Mr.B Posted August 27, 2025 Report Share Posted August 27, 2025 (edited) Hei! Fisker brunørret med 8’ 5-25g stang og Penn Fierce IV 1000. Bruker Sølvkroken KYST 0,20mm mono(kjøpt for 6mnd siden), oppsett med gummikule + palomar-knute i svivel + 8-15g sluk/spinner. Utfordringen er at sena ryker i kast, og jeg mister sluker. Stangringene ser fine ut, men fant noen små hakk i spolekant og bøyle - dette er pusset bort og kan ha vært årsaken. Lurer på: Hvilken knute er mest pålitelig til dette oppsettet (uansett vanskelighetsgrad)? Burde jeg forsette med palomarknuten? Kan gummikula faktisk skade knuten, å være en av årsakene til senebrudd? Hvilken mono anbefales? Vurderer Stroft GTM 0,20-0,22mm selvom det er utsolgt stort sett hele tiden. Jeg likte Stroft 0,18mm ekstremt godt men syntes det slet fort ved bunnfeste. Tips mottas med takk! Edited August 27, 2025 by Mr.B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted August 28, 2025 Report Share Posted August 28, 2025 hakk i spolekant og bøyle er ikke bra, men under kast er det bare spolekanten som er et problem, og dette kan naturligvis ta sena. Vanskelig å pusse bort, men har ting blitt bedre? palomarknuten er solid, og burde være bra nok. Til dette oppsettet fungerer også en vanlig dobbelt slukknute, eller en UNI-knute. Uansett valg av knute er det viktig å være nøye når du knyter dem. Gummikula beskytter knuten, og er neppe problemet. Tynn sene slites lett ved bunnkontakt. Og hvis sena du bruker har blitt utsatt for sollys, eller for høye temperaturer, for eksempel i butikk, så kan den ha blitt råtten. Til slikt fiske bruker jeg heller braid, der 0.14mm er et greit utgangspunkt. Det gir lengre kast, og bedre kroking. Så skjøter jeg på en ca 1.5 meter lang fortom av 0.25mm fluorkarbon. Jeg skjøter med en dobbelt UNI-knute. kan også limes med superlim for å gjøre den glattere (med tanke på å redusere friksjon mot stangringene), og gjøre den mer slitesterk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.B Posted August 28, 2025 Author Report Share Posted August 28, 2025 7 timer siden, piscator skrev: hakk i spolekant og bøyle er ikke bra, men under kast er det bare spolekanten som er et problem, og dette kan naturligvis ta sena. Vanskelig å pusse bort, men har ting blitt bedre? palomarknuten er solid, og burde være bra nok. Til dette oppsettet fungerer også en vanlig dobbelt slukknute, eller en UNI-knute. Uansett valg av knute er det viktig å være nøye når du knyter dem. Gummikula beskytter knuten, og er neppe problemet. Tynn sene slites lett ved bunnkontakt. Og hvis sena du bruker har blitt utsatt for sollys, eller for høye temperaturer, for eksempel i butikk, så kan den ha blitt råtten. Til slikt fiske bruker jeg heller braid, der 0.14mm er et greit utgangspunkt. Det gir lengre kast, og bedre kroking. Så skjøter jeg på en ca 1.5 meter lang fortom av 0.25mm fluorkarbon. Jeg skjøter med en dobbelt UNI-knute. kan også limes med superlim for å gjøre den glattere (med tanke på å redusere friksjon mot stangringene), og gjøre den mer slitesterk. Takk for gode tips! Dette tar jeg med meg videre. Jeg pusset både bøyle og spolekant med en finkornet neglfil og la på et tynt lag lakk og den ser ut som ny nå. Flere fiskere nevner multifilament til meg, men jeg er blodfan av monofilament… Ser du nevner palomar, dobbel uni og dobbel slukknute. Hvilken ville du gått for, for å få den mest slitesterke knuten som mulig? Trenger ikke en enkel, men den beste - så knuten aldri vil være årsaken til tap av sluk/fisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted August 28, 2025 Report Share Posted August 28, 2025 vanskelig å si hvilken av disse knutene som er best. Alle er gode, og det er nok marginale forskjeller, som kan variere med hensyn på om man bruker nylon eller braid samt tykkelse. Dessuten er det jo viktig at knutene er riktig laget. Derfor anbefaler jeg at du bruker en knute du mestrer. Jeg har egentlig ikke brukt palomar-knuten mye, jeg bruker UNI og dobbelt slukknute som jeg har brukt siden jeg begynte å fiske. Angående valg av sene, så er jo dette opp til hva man foretrekker. Nylonsene tåler jo mer juling enn braid, og den krøller seg ikke så lett rundt stangtuppen. Men den relative bruddstyrken er lavere, slik at man må bruke tykkere dimensjon, noe som går ut over kastelengden. Dette kan jo være uheldig i langgrunne vann. Dessuten er braid "stum", slik at man kroker fisken bedre, men dette gir hardere belastning på krokfestet i fiskekjeften. Selv bruker jeg nylon når jeg meiter, og braid når jeg fisker med sluk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted August 28, 2025 Report Share Posted August 28, 2025 En vanlig årsak til at sluk løsner i kastet er at sluken har dunket borti steiner på bunn eller når man løfter opp fra vannet, og dermed svekket knuten. Ellers har ikke knutetypen så mye å si, det som er viktig er hvor nøye du knyter den. (Jeg bruker uni til nesten alt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts