Jump to content
Fiskersiden

Hvordan sjekke om Lowrance Point-1 påvirkes av noe magnetisk?

Recommended Posts

Denne var ny for meg. Dette skal jeg teste neste gang jeg er i båten. Jeg har en Point 1 som jeg tidvis synes er litt ute av kurs. Kjøpt billig på Finn mest fordi duppedingser er moro … ;)

Klart det er morro med dingser!

Hvis den tidvis er ute av kurs så kan det være verdt å sjekke eventuelle ledninger i nærheten av den. Når strømmen (A) øker vil det magnetiske feltet rundt ledningene også øke, slik at du kan oppleve null problemer med din P1 når ledningene har lav belastning og så feilvisning noen timer senere.

Personlig så har jeg en stangholder såpass nære min P1 at dersom det står en stang i holderen med litt størrelse på snella, da får jeg noen graders misvisning. 

• Like 1

Den er festet til rekkerør av stål, men satt på en slik «pidestall» av plast,  som løfter den 10-12 cm over røret. Mulig den avstanden ikke er nok. 
Jeg skal teste og kan ta bilde i helgen. 

• Like 1

• erik changed the title to Hvordan sjekke om Lowrance Point-1 påvirkes av noe magnetisk?

Kommer an på om røret er av 304 eller 316 stål. 316 har såpass lave magnetiske egenskaper at det kan gå 10-12 cm over. Men jeg måtte nettopp erstatte en 316 bolt og noen skruer i et kompass testoppsett på jobben med messing for å få akseptabel ytelse. 

• Like 1

4 timer siden, abbor skrev:

Kommer an på om røret er av 304 eller 316 stål. 316 har såpass lave magnetiske egenskaper at det kan gå 10-12 cm over. Men jeg måtte nettopp erstatte en 316 bolt og noen skruer i et kompass testoppsett på jobben med messing for å få akseptabel ytelse. 

Når jeg leser dette kommer jeg på at dette har jeg sett du har skrevet tidligere. Utfordringen er selvsagt at jeg neppe har forutsetninger for å mene noe om stålkvaliteten på rekkerøret. Så da må det vel prøves og feiles uansett. 

Apropos dingser, så la kona merke til at tankmåleren på plotteren viste «null» i går. Det skal jeg selvfølgelig fikse fulgte jeg opp med, men så oppdaget hun den analoge måleren og luktet lunta ;)

• Haha 1