Olabolav Posted August 30, 2025 Report Share Posted August 30, 2025 Jeg er en ny fluefisker og har for første gang satt meg inn i fluefiske denne sommeren. Jeg kjøpte en 5wt 9ft stang og har brukt den til å fange ørret ila sommeren. Nå nærmer det seg slutten på sesongen, men det er ennå to uker igjen så jeg fikk øynene opp for laksefiske. Jeg har ikke penger til å kjøpe meg en sterkere stang, men jeg ønsker å prøve å fiske i en lakseelv. Etter det jeg skjønner er en 5wt stang ikke ideelt når det kommer til laksefiske fordi det sliter ut fisken og det kan føre til at de dør når du slippes ut igjen. Der jeg ønsker å fiske er både ho-laks og sjøørret fredet på denne tiden av året. Så det kan hende jeg må gjøre litt catch and release. Spørsmålet mitt er da: Bør jeg heller vente til neste år og få tak i en bedre stang til den tid? Har jeg hørt riktig? Og isåfall: Er det uansvarlig av meg å fiske etter laks med min 5wt stang og med lite erfaring, eller er det greit å prøve? All tilbakemelding settes pris på. Takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 30, 2025 Report Share Posted August 30, 2025 Jeg vil si det kommer litt an på elva du skal fiske i og hva som er vanlig størrelse på laksen. Er det stort sett smålaks på 1-3 kg bør en kl 5 fikse det greit. Går det jevnlig på fisk på 10 kg pluss kan det bli strevsomt … Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olabolav Posted August 30, 2025 Author Report Share Posted August 30, 2025 30 minutter siden, TT skrev: Jeg vil si det kommer litt an på elva du skal fiske i og hva som er vanlig størrelse på laksen. Er det stort sett smålaks på 1-3 kg bør en kl 5 fikse det greit. Går det jevnlig på fisk på 10 kg pluss kan det bli strevsomt … Ok takk! Etter det jeg ser det for det meste laks på rundt 0-3 kg, gjennomsnittet er under 3 kg. Det er fanget fisk på opp imot 7 kg i år, men det er bare et par stykk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted August 31, 2025 Report Share Posted August 31, 2025 (edited) jeg ville nok gått litt opp i kraftighet i utstyr, for sikkerhets skyld, selv om det ikke er noe problem å kjøre fisk på 1-2 kilo på en femmerstang som TT skrev. Hvis det er en rimelig mulighet for fisk over fem kilo ville jeg nok brukt en sjuer-åtterstang. Men hvor spinkelt utstyr det er forsvarlig å bruke kommer også an på elven, Hvis den er nokså stilleflytende, med dypere høler er det enklere å kjøre stor fisk på spinkelt utstyr. Er elven stri blir det voldsom belastning dersom man får på en større fisk, og da kan man nesten ikke bruke for grovt utstyr. EDIT: hvis C&R er påkrevet må dette også tas i betraktning. Det er et selvstendig argument for å bruke litt grovere utstyr. Spinkelt utstyr øker risikoen for at fighten blir unødvendig lang, mens grovt utstyr øker risikoen for at fisken skades alvorlig. I en slik setting er derfor et kompromiss den mest hensiktsmessige løsningen. Man må også tenke på vanntemperatur. Jo lavere temperatur, jo mer oksygen er det i vannet, og en fisk vil dermed tåle en lengre fight bedre. I tillegg må alle andre elementer knyttet til C&R være på plass; forsvarlig landing (knuteløs håv), handtering (minst mulig ut av vannet, våte hender), forsvarlig avkroking (lirking med kirurgtang) og gjenutsetting, og om nødvendig la fisken få tid til å hente seg inn igjen (la den stå i håven noen minutter til man ser at den kvikner ordentlig til), før den slippes. Edited August 31, 2025 by piscator 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 31, 2025 Report Share Posted August 31, 2025 Jeg er enig med deg @piscator, men her var jo poenget til TS at han ville prøve seg et par turer før sesongen er over. Blir han bitt av basillen, bør det nok gås opp et par klasser etter hvert. Jeg har tatt noen få laks på enhånds, største på 4 kg, og da har jeg brukt kl 7. Det er i alle fall intet problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts