Hvilken sene passer og hvilken kastevekt bør jeg velge i Lawson explorer g4?

Ønsker helst å unngå å bruke fortom med mindre det er veldig nødvendig.

På forhånd takk for alle tips:-)

Edited by Mads_

On 6/9/2025 at 6:39 PM, Mads_ said:

snip

Først av alt, unngå alt som heter Lawson. 

Når det kommer til sene så er hovedvalget mellom mono eller multifilament, multifilament kaster lengre, og gir en bedre fiskeopplevelse men fungerer best med fortom. Mono trenger ikke fortom. 

Kastevekt til en hovedstang for ørretfiske bør alltid være i området 5-25g. Da dekker stangen de viktigste kastevektene, som feks 5-7g spinnere (som kan ta helt enormt mye fisk) eller 25 grams sildesluker som kan være essensielle når man fisker i fjellet. 

Hvis du velger multifilament, velg det tynneste du finner, det er fremdeles nok til alt av fisk du realistisk sett kommer til å få. 

Hva er grunnen til at du er så negativ til Lawson? I min erfaring er det kurante stenger til grei pris.

Det finnes forøvrig ingen grunn til å velge mono på ørretsettet. Og den eneste grunnen til å unngå fortom er at man ikke orker spleiseknuter, og det er en dårlig grunn.

0.10 er styrkemessig riktig for ørret, men så tynt snøre har lett for å floke seg. Det er ikke et problem hvis du er nøye med å alltid ha snøret stramt på snella, men hvis du har en tendens, slik jeg har det, til å av og til gi litt blaffen, bør du heller bruke 0.13-0.14. man mister noen meter i kastelengde på lette endegreier, men ikke mye.

Helt enig med Gabriel at 5-25 er fornuftig. 

Jeg har bare en Lawson stang, og det er en relativt billig 8 fot 3-15 gram, som jeg bruker litt fra kano og packraft når jeg ikke vil ha for lang stang. Jeg har intet å utsette på den stanga, men har altså ikke erfaring med andre. 

Lawson Salamon braid fiksa jeg overhodet ikke, og røsket av snella etter en tur, for å spole på Fireline. Og apropos det @Ølgyltskriver om tynn braid, så synes jeg litt stivere sener gir mindre krøll enn de aller mykeste. Fireline er en slik, og jeg har aldri hatt noe tull med den i 0,10. 

5 hours ago, Ølgylt said:

Hva er grunnen til at du er så negativ til Lawson? I min erfaring er det kurante stenger til grei pris.

Kjøpte et par Lawson stenger når jeg kom tilbake til fiskeverdenen for noen år siden. 

Hvis du ser på komponentene stengene så er det rett og slett mye billig ræl. Ta feks Lawson Arctic Trout, det skal liksom være high end ørretstangen deres (jeg har den selv). Men den veier da 50% mer enn en stang fra Daiwa eller Shimano med samme kastevekt i samme prisklasse, og den bruker stangringer som bøyer seg bare du ser på dem og som egentlig er laget for baitcast-stenger. 

Eller Atlantic Salmon, som jeg også har, som skal være high end laksestangen deres. Jeg har den også. Stangringene er lite imponerende kvalitet her også, men det værste er snellefestet de bruker på en stang til 3000 kroner, det tilhører bokstavlig talt billigstenger du får kjøpt på biltema til et par hundre kroner. 

Og igjen, sammenligner du det med feks en Daiwa Stang med samme kastevekt og prisklasse, så veier Daiwa stangen under halvparten. 

Og kjøp hva som helst av stenger fra andre merker, så får du et solid stangtrekk i tykt materiale som tåler røff behandling og fint vil vare i mange tiår. 
Lawson? Fløyels-stangtrekk som blir ødelagt etter et års tid, sømmene gikk i oppløsning og materialet i seg selv er ikke laget for å være utendørs i naturen i det hele tatt. 

Og jeg har ikke nevnt andre mindre praktiske løsninger, som hvordan både Arctic Trout og Atlantic Salmon stengene deres har endestykker som ser ut som de er brukt i 10 år hvis du setter dem i bakken når du setter i sammen stangen. 

Eller hvordan andre merker fint tillater at du bruker stangen til å løfte opp fisk på land, men Lawson spør spesifikt og nekter garantier hvis du har gjort det. 

Lawson er ikke bare dårlig, det er på grensen til ren svindel. Ekstremt overprisede dårlige stenger som ikke er i nærheten av like gode som konkurrentene som leverer stenger internasjonalt. 

Jo mer jeg lærer meg om hva man faktisk bør se etter i high end stenger jo mer lurt føler jeg med i forhold til Lawson kjøpene jeg gjorde for noen år siden. 

Kan legge med dette innlegget, som jeg skrev på Fjellforum. Det gjør jeg noen konkrete målinger og sammenligninger mellom stengene. 

Når jeg kom tilbake til fiskeinteressen så kjøpte jeg en Lawson Arctic Trout og en Lawson Atlantic Salmon, jeg visste ikke bedre, og stolte på testene. Dette er jo "Premium stengene" til Lawson.

Så jeg har Lawson Arctic Trout og Daiwa Luvias for hånd, begge er 10 fot, men Arctic Trout er 4-16g og Luvias 5-25g, og kan gjøre en rask sammenligning.

Lawson Arctic Trout mw S4
Kastevekt: 4-16g
Lengde: 10 fot

Vekt: 199g
Stangdiameter ved skaft: 10.3mm

Stangtrekk: Flanell, gikk i stykker, dårlig kvalitet, tar til seg vann, egner seg ikke for naturen.
Stangtube: Inkludert

Daiwa Luvias
Kastevekt: 5-25g
Lengde: 10 fot
Vekt: 153g
Stangdiameter ved skaft: 10.2mm (men går direkte ned til 9.0mm etter 10 cm)
Stangtrekk: Solid nylon, glatt, lett vannavstøtende.

Det første som utmerker seg, er jo at til tross for at Lawson har lavere kastevekt, så veier selve stangen mer. Ikke bare veier den mer, den veier hele 50g mer som er veldig mye i stangperspektiv. Den er også tykkere, målt ved basen er det bare 0.1mm forskjell, men målt 10 cm fra basen er forskjellen 1mm. Men så må man ta med i perspektivet at Luvias stangen har en kastevekt på 5-25g mens Lawson har 4-16, og at dyrere stenger vanligvis er laget av tynnere emner.

Det gir derfor veldig lite mening at Lawson stangen skal være både tykkere og tyngre enn en stang med høyere kastevekt i samme prisklasse.

Luvias gir også bedre inntrykk med tanke på skaftet og snellefestet, som gir et mer premium-inntrykk, slankere og fastere når man fester snellen. Lawson sitt Arctic Trout snellefeste gir også i utgangspunktet et godt inntrykk, men er litt mer solid, virker tyngre og litt billigere.

Endestykke, Luvias har gummi endestykke og tåler fint og settes ned på bakken, Arctic Trout blir oppskrapet nesten umiddelbart hvis du noensinne setter skaftet i bakken.

Stangringer, Daiwa Luvias bruker Fuji-Sik-K Guides, dette er omtrent en 5 av 6 stjerners guide. Det er ikke det absolutt beste Fuji har å tilby, men veldig gode guides.

Lawson Arctic Trout bruker Microwave guides, det finnes så langt jeg vet ingen andre merker som bruker microwave guides på sine haspelstenger men Lawson fortsetter å bruke dem. Microwave guides er egentlig laget til Baitcasting stenger og hører ikke hjemme på en haspelstang i det hele tatt. For meg fremstår det som en markedsføringsgimmick, og jeg har også et dårlig inntrykk av selve stangringene som bøyer seg veldig lett når man setter i sammen og tar i fra hverandre stangen.

Men de virkelig forskjellene har jeg merket i bruk, for det er jo lett å forvente at en Lawson Arctic Trout med kastevekt 4-16g i alle fall vil kaste bedre i det vektområdet? Spesielt når det kommer til lettere 4g sluker og spinnere? Men nei, Luvias kaster rett og slett lengre, selv under minste oppgitte kastevekt. Mye fordi den har en mer regulær aksjon hvor hele stangen bøyer seg jevnt, mens Lawson har raskere aksjon som gjør det vanskeligere å laste stangen. Og i tillegg så kan jo da Daiwa stangen selvfølgelig kaste helt opp til 25g.

Det hører med til historien at når jeg kjøpte Luvias så kostet den 2200 kroner på salg, mens Arctic Trout kostet meg 2450 kroner på salg. Men Luvias har steget mer i pris siste årene enn Lawson stangen har. Uansett så regner jeg de to stengene for å være i samme prisklasse.

Så jeg må si at når jeg ser Lawson Arctic Trout få toppscore, så er min første og eneste tanke at testen er kjøpt og betalt eller eventuelt at scoren oppjusteres kraftig fordi det er et norsk merke. For det kvalitetsinntrykket jeg selv får av stangen er mye dårligere enn det jeg får av den sammenlignbare Daiwa stangen.

Jeg har jo også Lawson Atlantic Salmon tilgjengelig, 12 fot kastevekt opp til 60g, og der føler jeg meg enda mer lurt av stangkvaliteten, stangen ligger per dags dato mellom 2499 og 5299 kroner og har et snellefeste som hører hjemme på billigstenger under 1000 kroner. Stangringene har ikke en gang oppgitt produsent, men de fremstår som relativt billige.

Så det er min erfaring med Lawson, i mitt hode er Lawson et merke som er mye bedre på markedsføring enn stangkonstruksjon. Jeg gikk rett på limpinnen, to ganger, før jeg virkelig fikk opplevd hva andre merker hadde å tilby.

Men til slutt vil jeg si at det er utrolig mye annet innen stangverdenen som holder svært høy kvalitet, jeg kjøpte feks en Shimano Poison Adrena som på mange måter er den råeste fiskestangen jeg har prøvd. Heeeeelt en annen verden enn mye annet "high end" på markedet med tanke på totaltinntrykk, finish og ikke minst snellefeste. Har også kjøpt en Daiwa Labrax AGS direkte fra Japan, 10-50g stang som da veier 161g, forklar meg gjerne hvorfor en 10 fots 4-16g high end stangen til Lawson veier 40g mer enn en 11 fots 10-50g stang fra Daiwa... 

Så for å oppsummere, Lawson er VELDIG dårlig i forhold til prisen. Stengene deres bruker komponenter i lav kvalitet og selges til svært høye priser samtidig som de har dårlig ytelse. Kjøp omtrent hva som helst annet og du får bedre stenger i forhold til hva du betaler. 

Edited by Gabriel

Overbevisende.

Jeg har ingen av highend stengene. Og for den saks skyld ingen stenger som er lagd i det siste tiåret.

Jeg bruker fremdeles havfiskestanga, den er ikke sensitiv, den er ikke lett, men den er dønn solid.

Så da har økonomene ødelagt nok et merke.

Synd.

Og takk for grundig svar

10 hours ago, Ølgylt said:

Overbevisende.

Jeg har ingen av highend stengene. Og for den saks skyld ingen stenger som er lagd i det siste tiåret.

Jeg bruker fremdeles havfiskestanga, den er ikke sensitiv, den er ikke lett, men den er dønn solid.

Så da har økonomene ødelagt nok et merke.

Hvis du snakker om havfiskestangen til Lawson? Joda, sikkert grei stang det. 

Problemet mitt med Lawson er ikke at stengene ikke fungerer, du kan jo ta like mye fisk med dem som en hvilken som helst annet stang. Men i min mening burde alle stengene til Lawson koste omtrent 2/3 deler av det de gjør når de er på tilbud. 

Så feks Arctic Trout MW S4, ofte på tilbud til 2200 kroner, ikke et godt kjøp da. men hadde den vert 1500 på tilbud så hadde jeg ikke hatt noe å utsette på den.