Jump to content
Fiskersiden

Hvilke knuter for tykk fortom?

seigerøyekaker
 Share

Recommended Posts

jeg bruker vanlig enkel slukknute med fire tørn på tykk nylon, dvs 1mm-isj. Når jeg samser knuten unnlater jeg å fukte den men drar jevnt og hardt til. Sånn sett "brenner" den seg fast. Så kan man gjerne lime knuten for sikkerhets skyld. Har aldri opplevd at denne knuten har glidd opp. Men NB: denne knuten kan ikke brukes mot tykt gods, kun mot relativt tynt gods, for eksempel en virvel. Bundet på tykt gods vil den gli opp, fordi man aldri klarer å samse tight nok. Derfor bruker jeg den aldri direkte mot kroker til for eksempel kveite. Isteden knyter jeg den til en virvel, og fester til kroken med en splittring gjennom krokøyet. UNI er en svært god og solid knute, men til tykk nylon blir den for klumpete i mine øyne, og er vanskelig å binde på en god måte. Og husk, test ALLE knuter før du tar dem i bruk. Under kveitefiske for eksempel har slurebremsen typisk opp mot 20kg maks bremsekraft, og da må jo knuten tåle minst det uten å gli opp.

EDIT: Jeg kan for øvrig legge til at når jeg lager stingere, der jeg bruker flettet snøre, så bruker jeg UNI-knute. Og den kan bindes direkte på tykt gods, som kraftige stinger-kroker, uten problemer. Med flettet snøre er det enkelt å binde UNI, og den bygger lite.

Edited by piscator
  • Like 1

16 timer siden, erik skrev:

0,60 går greit å knyte, men over det bruker jeg crimp. 

stoler du på crimping av nylon? Så jo de gjorde det på "Jakten på Monstermakrellen" på NRK, når de laget tunfisk-takkel. Og jeg forstår jo at det er umulig å knyte så tykk nylon som de bruker der, og den nylonen er vel så tykk at den ikke brenner av? For noen år siden var det shads beregnet på kveite på markedet, med ferdig crimpete stingere (1.00 nylon). De opplevde vi at enten gled opp, eller brant av. Og vi har heller ikke klart å crimpe 1.00-1.20 nylon skikkelig selv. Så i disse tykkelsene stoler jeg rett og slett ikke på denne løsningen, Men det kan jo ha noe å gjøre med mine manglende evner når det gjelder crimping?

Og angående det jeg tidligere skrev om enkel slukknute: det er mulig denne ikke er sterk nok på 0.60 nylon, og at det er bedre med en annen løsning da? Jeg har imidlertid brukt denne knuten på 0.60 selv, og det har fungert, men mulig jeg ikke har fått stor nok fisk til å få testet utstyret skikkelig? Dette viser uansett at ulike knuter fungerer ulikt avhengig av tykkelse på nylon hva gjelder bruddstyrke, hvor mye den bygger, og hvor enkel den er å knyte korrekt.

Edited by piscator
  • Like 1

vedlagt bilde en testversjon av mitt standard-takkel til kveitefiske; braid med perle, festet til en dobbelt virvel vhja en UNI-knute. Fortom 1.00mm fluorkarbon, festet til virvler med enkle slukknuter 4 tørn, godt samset, ikke fuktet. Kan gjerne limes om ønskelig. Nederst virvel med splittring, som kan festes til øyet på shad, eller meitetakkel om man fisker med agnfisk. anbefaalt fortomslengde 1-2 meter, normalt ca 1.5.

takkel_250825.jpeg

• Like 1

2 timer siden, piscator skrev:

stoler du på crimping av nylon? Så jo de gjorde det på "Jakten på Monstermakrellen" på NRK, når de laget tunfisk-takkel. Og jeg forstår jo at det er umulig å knyte så tykk nylon som de bruker der, og den nylonen er vel så tykk at den ikke brenner av? For noen år siden var det shads beregnet på kveite på markedet, med ferdig crimpete stingere (1.00 nylon). De opplevde vi at enten gled opp, eller brant av. Og vi har heller ikke klart å crimpe 1.00-1.20 nylon skikkelig selv. Så i disse tykkelsene stoler jeg rett og slett ikke på denne løsningen, Men det kan jo ha noe å gjøre med mine manglende evner når det gjelder crimping?

Og angående det jeg tidligere skrev om enkel slukknute: det er mulig denne ikke er sterk nok på 0.60 nylon, og at det er bedre med en annen løsning da? Jeg har imidlertid brukt denne knuten på 0.60 selv, og det har fungert, men mulig jeg ikke har fått stor nok fisk til å få testet utstyret skikkelig? Dette viser uansett at ulike knuter fungerer ulikt avhengig av tykkelse på nylon hva gjelder bruddstyrke, hvor mye den bygger, og hvor enkel den er å knyte korrekt.

Mulig jeg har vært heldig, men ja jeg stoler på crimp på nylon. Jeg tror kanskje dette kan ha like mye å gjøre med om sena er myk eller hard, som ens evner til å crimpe. Jeg innbiller meg at myk sene kan få bevegelse og dermed enten skli ut eller brenne av. Monstermakrell har jeg ikke fått, men albacore på 30-ish kilo og kveite på 185cm har begge sett båtsiden med min crimping. B)

Når jeg knyter 0,60 så dropper jeg alltid en dråpe lim på også, både for å sikre knuten og som du skrev for å gjøre den "smooth".

• Like 1

tror du har helt rett vedrørende myk eller stiv nylon. Det virker rimelig. Kanskje derfor fluorkarbon er en god løsning? Litt stivere, og tåler mer slitasje enn vanlig nylon? Tror også måten man crimper på har litt å si Man må crimpe såpass hardt at fortommen ikke glir, samtidig som kantene ikke må bli så skarpe at de sliter av fortommen. Her kreves det nok noe erfaring og trening. 

• Like 1

Jeg forsøkte ett drøss med knuter som skulle være så bra, den eneste jeg ble fornøyd med var uni-knuten. Den greide jeg å snurre rundt 4 ganger på 0.70mm sufix supreme snøre og få skikkelig strammet, bildet under

20250829_180545.thumb.jpg.5633f97a9c377073473f6a83ccc47012.jpg

har følelsen av at den absolutt burde gått i gjennom 2 ganger, men tror ikke det blir så lett å stramme (føler 4 ganger i gjennom er absolutt nødvendig)

Også, når jeg forsøkte disse knutne. Fant jeg en svært intressant knute jeg ikke hadde sett før, dobbel palomar knute, skal visstnok gi 10-15% større styrke enn vanlig palomar på flettede snører (tror ikke den fungerer bra på mono/fluor)

20250829_180714.jpg

• 4 weeks later...

en liten oppfølging. Har nå testet litt, og UNI går fint å binde på 1.00mm fluorkarbon med tre tørn, hvis man er litt grundig slik at tørnene blir liggende pent, og samser godt, slik at knuten "brenner" seg fast. Hvis man i tillegg limer knuten virker det nesten utenkelig at den skal kunne gli opp. Dette er nok en sterkere knute enn den enkle slukknuten jeg tidligere har brukt. Og den bygger overraskende lite. Så dette blir løsningen jeg kommer til å bruke heretter.

• Like 1

Bruker dobbelt slukknute med 5 surringer på 0,60, på 0,70 bruker jeg enkel slukknute med 5 surringer. Dette er for stiv brun Maxima. På mykere senere bruker jeg dobbelt slukknute også for 0,70, på myk 0,60 bruker jeg forbedret dobbelt slukknute (trer sena igjennom løkka som dannes). De sjeldne gangene jeg har brukt tykkere fortom har jeg brukt uniknuten. 

• 2 weeks later...
On 8/25/2025 at 7:13 AM, piscator said:

Jeg bruker tangen først for å klemme til og feste, så snur jeg tangen og gjør det en gang til - tenger er ikke symmetriske og det er litt å hente.

Jeg klemmer hardt til, med begge hender siste gangen. 

Så drypper jeg en dråpe superlim (Loctite, Europris) på snøret-enden av hylsen (motsatt av svivel). Det klarer du ikke å demontere, og det blir minst like sterkt som en knute. 

Edited by Bitzer

Du klemmer hylsen ca.1 til 1,5mm innforbi kanten, den utvider seg og lager en trompet på enden. Trompeten fylles med superlim. 

Er hylsen lengre enn tangen er bred så klemmer du to ganger ved siden av hverandre sånn at 1 til 1,5mm på endene er fri

Edited by Bitzer

takk for denne opplæringen i crimping av tykke fortommer! Til mitt kveitefiske kommer jeg nok til å fortsette å knyte mine nylonfortommer, med UNI-knute som nevnt. Men hvis jeg mot formodning skulle prøve meg på enda større saker, må jeg naturligvis crimpe fortommene.

• Like 1
  • Haha 1

• 2 weeks later...

Hehe.. ja større saker enn kveite hva skulle det være? Tunfisk?

Jeg er godt fornøyd med et par tre gode makkereller eller lyrer på 0,75 til 1,5 kg på dorgesnøret mitt, da har jeg 100g bly etterfulgt av 1mm gøtt med opphengere hver halve meter ca. 5 stk. i ca. 2-3 knop 30m fra klippen. 

Den 17.10.2025 at 23.56, Bitzer skrev:

Hehe.. ja større saker enn kveite hva skulle det være? Tunfisk?

Jeg er godt fornøyd med et par tre gode makkereller eller lyrer på 0,75 til 1,5 kg på dorgesnøret mitt, da har jeg 100g bly etterfulgt av 1mm gøtt med opphengere hver halve meter ca. 5 stk. i ca. 2-3 knop 30m fra klippen. 

ja, det var vel det jeg hadde i tankene. Jeg vil neppe noen gang prøve meg på det, og tenker vel at det (og håkjerring) blir for drøyt. Poenget mitt var vel at på alt annet i norske farvann, trenger man ikke å crimpe, det holder med tykk nylon og gode knuter. 

On 10/19/2025 at 9:33 PM, piscator said:

ja, det var vel det jeg hadde i tankene. Jeg vil neppe noen gang prøve meg på det, og tenker vel at det (og håkjerring) blir for drøyt. Poenget mitt var vel at på alt annet i norske farvann, trenger man ikke å crimpe, det holder med tykk nylon og gode knuter. 

Helt klart, enig der. Uforbeholdent.

Jeg har ikke smart-telefon heller, fullstendig unødvendig. Jeg foretrekker Doro med liten skjerm og store ekte knapper, som alltid er der og aldri forsvinner. 

On 10/23/2025 at 1:42 PM, Gabriel said:

Hvor kjøpes crimp? 

Så etter det en gang men fant ikke noe relevant. 

Jeg foretrekker norske nettbutikker, da er det hovedsakelig leverandører til linefiske som utmerker seg.