Jump to content
Fiskersiden

Gullfisk i Sabeltanns rike

Davidsen
 Share

Recommended Posts

Det begynte å bli en stund siden jeg fisket etter den berømte gullfisken i Kristiansand. Det kan jo være et ganske underholdende fiske, så nå tok jeg turen. Har jo sommerferie og greier...

En slik økt begynner selvsagt med å fôre. En sammenleggbar bøtte er fin å blande ting i. Så er det bare å rigge stashet mens ting godgjør seg i bøtta.

IMG_2748.thumb.JPG.8b630fc8dca14a49a8e940fb589aa20f.JPG

Duppmeite er metoden i dag - så da er det jo lurt å finne ut hvor dypt det er. Da er et loddesøkke fint å ha. Kast ut og se. Ligger duppen på vannet, må duppstopperen trekkes nærmere duppen.  Forsvinner duppen, må duppstopperen  trekkes fra duppen.

IMG_2749.thumb.JPG.afc9b7d3f2a56bedeebb25a0f85fe3ee.JPG

Etter noen forsøk står duppen like under vannskorpa. Det betyr at agnet vil fiske like over bunnen - perfekt. Loddesøkket byttes ut med et maiskorn eller to på kroken som kan være i størrelse 8-12.

Kvelden var preget av en kald vestavind, og jeg var snart iført det jeg hadde av klær. Capsen ble etterhvert byttet ut med lue. Ikke akkurat gullfisk-følelse av det hele..Men jeg kunne jo ikke bare gi meg heller, selv om timene gikk uten at noe skjedde.

Da det gikk mot natt, gikk duppen under - og fighten var god. Jeg ser at fisken er av det brukbare slaget, men blir likevel overrasket da den blir veid. 1160 gram og ny pers.  Kjapt bilde og ut igjen. Like etterpå får jeg en på 880 gram.

Så blir ting stille igjen...

IMG_2751.thumb.JPG.77a74204c5eba5796f389d8f6f2275ed.JPG

• Like 5

grattis med flott fisk. Det er umulig å avgjøre ut fra bildet, men er dette en gullfisk (sølvkaruss), eller er det en "vanlig" karuss? Fins det vanlig karuss der, eller er det bare gullfisk? Det rødaktige skjæret over ryggen er kanskje en indikasjon på at det faktisk er en gullfisk?

Flott med både fin fisk og litt rapportering.

Jeg lot meg inspirere 

IMG20250627170916.thumb.jpg.c8c61160bde23826d929bd69b74d297d.jpg

Føltes litt antiklimaks å sitte på bussen en time for så å få fisk i løpet av første minuttet.

Men det var en fin tursti rundt vannet så jeg tuslet rundt det før jeg tok opp en til og dro hjem.

Dette er forøvrig vederbuk. Tydeligvis lettere å få til å bite enn det du fikk.

• Like 1

Grattis!

Jeg mangler gull-varianten av begge, har hatt begge i akvarium dog. Gullvederbuken døde i våres etter minst 15 år som akvariefisk. (Den ble i sin tid importert fra Danmark, i dag er det ikke lov å importere eller omsette disse.)

• Like 1

On 6/27/2025 at 11:39 AM, piscator said:

grattis med flott fisk. Det er umulig å avgjøre ut fra bildet, men er dette en gullfisk (sølvkaruss), eller er det en "vanlig" karuss? Fins det vanlig karuss der, eller er det bare gullfisk? Det rødaktige skjæret over ryggen er kanskje en indikasjon på at det faktisk er en gullfisk?

Joda - dette er gullfisk(sølvkaruss). Meg bekjent finnes det ikke karuss i dette vannet. 
Registrerer forøvrig at det har blitt lengre mellom de røde eksemplarene - evolusjonen går sin gang.

Edited by Davidsen

10 timer siden, Davidsen skrev:

Joda - dette er gullfisk(sølvkaruss). Meg bekjent finnes det ikke karuss i dette vannet. 
Registrerer forøvrig at det har blitt lengre mellom de røde eksemplarene - evolusjonen går sin gang.

Jeg har kun fisket etter gullfisk i Danmark, og der også ser man en økende andel "naturfargede" fisk. De fargesprakende variantene som det avles på i akvariesammenheng  er en ganske sjelden mutasjon, og i naturen plukkes slike individer ofte raskt vekk av predatorer, enten det er annen fisk, fugl eller rovpattedyr. (mink eller oter feks) De skiller seg jo ut i mengden for å si det sånn. Men uten at jeg er noen ekspert så har jeg lest artikler som peker på at disse mutasjonene også er "svakere" på annet vis, og dette bidrar ytterligere til seleksjonen mot en stadig høyere andel naturfargede fisk.