Jump to content
Fiskersiden

Beste metoden å feste fortom

seigerøyekaker
 Share

Recommended Posts

Hei

Har kuttet helt ut bruken av svivler med slike hurtigfeste (snap swivel...) pæpga at de ødelegger gangen på pilker/sluker samtidig så skremmer de fisken og i enkelte tilfeller kan åpne seg.

Har da knytt en enkelt svivel til hovedlinen som dette;

20250812_173619.thumb.jpg.1ec01f1026975457ad03a5552fe0fa40.jpg

Tanken min var å tre denne inn på splittringen på de diverse sluker som jeg skal bruke. Men, etter å ha lest en del om dette, så har jeg kommet frem til at en fortom av tykkere monoline er nødvendig. Problemet da er, jeg vil ikke knyte av og på dette for hver eneste gang jeg skal bytte sluker/pilker. For ikke å nevne sløsingen med linen til fortom.

20250812_173819.thumb.jpg.7ff4efaa98ab1cf508a475d70528b3fa.jpg

Noen ideer? Finner ingen logisk løsning

Skal også bruke baaitrigger, bla noen ferdig lagde fra Søvik, som jommer med en svivel allerede påknytt. Å feste to svivler sammen som dette her virker noe knotete samtidig til at det skremmer fisken?

20250812_174341.thumb.jpg.7584f597ce4f952fca74b95d688e71ca.jpg

Har ikke fisket så mye i havet/sjøen, men når jeg fisker med lettere utstyr fra land, bla ferskvann så knyter jeg hovedlinen direkte på sluken

Bruker som regel bare svivel mellom braid og mono foruten fiske fra land, da bruker jeg FG knute. Knyter så bare fortom rett på hva enn som kommer i enden av snøret. Personlig føler jeg det går helt fint å knyte alt på direkte, men om dette er noe du vil unngå vil nok det beste være å gå for en wobblerhempe slik fatcat skriver eller bare knyte direkte på en splittring som du fester ting på, så lenge en passer på å alltid ha med splittringtanga så klart.

Edited by vikandreas7
  • Like 1

Til kasting med lettere utstyr (sluk etc opp til 60-ish gram) så bruker jeg såkalte wobblerhemper. Alltid med fortom av mono eller fluor. Jeg har aldri opplevd at kvalitetshemper har åpnet seg ved kasting, kun ved vertikalfiske. 

• Like 1

Takk for svar! :)

Har ikke lyst å knyte hovedline og fortom sammen, bla at jeg ikke vil ta risikoen da den fra det jeg har sett har lett for å løsne, spesielt om den blir med uhell dradd i gjennom ringene på stangen. Også, at i mitt tilfelle 0.32mm hovedline til 0.60 - 1.00mm fortom ikke vil passe så godt å knyte.

Antar da det går fint å knyte hovedlinen til en passende svivel som på det øverste bildet, så knyte fortommen i andre enden, 1meter (+ -) til en wobblerhempe som FatCat nevner til å enkelt montere av og på evt sluker/rigger?

Er hovedsakelig vertikalfiske, litt merkelig kombinasjon jeg har laget men tror ikke den egner seg til så mye nanet enn Trolling og vertikalfiske med bla pilker og agnfiske med div rigger fra båt

Madcat Black Close Combat 1,80m 50-125gr

Penn Rival 20LWLC

Edited by seigerøyekaker

Ja, hovedline -> svivel -> fortom -> wobblerhempe bør funke fint. Bare pass på at du ikke sveiver svivel inn i stangringene om du bruker lang fortom.

Angående din frykt for at knute mellom braid og fortom skal løsne er det noe jeg aldri selv har opplevd så hadde ikke bekymret meg for det. FG knuten er ekstremt sterk, mest sannsynlig den sterkeste knuten i hele opsettet om du bruker den. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker den når ikke fortommen må inn gjennom stangringene er at den tar en god del lengre tid å knyte enn en svivel gjør. 

• Like 1

Når jeg en sjelden gang har fisket etter laks med wobbler eller sluk, har jeg skjøtet braid og fortom ved hjelp av svirvel for å få (følelsen av) ekstra trygghet. Det er jo begrenset hvor lang fortom man da kan bruke, men en meter bør gå fint. 

Om man er redd for toppringen, kan man sette en gummikule over svirvelen. Det har ikke jeg pleid å gjøre. 

• Like 1

9 hours ago, vikandreas7 said:

Ja, hovedline -> svivel -> fortom -> wobblerhempe bør funke fint. Bare pass på at du ikke sveiver svivel inn i stangringene om du bruker lang fortom

Ja, var tenkt å sette på en gummikule for sikkerhets skyld, keramiske ringer skal visst ikke tåle svivler etc det så bra

9 hours ago, vikandreas7 said:

Angående din frykt for at knute mellom braid og fortom skal løsne er det noe jeg aldri selv har opplevd så hadde ikke bekymret meg for det. FG knuten er ekstremt sterk, mest sannsynlig den sterkeste knuten i hele opsettet om du bruker den. Hovedgrunnen til at jeg ikke bruker den når ikke fortommen må inn gjennom stangringene er at den tar en god del lengre tid å knyte enn en svivel gjør

Ja, det ser ut som FG knuten er svært bra, men har ikke den "begrenset" holdbarhet, at den må knytes på nytt etter en del kast? Og er nødt til å knytes på nytt dersom den blir ført i gjennom ett par stangringer for da er det nermest garantert at den ryker 

1 hour ago, TT said:

Når jeg en sjelden gang har fisket etter laks med wobbler eller sluk, har jeg skjøtet braid og fortom ved hjelp av svirvel for å få (følelsen av) ekstra trygghet. Det er jo begrenset hvor lang fortom man da kan bruke, men en meter bør gå fint. 

Om man er redd for toppringen, kan man sette en gummikule over svirvelen. Det har ikke jeg pleid å gjøre

Er vel hovedsakelig for at ikke de skarpe tennene til de diverse artene ikke skal kutte eller skade snøret, med bonuser som mere effektiv fiske da det er mindre synlig og en svak link dersom en setter det fast

En skjøteknute kan helt fint sveives inn gjennom stangringene, det er en av fordelene og ofte hovedgrunnen til bruk av knute istedet for svivel. Hadde likevel gått for svivel ved vertikalfiske da en skjelden trenger så lang fortom at den må sveives inn, men greit å ha i bakhodet om du av en eller annen grunn trenger lang fortom eller skal kaste. Knytes den rett så går den ikke opp.

• Thanks 1

enig med siste taler. og de fleste andre her. Under vertikalfiske trenger man som regel ikke så lang fortom, kanskje bare en drøy meter, og løsningen med virvel-splittring-virvel, som vist på bilde tidligere i tråden er det mest funksjonelle. Har også sluttet med hempe, delvis fordi det ikke er så ofte man skifter fortom, fordi dette er en svakere løsning. Bruker også plastperle overfor virvelen på braiden, delvis for å beskytte toppringen når jeg sveiver inn, men også for å beskytte braid-knuten. 

Når det er sagt, er det ikke noe problem i seg selv å bruke lang fortom, og det fins knuter som ikke bygger så mye, som lett kan sveives gjennom stangringer. FG-knuten er nevnt. Denne bygger vel noe mer enn Albright-knuten som er den jeg foretrekker. Men Albright-knuten krever noe mer trening og nøyaktighet for å knyte korrekt. Og den må testes grundig før bruk. Hvis den er laget på en slurvete måte, kan den gli opp. Når jeg binder en Albrightknute lager jeg minst 30 surringer med braiden, jeg er ekstremt nøye med å få tette og jevne surringer, som strammes jevnt. I tillegg limer jeg knuten. Dette reduserer risikoen for at knuten glir opp, og skaper en jevnere overgang som glir bedre gjennom stangringer.

• Thanks 1

• 2 weeks later...