Jump to content
Fiskersiden

Hvilke knuter for tykk fortom?

seigerøyekaker
 Share

Recommended Posts

On 10/23/2025 at 1:42 PM, Gabriel said:

Hvor kjøpes crimp? 

Så etter det en gang men fant ikke noe relevant. 

Aluminiumshylser for fiskeri, jeg foretrekker Norske nettbutikker.

Det gjelder tenger, gøtt og kroker, men jeg kjøper hylsene ofte fra Aliekspress, for utvalget er så mye bredere.

Billigere, nei ikke reelt. Kan du kjøpe fra en norsk nettbutikk og da får du det innen en uke: Helt klart!

Edited by Bitzer

On 10/27/2025 at 9:37 PM, erik said:

Jeg kjøper nesten bare crimps via eBay, AliExpress etc. Kjøper i litt volum så det holder noen år.

Det er det som er nøkkelen, litt volum. 

Å kjøpe en 10 stk pakke fra søvik er vell og bra det hvis det er det du trenger, du får det fra skittfiske iløpet av 3 dager. 

Men 10 stk krympehylser er det jeg bare bruker til forsøk og eksprementer, jeg vil ha pakker på minimum 100, 250 eller 500 stk. Da blir prisen en helt annen. 

Og dem jeg bruker mest er runde (stoppere for hovedsnøre) og med innvendig diameter på 1,2mm, da bruker jeg hoved snøre (fortom) på 1mm og opphengere på 0,4-0,6mm. Grunnen til at jeg bruker 1mm (eller 1,2mm) på hovedsnøre for takkelet er ikke for styrken, men for at det floker seg ikke på samme måte som et tynt snøre gjør. Dersom dem er for lange for mitt behov så ruller jeg en tapetkniv (brekkebladkniv) over dem på midten og deler dem i to, da har du dobbelt så mange. 

Dem bør være litt større enn snøretykkelsen for å lage "trompet" på endene. 

Edited by Bitzer

Jeg er dessuten bedagelig anlagt, så når vi var i Lofoten nå (hvor det går mye i 0,8-1,2mm fortom) så har jeg med FC-spoler, crimps og tang i båten. Når dagen er slutt kapper jeg bare ved crimpen, og crimper på nytt neste morgen. Latskapen lenge leve, det kan man gjøre når kost per crimp er noen få øre fordi du kjøpte 3000 stykker. En kvalitetssplittring koster mer og det blir noen bunnapp i løpet av en uke.

Edited by erik