Vango Posted June 26 Report Share Posted June 26 Fant hundrevis av døde fisker i Vansjø: – Det stinka noe sinnssykt Haugevis av død fisk er funnet tre forskjellig steder i Vansjø. Foto: Tipser Åpne deleknapper for artikkelen 26.06.25 08:59 Ingvild Romnæs Brynildsen Tirsdag ble det funnet haugevis av død fisk i Vansjø på flere steder. Moss Avis har fått flere tips om den døde fisken, og det er også delt et innlegg på Facebook-siden «Båtlivet i Vansjø» som har vekket oppsikt. For abonnenter – Jeg ble både bekymra og nysgjerrig da jeg så innlegget og dro ut med det samme, forteller en ivrig Vansjø-fisker til Moss Avis. Mannen, som ikke ønsker navnet sitt i avisa, forteller at det må ha vært flere hundre fisk som var dumpet. – Det stinka noe sinnssykt. Også så det ut som at en del fugl hadde dykket og hakket på dem, så en del av fisken var ødelagt, forteller han. All denne fisken lå og duppet i vannkanten ved en badeplass i Dillingøysund. Foto: Tipser Fisken ligger både ved båtutslippet og en badeplass i Dillingøysundet. Ifølge en annen Moss Avis-tipser er det også en haug med døde fisk ved Rødsundbru på grensa mellom Våler og Moss. Store mengder død fisk Innlegget som tipseren forteller om er delt av Dag Road Kure. Han jobber i Skjærgårdstjenesten/Vansjøtjenesten og var på vakt da de selv fikk tips om den døde fisken. – Det var store mengder død fisk og det lukta vondt, forteller Kure onsdag kveld. Han forteller at de har sjekket litt rundt og konkludert med at den døde fisken ikke skyldes verken forurensing eller sykdom, men fisking med garn eller ruse. Her har haugevis av død fisk sunket til bunnen ved båtutslippet i Dillingøysund. Foto: Tipser – Jeg synes ikke noe særlig om dette. Det er verken hyggelig for båtfolket eller de som ønsker å bade. Samtidig er det dårlig fiskepraksis, mener Kure. Annonse Både Kure og tipseren Moss Avis har snakket med forteller at det er ulovlig å fiske med garn og ruse i Vansjø, med mindre man har tillatelse til dette fra grunneier. – Jeg er en ivrig fisker selv, men fisker med stang og operer med «catch and release» – da rører man ikke bestanden, sier han. Selv kjøper han fiskekort, men hevder at det er mange som dropper dette. – Det er ikke noen kontroll så folk gidder ikke, men jeg mener det burde vært mye strengere kontrollert, avslutter han. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 26 Report Share Posted June 26 Så den i Fjesboka. Jeg er dessverre ikke særlig i tvil om at dette er en østeuropeer som bruker sildegarn. Jeg har dratt opp noen slike i Vansjø før, blant annet ved Kvernøya rett bortenfor funnstedet. Det er ingen mangel på de fiskene som ligger der i Vansjø, snarere tvert i mot, så dette ingen krise. Det er egentlig bare en fordel å få tatt ut mindre karpefisk ala disse siden de beiter ned dyreplankton. Men Vansjø sliter med overgjødsling, og her er man ikke bare idiot med tanke på regler og å forsyne seg med måte, men dumper også fisken tilbake i sjøen og bidrar til overgjødslingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted June 26 Author Report Share Posted June 26 Heisann. Var ikke bekymret for bestanden, men dumping ved badeplasser etc. Så ikke noe slikt før i tiden, enten fordi man tok fisken på land til fugler dyr, eller dumpet det dypere, eller ikke fisket med den maske størrelsen bortsett fra til laue fiske. Men antagelig kanskje ikke et stort problem i vansjø generelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted June 27 Report Share Posted June 27 med slike mengder død småfisk ville jo mistanken i utgangspunktet blitt rettet mot oksygenmangel, algeoppblomstring eller forurensning, men i dag lite relevant i en såpass stor innsjø som Vansjø. At det fiskes opp store mengder småfisk er egentlig nyttig kultivering, men enig med Erik at det er meningsløst å tilbakeføre så mye næringsstoffer. Men enda mer bekymringsfullt er hva disse garnfiskerne eventuelt har tatt opp av nyttig fisk, som større abbor, gjørs og gjedde? Totalt sett har dette neppe vært gunstig for innsjøen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts