erik Posted July 4 Report Share Posted July 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted July 5 Report Share Posted July 5 Fin film. Veldig trivelig med predatorfiske i sommersol! men på denne tiden av året er det kanskje bare grytidlig morgen og i skumringen som virkelig leverer større fisk? Bare da lysforholdene er ideelle for jakt? Skjønt i grumsete vann som i Vansjø er det kanskje ikke så avgjørende? Ad fisk som følger etter når man vertikalfisker. Aner ikke hvor mange ganger jeg har opplevd treg fisk som bruker mange minutter, eller mer, på å bestemme seg. Dette er jo litt tilsvarende det man kan oppleve under kikkefiske etter feks røye eller sik, der man må "jobbe" med den samme fisken i lang tid før man endelig får den til å ta. Og mange ganger gir den opp... hvilke erfaringer har dere egentlig med luktstoffer dere smører på agnet? Dette fungerer kanskje bedre i grumsete vann, enn i klare innsjøer, der synet åpenbart betyr mer? Usikker på om jeg har noen tro på slike under spinnfiske etter abbor, men kanskje det fungerer etter gjørs og gjedde? Vi har testet slike i saltvann etter kveite i mer enn 15 år, men vi kan vele egentlig ikke trekke noen sikker konklusjon. Det statistiske materialet er muligens fortsatt for tynt, men ut fra de erfaringene vi har ser vi ingen tydelig forskjell. jeg er skeptisk til "billig"-utstyr, særlig agn. De kan sikkert fange fisk, men er krokfester, splittringer og kroker bra nok? og helt enig i ditt hjertesukk om elektronikk. Vi må betale blodpris for ting som koster bare noen tiere å produsere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted July 5 Author Report Share Posted July 5 (edited) Ja, nå på sommeren er fisket desidert best grytidlig eller sent. Både hva gjelder kvantitet og kvalitet. Mellom 11 og 17 kan man egentlig finne på noe annet enn å fiske etter disse artene, også i vann med dårlig sikt. Jeg har dykket i Vansjø, og plankton-laget gir seg en drøy meter ned. Der øker sikten fra 20-30cm til halvannen meter. Men pga plankton på toppen er det relativt mørkt uansett. Nå er det dessverre verre enn på flere år etter SPs katastrofale «forenkling» av regelverket i Morsa-regionen. Jeg har eksperimentert med luktstoffer i flere tiår, og for gjørs og gjedde har det utvilsomt en positiv effekt. Problemet har først og fremst vært at det fleste luktstoffer solgt til sportsfiske etter predatorer har hatt elendig kvalitet. Med Gobble har vi fått enkel tilgang til noe som virkelig er bra. Jeg ser gang på gang at jigg uten lukt refuseres, men med en dash Gobble på så tar fisken. På abbor merker jeg ikke stor forskjell, men på gjedde og gjørs er det merkbar forskjell. (Og torsk, lyr og sei.) Kveite skal jeg teste det på i oktober. Edited Monday at 09:28 AM by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted July 6 Report Share Posted July 6 ja, da må nok jeg også teste Gooble når jeg skal på kveitefiske. Men ikke si det til noen av de andre gutta på laget! Ser ikke bort fra at prisen på Gooble kommer til å bli veldig høy der og da! btw, interessant at det primært er det øvre vannlaget som er grumsete, men kanskje ikke veldig overraskende. Alger trenger jo lys, og jo mer alger nær overflaten, jo mindre lys lengre nede. Men det at algelaget gjør det litt dunkelt nedenfor betyr jo at det bør være mulig å ha litt action også om dagen, ihvertfall i overskyet vær? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted Monday at 09:27 AM Author Report Share Posted Monday at 09:27 AM Gobble: Det er sjelden jeg er så positiv til et produkt som jeg er her. I kjent stil ba jeg om noen tuber gratis for å teste med i fjor, og nå er jeg rett og slett hekta. At produktet er norskt og utviklet av "kjentfolk" er selvfølgelig ekstra artig, men det står for seg selv som noe som virkelig utgjør en forskjell. Timing: En skulle tro det ja - men det er dramatisk forskjell på tidspunktet man fisker uansett. Dette gjelder forøvrig også ved meite etter litt større karpefisk i Vansjø. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted Thursday at 08:50 PM Report Share Posted Thursday at 08:50 PM On 7/5/2025 at 10:12 AM, piscator said: hvilke erfaringer har dere egentlig med luktstoffer dere smører på agnet? Dette fungerer kanskje bedre i grumsete vann, enn i klare innsjøer, der synet åpenbart betyr mer? Usikker på om jeg har noen tro på slike under spinnfiske etter abbor, men kanskje det fungerer etter gjørs og gjedde? Vi har testet slike i saltvann etter kveite i mer enn 15 år, men vi kan vele egentlig ikke trekke noen sikker konklusjon. Det statistiske materialet er muligens fortsatt for tynt, men ut fra de erfaringene vi har ser vi ingen tydelig forskjell. Har prøvd noen ganger og det har i praksis ofte vert helt borte etter noen få kast. Jeg har ufattelig mye fiskeutstyr men jeg må si at luktstoffer/luktagn er nok det mest ubrukelige jeg har testet så langt. Men for all del, det kan jo fungere på feks gummijigger eller dropshots når betet blir værende på samme sted en stund. Quote jeg er skeptisk til "billig"-utstyr, særlig agn. De kan sikkert fange fisk, men er krokfester, splittringer og kroker bra nok? På billig utstyr er vanligvis krokfeste godt nok, splittringer overdimensjonerte og krokene dårlige. Bytter du krokene vil det ofte være helt greit. Men de billige spinnerene jeg har testet spinner ikke like godt som feks en Mepps på lav fart. De billige slukene går ikke like bra i vannet, spesielt på lav hastighet. Og billige wobblere er jo en total vits, de mangler ofte strengen som bør gå gjennom hele wobbleren så får du på en god fisk er det bye bye, på toppen av at de ikke kaster langt. Men gummi kan fungere greit når det er billig. Temu har forøvrig vert et fantastisk sted å kjøpe swivler.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts