Nicolai Rabbevåg Posted June 16, 2025 Report Share Posted June 16, 2025 Hei, er helt ny til fluefiske og å fiske laks. Skal prøve meg litt nå i sommer/denne sesongen. Faren min dreiv med fluefiske for laks mange år siden og har lært meg litt kasteteknikk osv men han er usikker på hva slags flue som er bra for å få laks. Har fått noen fluer av han som jeg kan bruke, men har noen en ide om hva som er bra? Singel krok, dobbel krok, trippel krok? Takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 16, 2025 Report Share Posted June 16, 2025 Hei! Jeg har tatt noen lakser på Brufoss på flue. Det er en egen tråd om Numedalslågen der det ligger noen rapporter fra meg. De fleste laksene er tatt på fluer med elementer av orange og svart. Jeg bruker stort sett tubefluer i moderate størrelser, dvs ikke over 5-6 cm. Den største laksen jeg har fått på Brufoss, tok imidlertid en temmelig liten (kanskje 2,5 cm) ganske mørk dobbeltkroker. Om det er enkelt-, dobbelt- eller trippel krok eller tube, tror jeg ikke spiller så stor rolle på muligheten for fangst. Start med en ikke for stor flue med orange og sort og varier med vannføring og sikt. Dessuten er det ikke så dumt og av og til bruke noe helt annet enn det «læreboka» tilsier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts