Jump to content
Fiskersiden

Nybegynner

Kveiteandy
 Share

Recommended Posts

Har begynt å holde meg nordpå om sommeren, nærmere bestemt Herøy, Nordland og har lyst på ei kveite. Det er visst ikke måte på hvor mye kveite som dras opp her. Jeg har utstyret, båten, ekkolodd osv. - men spørsmålet forblir hvor?! Føler jeg bare prøver rundt på måfå. Ser etter grunnere flater hvor det er dypt rundt (20-30 m) og prøver i sund hvor det er mer strøm og ofte stimer med sei og makrell (5-20 m), men foreløpig null hell. Fisker med både jig og dau småsei (stor sett like over bunn). Men foreløpig ingen kontakt med det jeg er ute etter. Noen tips om hva jeg helt målrettet bør se etter mht. hvor jeg fisker? Og er det sånn at man alltid må/bør se byttefisk på ekkolodd når man jakter kveite?

• 3 weeks later...
Den 23.7.2025 at 20.09, Kveiteandy skrev:

Har begynt å holde meg nordpå om sommeren, nærmere bestemt Herøy, Nordland og har lyst på ei kveite. Det er visst ikke måte på hvor mye kveite som dras opp her. Jeg har utstyret, båten, ekkolodd osv. - men spørsmålet forblir hvor?! Føler jeg bare prøver rundt på måfå. Ser etter grunnere flater hvor det er dypt rundt (20-30 m) og prøver i sund hvor det er mer strøm og ofte stimer med sei og makrell (5-20 m), men foreløpig null hell. Fisker med både jig og dau småsei (stor sett like over bunn). Men foreløpig ingen kontakt med det jeg er ute etter. Noen tips om hva jeg helt målrettet bør se etter mht. hvor jeg fisker? Og er det sånn at man alltid må/bør se byttefisk på ekkolodd når man jakter kveite?

Fisker her ute jeg og, og nå har jeg vel snart 200 timer uten kveite… Åkviksundet skal være bra, men har ikke tatt noen der med unntak av et par små (40-50cm) i bukta.. sildøyene pleide å være bra men tror de har gått under lakseanlegget som er der.. 

hmm, dette høres jo ikke bra ut. Jeg skal oppover på de traktene om noen uker... Det kan jo hende at vanntemperaturen er for høy, og at kveitene har trukket ut på dypere vann, og kanskje lengre til havs? Det har jeg opplevd tidligere i Nord-Norge på sensommeren.  Generelt sett er platåer, eller renner med grusbunn, særlig der det er kort vei til kanter hvor det stuper ned mot dypere vann, gode plasser. Men kveitene kan gå inn på veldig grunt vann blant annet for å beite strandkrabber. Men det vil de kanskje ikke gjøre hvis det er for varmt vann? Kveitene kan gjerne finnes nær grunntopper der det står mye byttefisk, men dette er ikke noe "krav". Hvis kveitene har for mye å velge mellom er det ikke sikkert de gidder å ta våre agn. Et agn som derimot kommer drivende rett over hodet på ei enslig kveite har en fair sjanse for å bli tatt, selv om kveita da kanskje ikke er spesielt sulten.

Det har blitt lenge siden jeg var i traktene, men hadde en uke med utgangspunkt Hestøysund et steinkast sørover for en haug med år siden (nærmere 20 år faktisk....). Vi hadde en hel del kontakt med kveite da, ingen store men daglig fisk på 10-15-ish kilo. Vi var der i september med noe vanvittig grisevær til tider, 21 m/sek i en liten Hansvik var direkte utrivelig en dag vi feilberegnet været fullstendig. At det gikk bra handlet mer om flaks enn dyktighet.

På den turen (som på de fleste andre turer jeg har hatt etter kveite) så var det dybder på 10-30 meter som leverte desidert best, i strømsatte sund med variert bunn. "problemet" vårt var at det var et enormt antall slike bitoper i området, et luksusproblem. Nei, for min del er det ikke viktig å se byttefisk på plassen, eller rundt. Det viktige er at biotopen ser "riktig" ut.

Kan legge til at undertegende ikke fikk opp en eneste kveite den uken, selv om jeg både kroket noen og hadde følgefisk etter helt opp til båten. De to kompisene jeg fisket sammen med lyktes langt bedre, så jeg var rimelig frustrert en periode. Tre personer som fisker samme sted med nesten samme utstyr, men bare to som lykkes.

De senere årene har jeg nesten utelukkende fisket med to stenger, en passiv med (død) agnfisk og en litt mer aktiv med jigg. Seien din kan gjerne henge godt over bunnen, 5-10 meter, gjerne under en dupp for å få den litt bort fra båten og fordi det er morro når duppen går ned. Jiggen fisker jeg rolig opp og ned så lenge det er skikkelig drag i vannet, er det roligere drag (under 1 knop sånn cirka) så småkaster jeg den eller slowtroller med rolige bevegelser i stangen og fingeren på spolen. Det gjelder å dekke mye areal, spesielt siden du er usikker på hvor fiskene holder til nå.  

Edited by erik

16 timer siden, Kveitelaus skrev:

Hadde på ei ganske stor ei i dag etter alt for lang tid uten fisk.. glapp av, men ga litt ny motivasjon lell! Full brems og den dro likevel ut snøre som om snella sto i fri…

Det positive er jo at du slipper å endre signaturnavnet ditt! 

• Haha 1