Nicholas S Posted July 28, 2025 Report Share Posted July 28, 2025 Tenkte å høre hva slags erfaringer folk her har med SØ bestanden i indre oslofjord. Har hørt fra de med litt mer livserfaring enn meg at indre oslofjord har blitt svært mye dårligere de siste 10 årene, spesielt østsiden. Er det gjort noe studier eller prøvefiske som bekrefter/avkrefter dette? Hva er deres erfaringer rundt det? Interessant å se ulike erfaringer, setter pris på alle svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskursson Posted July 29, 2025 Report Share Posted July 29, 2025 Jeg er ikke enig. Fått masse ørret de siste åra. De har ikke vært store men det siste året har også størrelsen kommet seg. Den svartmalingen av Oslofjorden er jeg ikke med på, foruten Torsken selvsagt. Masse sild og brisling, masse gylter, kutlinger etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted July 29, 2025 Report Share Posted July 29, 2025 Om man ser på innsiget av sjøørret til Akerselva. Blant annet i form av registreringer i fisketrappa. Så virker det ganske bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted July 29, 2025 Report Share Posted July 29, 2025 og så ble det totalt fiskeforbud i Oslofjorden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted July 29, 2025 Report Share Posted July 29, 2025 3 timer siden, piscator skrev: og så ble det totalt fiskeforbud i Oslofjorden... japp, og da ble sjøørreten dratt med i dragsuget. Seriøse krav om strengere reguleringer av sjøørretfisket over mange år, f.eks. i form av minstemål på 45 cm og dagskvote på 2 fisk, slik svenskene klarer, har møtt døve ører. Men nå skal alt være forbudt. Jeg er litt indignert, for å si det forsiktig … Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted July 29, 2025 Report Share Posted July 29, 2025 24 minutter siden, TT skrev: japp, og da ble sjøørreten dratt med i dragsuget. Seriøse krav om strengere reguleringer av sjøørretfisket over mange år, f.eks. i form av minstemål på 45 cm og dagskvote på 2 fisk, slik svenskene klarer, har møtt døve ører. Men nå skal alt være forbudt. Jeg er litt indignert, for å si det forsiktig … Dette er en varslet katastrofe. Og når myndighetene først tar tak i problemet, som de selv for en stor del er skyld i, fordi de ikke har hørt på advarslene tidligere, da velger de en helt unyansert tilnærming, som neppe vil løse problemet. Innsatsen for å gjøre noe med ÅRSAKENE til denne katastrofen er fortsatt mildt sagt laber. Istedet rammer de heller en tredjepart, de som faktisk har forsøkt å ta opp problemet i flere tiår. Ironien er komplett. Og som du er inne på TT, fornuftige fiskeregler som alle andre får til, virker helt umulig å gjennomføre her oppe i steinrøysa... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted July 29, 2025 Report Share Posted July 29, 2025 (edited) Sjøørettbestanden i Indre Oslofjord har utvilsomt tapt seg de siste ti årene. Antallet er omtrent som før, kanskje til og med litt økende, men de større fiskene er langt sjeldnere. Jeg har ikke fått en eneste SØ over 1,5 kilo i Indre Oslofjord de siste ti årene. Tidligere var jeg som regel over to kilo minst en gang i året og fisk på trekvart til halvannen kilo dukket opp på hver andre eller tredje tur. Jeg har vanskelig for å se at dette kan ha sammenheng med noe annet enn predasjonstrykket fra oss mennesker. Reglene med latterlig lave minstemål, ingen maksmål og ingen baglimit kombinert med enorm økning i antall fiskere måtte bare gå galt. Jeg er spent på hva nullfiskesonene vil bety for sjøørretbestanden, spesielt innenfor Drøbak. Vil snittstørrelsen nå øke når sportsfisket opphører? Vil antall gytefisk gå ned, nå som alle de som ellers har fjernet ulovlige garn de snubler over på fisketur blir hjemme og ser på Netflix i stedet? Nullfiskesoner er ikke noe nytt, men så store soner i Norge er nytt. Den som lever får se hva resultatene blir. Edited July 29, 2025 by erik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiskursson Posted July 29, 2025 Report Share Posted July 29, 2025 1 time siden, erik skrev: Sjøørettbestanden i Indre Oslofjord har utvilsomt tapt seg de siste ti årene. Antallet er omtrent som før, kanskje til og med litt økende, men de større fiskene er langt sjeldnere. Jeg har ikke fått en eneste SØ over 1,5 kilo i Indre Oslofjord de siste ti årene. Tidligere var jeg som regel over to kilo minst en gang i året og fisk på trekvart til halvannen kilo dukket opp på hver andre eller tredje tur. Jeg har vanskelig for å se at dette kan ha sammenheng med noe annet enn predasjonstrykket fra oss mennesker. Reglene med latterlig lave minstemål, ingen maksmål og ingen baglimit kombinert med enorm økning i antall fiskere måtte bare gå galt. Jeg er spent på hva nullfiskesonene vil bety for sjøørretbestanden, spesielt innenfor Drøbak. Vil snittstørrelsen nå øke når sportsfisket opphører? Vil antall gytefisk gå ned, nå som alle de som ellers har fjernet ulovlige garn de snubler over på fisketur blir hjemme og ser på Netflix i stedet? Nullfiskesoner er ikke noe nytt, men så store soner i Norge er nytt. Den som lever får se hva resultatene blir. For ikke å nevne arbeidet med gytebekker og elver. Hvem gidder å holde på med det nå? Blir som å kultivere et vann men aldri få lov til å fiske der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted July 29, 2025 Report Share Posted July 29, 2025 sjøørretbestanden vil nok ta seg opp igjen med et fiskeforbud, og det er jo bra, men hvis engasjementet for å ta vare på bestandene forsvinner, vil dette kunne bli en kortvarig glede. Dessuten er det jo ikke pga sjøørreten at fiskforbudet er innført. De artene som virkelig sliter vil uansett ikke ta seg opp igjen med disse tiltakene, om de noen gang har sjanse til å gjøre det. For selv om ulike tiltak kanskje kan gjøre Oslofjorden til et velfungerende økosystem, så vil det være HELT annerledes enn det som var der tidligere, dominert av andre fiskearter. Torsk i Oslofjorden kan vi nok bare glemme, uansett tiltak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted July 30, 2025 Report Share Posted July 30, 2025 Volumet av sjøørret i Indre del av fjorden, og også de største individene, stammer fra 4 elver. Alle disse er det lov å fiske i, så kultiveringen blir neppe borte i noen av de. Hva som vil skje i diverse små og store bekker er et åpent spørsmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 1, 2025 Report Share Posted August 1, 2025 Den 30.7.2025 at 14.42, erik skrev: Volumet av sjøørret i Indre del av fjorden, og også de største individene, stammer fra 4 elver. Alle disse er det lov å fiske i, så kultiveringen blir neppe borte i noen av de. Hva som vil skje i diverse små og store bekker er et åpent spørsmål. Hvilke elver inkluderer du da? I mitt regnskap finnes Gjersjøelva, Akerselva, Lysakerelva, Askerelva og Åroselva i indre fjord. I tillegg går det vel fisk opp i Årungselva innerst i Bunnefjorden, men den er tidvis bare en fislebekk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 1, 2025 Report Share Posted August 1, 2025 Jeg bytter ut en av de med Sandvikselva , bare for å gjøre det enkelt for meg selv med de fire største. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 1, 2025 Report Share Posted August 1, 2025 1 time siden, erik skrev: Jeg bytter ut en av de med Sandvikselva , bare for å gjøre det enkelt for meg selv med de fire største. Jeg skulle selvfølgelig hatt med Sandvikselva! Ren glipp fra min side. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts