erik Posted June 19 Report Share Posted June 19 (edited) En retningssensor eller digitalt kompass kan gjøre fisket ditt enklere. Men er den feilmontert eller utsettes for magnetisk stråling, så går det galt. Les mer på bloggen: Hvordan sjekke om Lowrance Point-1 påvirkes av noe magnetisk? Edited June 20 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 20 Report Share Posted June 20 Denne var ny for meg. Dette skal jeg teste neste gang jeg er i båten. Jeg har en Point 1 som jeg tidvis synes er litt ute av kurs. Kjøpt billig på Finn mest fordi duppedingser er moro … Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 20 Author Report Share Posted June 20 Klart det er morro med dingser! Hvis den tidvis er ute av kurs så kan det være verdt å sjekke eventuelle ledninger i nærheten av den. Når strømmen (A) øker vil det magnetiske feltet rundt ledningene også øke, slik at du kan oppleve null problemer med din P1 når ledningene har lav belastning og så feilvisning noen timer senere. Personlig så har jeg en stangholder såpass nære min P1 at dersom det står en stang i holderen med litt størrelse på snella, da får jeg noen graders misvisning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 20 Report Share Posted June 20 Den er festet til rekkerør av stål, men satt på en slik «pidestall» av plast, som løfter den 10-12 cm over røret. Mulig den avstanden ikke er nok. Jeg skal teste og kan ta bilde i helgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted June 20 Report Share Posted June 20 Kommer an på om røret er av 304 eller 316 stål. 316 har såpass lave magnetiske egenskaper at det kan gå 10-12 cm over. Men jeg måtte nettopp erstatte en 316 bolt og noen skruer i et kompass testoppsett på jobben med messing for å få akseptabel ytelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 20 Report Share Posted June 20 4 timer siden, abbor skrev: Kommer an på om røret er av 304 eller 316 stål. 316 har såpass lave magnetiske egenskaper at det kan gå 10-12 cm over. Men jeg måtte nettopp erstatte en 316 bolt og noen skruer i et kompass testoppsett på jobben med messing for å få akseptabel ytelse. Når jeg leser dette kommer jeg på at dette har jeg sett du har skrevet tidligere. Utfordringen er selvsagt at jeg neppe har forutsetninger for å mene noe om stålkvaliteten på rekkerøret. Så da må det vel prøves og feiles uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted June 21 Report Share Posted June 21 Hvis en magnet fester seg er det 304, fester seg ikke på 316 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 21 Report Share Posted June 21 49 minutter siden, abbor skrev: Hvis en magnet fester seg er det 304, fester seg ikke på 316 Aha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 28 Report Share Posted June 28 Jeg husket omsider å ta bilde. Så vidt jeg kan bedømme, ser dataene greie ut? Montasje: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 28 Author Report Share Posted June 28 Verdien her er 0 så det er så bra det får blitt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted June 29 Report Share Posted June 29 Apropos dingser, så la kona merke til at tankmåleren på plotteren viste «null» i går. Det skal jeg selvfølgelig fikse fulgte jeg opp med, men så oppdaget hun den analoge måleren og luktet lunta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts