Jump to content
Fiskersiden

Sene og kastevekt?

Mads_
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har brukt et fiskesett i flere år nå, og nå er det utslitt. Har derfor bestemt meg for å gå til innkjøp av nytt. Planlegger å kjøpe Lawson explorer g4 9 fot med en Shimano nasci 2500fc. Lurer på hvilken sene jeg bør ha til dette. Fisker fra land i vann og av og til elver. Pleier ikke å få mye stor fisk så enorm bruddstyrke er nok ikke nødvendig. Fisker i ferskvann etter ørret. 

Hvilken sene passer og hvilken kastevekt bør jeg velge i Lawson explorer g4?

Ønsker helst å unngå å bruke fortom med mindre det er veldig nødvendig.

På forhånd takk for alle tips:-)

Jeg fisker mest med sluk, og noen ganger spinner og wobbler,hovedsakelig etter ørret. Jeg bruker ofte sluker i størrelsen 7–13 gram, men det varierer litt. Til nå har jeg brukt et ferdig sett fra Sølvkroken for ørret og sjøørret, men både stang og snelle er godt utslitt etter noen års bruk. Nå vil jeg kjøpe meg noe som varer. 

Jeg synes det høres litt tungvint ut å knyte på en fortom, spesielt hvis den må byttes ofte på grunn av slitasje mot stein og bunn. Men det kan hende det er enklere enn det høres ut som. Hvis det er nødvendig gjør jeg det gjerne. Hvis jeg bør ha det, hvilken sene på fortom og vanlig sene. 

Dersom du stort sett fisker med sluk, spinner og wobbler, vil du etter min vurdering, ha stor glede over å gå over til multifilament line, f.eks. Fireline 0,12. 

I så fall mener jeg det er nødvendig med fortom. Om du bruker en fortom med litt tykkelse, f.eks. fluorkarbon 0,30, trenger du neppe å bytte på hver tur så lenge sena virker uskadd. Jeg bruker 0,30 som fortom til sjøørret, og bytter definitivt ikke på hver tur. Når det er sagt, er det en 5 min. jobb som du strengt tatt kan gjøre hjemme. 

1 minutt siden, TT skrev:

Dersom du stort sett fisker med sluk, spinner og wobbler, vil du etter min vurdering, ha stor glede over å gå over til multifilament line, f.eks. Fireline 0,12. 

I så fall mener jeg det er nødvendig med fortom. Om du bruker en fortom med litt tykkelse, f.eks. fluorkarbon 0,30, trenger du neppe å bytte på hver tur så lenge sena virker uskadd. Jeg bruker 0,30 som fortom til sjøørret, og bytter definitivt ikke på hver tur. Når det er sagt, er det en 5 min. jobb som du strengt tatt kan gjøre hjemme. 

Hva tenker du om kastevekt da: 3-15,  7-20 eller 7-28 gram? Hva er evt forskjellen annet enn egnet kastevekt. Blir stanga mye annerledes hvis jeg velger den ene eller andre? 

17 hours ago, Mads_ said:

Hva tenker du om kastevekt da: 3-15,  7-20 eller 7-28 gram? Hva er evt forskjellen annet enn egnet kastevekt. Blir stanga mye annerledes hvis jeg velger den ene eller andre? 

Først av alt, unngå Lawson, de er noe av det dårligste du finner med tanke på pris vs kvalitet. 

Og generelt sett ser du etter ca 5-25g og 8-9 fot hvis du bare skal ha en god stang til ferskvannsfiske. 

Når det kommer til sene, velg den tynneste multifilamentsenen du finner. Den vil fremdeles være mer enn sterk nok til alt av ferskvannsfiske.