Jump to content
Fiskersiden

Fiske i Bonnebukta og Årungselva?

Mazter
 Share

Recommended Posts

Har prøvd å finne ut av dette, men finner motstridende informasjon. Er det noen her som kan reglene med sikkerhet i dette området? Hva er egentlig lov og ikke lov per i dag? 

- Kan man fiske i og ved Årungselva? 

- Kan man fiske i munningsfredningssonen til elva, som i praksis er hele Bonnebukta (siden den sonen er 3 km lang)? 

Har nylig fattet litt interesse for å prøve meg på sjøørret, etter å ha sittet i bukta der inne sent på kvelden en dag, og både hørte og så sjøørreten sprette og plaske. Vanligvis fisker jeg etter ørret i ferskvann, men pleide å fiske i sjøen da jeg var liten! 

I denne forskriften ser det ut som det kan være lov:

Forskrift om fiske ved utløp av vassdrag med anadrome laksefisk i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus

Mens denne her tilsier det motsatte... 

Forskrift om fiske etter anadrome laksefisk i vassdrag

Tar eventuelt gjerne imot tips til andre steder innenfor en times kjøring fra Enebakk :)

Fiske i elva og fiske i fredningssonen innerst i Bunnefjorden er to forskjellige regler. Elva kjenner jeg ikke til, men fredningssonen innerst i fjorden mener jeg det er lov å fiske fra land hele året, men fra båt kun i juni til 4. august og da ikke dorging. Jeg har tidvis båt liggende i Bunnefjorden og har dorget meg innover mot fredningssonen en gang. Leste meg da litt opp på dette. 

12 timer siden, TT skrev:

Fiske i elva og fiske i fredningssonen innerst i Bunnefjorden er to forskjellige regler. Elva kjenner jeg ikke til, men fredningssonen innerst i fjorden mener jeg det er lov å fiske fra land hele året, men fra båt kun i juni til 4. august og da ikke dorging. Jeg har tidvis båt liggende i Bunnefjorden og har dorget meg innover mot fredningssonen en gang. Leste meg da litt opp på dette. 

Tusen takk for svar! Det var litt det jeg tenkte, men siden jeg ikke har satt meg inn i sjøfiskeregler før så ble jeg usikker. Er forvirrende med ferskvann til tider og, spesielt i området med mye private, umerkede vann. Ikke like avslappende på fisketur når man er usikker på om man faktisk fisker lovlig, i alle for min del. 

Jeg dro ned til Breivoll friluftsområde i går, som er innenfor munningsfredningssonen. Der stod det at fisking var tillat i området, unntatt torsk selvsagt. Så da fisket jeg med god samvittighet (så lenge det varer....)! Må bare se om jeg klarer å lokke til meg en av de mange, fine sjøørretene i området før nyttår. Har prøvd å lese meg litt opp på både utstyr og teknikker, og prøvd forskjellige, men så langt har jeg vært nødt til å nøye meg med å se dem vake og jage i overflaten. Men det er uten tvil noen større individer der! Den ene som livlig plaska opp fra vannet noen ganger i natt hadde vært drømmefangst tror jeg. 

Edited by Mazter

Skitt fiske! 
Jeg vet ikke hva du fisket med, men til fiske fra land bruker jeg nesten bare flue og dupp etter sjøørret. 
Dessuten er sjøørreten mye enklere å få kontakt med i april, men det blir vel april 2035 slik det nå ser ut …., sukk. 

50 minutter siden, TT skrev:

Skitt fiske! 
Jeg vet ikke hva du fisket med, men til fiske fra land bruker jeg nesten bare flue og dupp etter sjøørret. 
Dessuten er sjøørreten mye enklere å få kontakt med i april, men det blir vel april 2035 slik det nå ser ut …., sukk. 

Jeg har prøvd med flue og dupp, sluk og spinner. Mye aktivitet fra dem når det blir mørkt den siste uka. Mest fra kl 23 og utover. Men ingen fisk på kroken så langt! 

Vet det ikke nødvendigvis er beste tiden på året for sjøørret, men må dra langt for å fiske i sjøen i april, ja... Da blir det nok tilbake til elver og innsjøer for min del.