Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fiske sild


kjellkp
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har fulgt med en stund på forumet og finner mye interessant. Er uten endel turer i året og bruker da endel sild som agn. Får noe på hekla, men det kan gå lang tid mellom hver gang. Synes 35.- for litt sild er i dyreste laget.

Bestilte meg et kastenett her om dagen i håp om å fange sild til agn. Etter litt trening ble kastene greie men silda uteble. Nå lurer jeg på hvordan jeg kan få tak i sild selv. Er det lovlig å sette ut garn for å fange sild ? Ser for meg å legge ut garn i en halvtimes tid. Noen som har tips ? Ser det har løye garn med maskevidde 8.5 mm. Kan dette brukes til sild. Det er selvfølgelig bare silda jeg er interessert i. Er fulstendig klar over at det ikke er lov å ta SØ i garnet, noe som heller ikke intersserer meg. SØ skal fiskes med stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sildegarn fisker best om natta, som garn generelt. En halvtime blir vel litt snaut hvis du ikke har flaks og en stim går rett i. Garnet må festes i land, flytegarn fra båt er såvidt jeg vet ikke lov. Hvis du vil ha fersk sild må du nok fiske den selv eller ligge på vakt ved garnet. Foreslår at du setter garnet et sted hvor du vet det går sild om kvelden, og drar det før fisketuren. Da har du rimelig ferskt agn.

Lauegarnet funker også best om natta hvis det ikke brukes som et steng. Det er litt for kort til å brukes på annen sild enn den som står klin i fjæra. 1x5m holder ikke til effektivt sjøfiske. Burde vel også funke til stor brisling hvis du er på stedet og jager den i garnet, men da kan du like godt bruke kastenett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Har den siste tiden prøvd å fiske sild med sildehekle. Dette er vist ingen enkel øvelse og resultatet etter timesvis på fjordens beste hotspotter for sild er 1 stk. Dette må kunne gjøres bedre, derfor har jeg følgende spørsmål :

Tid på døgnet?

Hvor mange kroker?

Farge på kroker?

Type bevegelse for å lokke?

Størrelse på lodd?

Annet?

Tips og svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg rådet til Steady , beste måte å fikse sild på. 5-7 kroker ganske tett på en max 1,5 - 2 m. Og lodd størrelse som Steady sier. Vi fikk nettopp mye flott sild på over 350-400 g størrelse i Gandsfjorden. Ny klubbrekord hos oss faktisk på 424g

Stod silda dypt? Og når tid på dagen var dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo lov til å sette garn og det er effektivt om du vet hvor silda står. det er mulig å se den på ekkoloddet. Du kan se den på overflaten om kvelden om været er fint og det er måne. den trekker opp til overflaten når det er fullmåne. Det er fortsatt nok måne om himmelen er klar. Garnet skal ikke stå i overflaten og det er ikke så kjekt om du treffer på makrel. Har fisket med garn noen ganger nå, og ene gangen vi skulle dra var garnet fult av makrel. Ikke så kjekt om du ikke har bruk for den. Men det går fint å bruke makrel til agn også. Det spørst hva du er ute etter men jeg har fisket flere kveiter med makrel i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Under sildefestivalen i Sverige var vinneren HELT klar på at lys sene (ikke braid) omtrent var en forutsetning (ikke spør meg hvorfor) for å få mye sild. Men jeg lagde i sin tid ei sildehekle av mørk Maxima-sene, og den ga knapt sild. Ellers: bruk så lett søkke som mulig, slipp rolig ned tre og tre meter og vær på alerten når du kjenner den karakteristiske dirringa i snøret. Treffer man stimen får man stort sett fisken på ved nedslipp. Ellers fisker jeg med svært rolige løft i stanga, ikke brå bevegelser som mer ser ut til å skremme silda. Selvsagt er ei snelle med telleverk ikke dumt, ellers ser man ofte hekla på ekkoloddet også. Vanlige tyttebærkroker funker lenge, det samme gjelder enkle blanke kroker med litt rød plast på, men mest har jeg fått på mylar. Stort sett får man silda når den samler seg i større kompakte stimer, og det gjør den oftest morgen og kveld. Midt på dagen virker det som om stimene sprer seg, og da er silda mer vrien. Ellers er jo mesteparten av jobben å lete etter sildestimene. Uten ekkolodd og GPS jobber man i blinde. Jeg gidder ihvertfall ikke å slippe ned hekla på måfå uten å vite at jeg har en kompakt stim under båten. Har man ikke ekkolodd i båten har man derfor på mange måter selv svart på hvorfor silda uteblir.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert like mange prefferanser som fiskere. Men här er mine 2 cent:

Vi sverger til multiplikator, da har du mye bedre følelse på napping under nedslipp

Jag bruker en myk stang da silden er irriterende løs i kjeften og føler jag mister litt mindre fisk da.

Personlig bruker jag aldrig mer än 3 kroker på hekklen. Blir fort mye kluss med 4 sild og 2 makreller på med en gang så skall man ha det av i båten. Dog er det liten plass i båten vi bruker så det gjør jo ting värre så här er bare at prøve seg frem.

Bruker ganske lette søkken, type 40-60g stingsild uten krok (igjen, mindre kluss) men plasserne vi fisker på er det ikke veldigt dypt på. Fisker som regel ut på kvelden og da får vi silden fra 0-10m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Har vert på sjøen de siste dagene og fått mye torsk på sildeagn. Men silda som går i fjorden nekter å bite.. silda stod under båten i hele gårkveld. Fisket i mørket etter torsken. Fekk 4 fine torsker og en lange. Men bere en sild ville bite (lot seg krøke) å den brukte jeg til agn på alle fiskene jeg fikk. Hvordan kan de ha seg at det skal vere vanskligere å lure på en sild når det koker i sjøen, en å få en 5kg+ torsk til å bite?  prøvde selvlysende kuler å små kroker, Sildehakkel (små reker), noe blink og gummimark. Veldig frustrerende når silda står tett i tett. Noen som har opplevd lignende? Kan de vere at den silda som jeg ser på ekkoloddet er veldig små? :) på forigje fullmåne var de lettere å få silda på kroken 

20180206_180107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.