Jump to content
Fiskersiden

Anbefalt senetykkelse?

Share

Recommended Posts

Snakker vi om spinnfiske fra land nå? Typisk 0,12 braid med ca 0,25mm fortom av fluorkarbon på en halvmeter eller så. Dorging i innsjøer med større ørret, typisk 0,38-0,40mm monofilament med fortom på litt under en stanglengde av ca 0,35mm fluor.  

• 4 weeks later...

https://sportenbeitostolen.no/varivas-8-ocblue-150m-06-13lb-0132mm-013mm
Dette er den jeg bruke til allround ørretfiske, den er ufattelig tynn, reell diameter 0.15mm. Gir ufattelig god kasteavstander selv på svært lette sluker og wobblere. Jeg fisker mye ørret i løpet av en sesong og dette er den eneste jeg gidder å bruke. Må brukes med fortom. 

Men hvis ørretfiske feks inkluderer sjøørret i elv, da bør du opp i mye tykkere line. Gjerne noe som tåler 18-20 kilo. Da kan også monofilament være aktuelt. 

Men sannheten er at det lønner seg å tilpasse seg omgivelsene, skal du fiske på fjellet kan du bruke svært tynn line siden du ikke trenger å bry deg om vegetasjon. 

Mens hvis du skal fiske i vann med mye rusk og rask, bør du helst ha mye tykkere line. 

Og ørreten i Mjøsa er litt større enn ørreten i et tilfeldig tusenbrødrevann, du trenger sterkere line når du kan få på 5 kilos ørret enn det du trenger når maks størrelse er 50 gram. 

Og den som fisker fra båt trenger heller ikke like tykk line som en person som fisker fra land, mye enklere å lande ørreten fra en båt. 

Edited by Gabriel

• 2 weeks later...
On 10/4/2025 at 12:00 AM, fiskebaronen said:

Eg har også brukt varivas. Fantastiske kasteegenskaper, men syns bruddstyrken er litt svak. Eg mistenker litt at den kaster langt fordi den reelt er tynnere enn andre braid. 0.13 tilsvarer kanskje 0.10 fireline.  

0.13mm Varivas er målt av Line Laboratory i mikroskop til 0.152mm. 

Mens 0.14mm Berkley X9 Braid er målt til 0.306mm. 

Så ja, den er reelt tynnere. PE 0.6/0.13mm Varivas X8 Braid er omtrent den tynneste braiden som finnes av alle dimensjoner og merker. Det er også det mest nøyaktige merket med tanke på bruddstyrke, mens andre merker ofte tåler langt mer enn oppgitt. For min del er nøyaktigheten viktig, når jeg kjøper 0.13mm braid som tåler 7.2 kilo så vil ikke jeg ha braid som er 3 ganger tykkere og som derfor mister masse kasteavstand. 

Men jeg har også tatt 50-60 ørret uten å knyte på nytt med PE 0.6 Varvias 8 (+ fortom). Så til ørretfiske i ferskvann er det mitt foretrukne valg. 

21 minutes ago, fiskebaronen said:

Er enig i at varivas har meir sannferdig diameter. Og det er vel og bra. Men er 0.13 varivas bedre om ein sammenligner med 0.10mm av annet snøre? Eller sagt på ein anna måte: om eit anna snøre (pp, fireline eller sufix) har samme reelle diameter, kven er då best? 

Line Laboratory er den eneste linetesteren som måler nøyaktig linedimensjon via mikroskop. Finnes på YouTube, men har også egen nettside. 

https://linelaboratory.com/braid-summary/

Varivas 8 High Grade har en reell diameter på 0.143mm, og en bruddstyrke som er målt til 11.43 lbs (5.1 kg). Det finnes ingen liner han har testet, uansett styrke, som er målt til å ha en lavere diameter. Selv de linene som kun tåler en halvkilo's belastning har en reell diameter som ligger godt over Varivas 8 High Grade. 

Legger til et lite utklipp av de 10 tynneste linene på markedet i følge spreadsheeten til Line Laboratory, formatet er: 

Målt Diameter - Målt Styrke - kg bruddstyrke per areal - navn 

0,143 mm - 11,43 lb - 322,81 kg/mm² - Varivas High Grade x8 Type-II (PE 0.6)

0,146 mm - 7,45 lb - 201,85 kg/mm² - Kingdom MicroFly (PE 0.2)

0,147 mm - 10,08 lb - 269,40 kg/mm² - Varivas Avani IKAMETAL Max Power PE X9 (PE 0.6)

0,152 mm - 12,09 lb - 302,21 kg/mm² - Varivas 8 (PE 0.6)

0,153 mm - 8,15 lb - 201,07 kg/mm² - Zukibo Feike Laser Nano (PE 0.1)

0,153 mm - 7,90 lb - 194,90 kg/mm² - Varivas Avani Saltwater Finesse x8 (PE 0.3)

0,160 mm - 11,29 lb - 254,70 kg/mm² - Atomic Linez x8 (PE 0.6)

0,160 mm - 13,65 lb - 307,94 kg/mm² - Westin W10 x13 Coastal (PE 0.4)

0,162 mm - 16,64 lb - 366,18 kg/mm² - Varivas High Grade x8 Type-II (PE 0.8)

0,163 mm - 6,88 lb - 149,55 kg/mm² - SpiderWire Dura-Silk (6 lb)

Som du kan se ut i fra tabellen, Varivas er helt sinnsykt på ytelsen. Eneste linen utenom Varivas som kommer i nærheten er Westin W10 x13 Coastal (PE 0.4). 

Så 0.10mm andre merker vs 0.13mm Varivas er litt irrelevant, siden den relle diameters på det de kaller feks 0.07mm eller 0.10mm gjerne reelt sett er godt over 0.20. 

Interresante analyser det linkes til der, @Gabriel

Jeg finstudere ikke tabellene og skjønte ikke alle parametrene, men noterte meg i alle fall at Fireline ikke kom så galt ut i forholdet oppgitt og faktisk dimensjon. Dog målt i dimensjoner som ikke er så relevante for meg. Jeg bruker mest 0,10 og 0,12. 

On 10/7/2025 at 12:37 AM, fiskebaronen said:

Vurderer varivas 0.15 til sjøaure og grovare aure fiske. Erfaringer med det? Rekner med det også er veldig bra? 

Har gode erfaringer med både PE0.6 og PE1.0 til sjøørret, så 0.15 (PE0.8) vil nok være helt topp. 

Men den naturlige utfordringen med tynn line og SØ er tang og tare. Fiske i sjøen har alltids den risikoen for at fisken svømmer inn i en stor tangklyse og setter seg fast. 

Når det kommer til grovere aurefiske i ferskvann, så er det samme greia, eneste utfordring er vannplanter. 

Det sagt går det stort sett helt fint, men ikke alltid.. 
:)

Men den viktigste faktoren er uansett at du velger line som passer til det fisket du holder på med, for min del fisker jeg SØ i områder hvor det er en enorm fordel at jeg kan kaste svært langt. Da kommer Varivas linene veldig godt med. Men fisker du fra båt inn mot land kan du jo komme unna med mye billigere liner. 

On 10/6/2025 at 3:04 PM, TT said:

Interresante analyser det linkes til der, @Gabriel

Jeg finstudere ikke tabellene og skjønte ikke alle parametrene, men noterte meg i alle fall at Fireline ikke kom så galt ut i forholdet oppgitt og faktisk dimensjon. Dog målt i dimensjoner som ikke er så relevante for meg. Jeg bruker mest 0,10 og 0,12. 

Alt som er testet i tabellene finnes også som videoformat. Line Laboratory på YouTube. Det gir en bedre innsikt i hva som testes. 

Jeg ville forøvrig ha ignorert resultatet for Fireline. At dimensjonene stemmer godt overens på litt tykkere line betyr ikke at de vil gjøre det på 0.10. Feks har jeg sammenlignet Berkley Line oppgitt til 0.06mm selv i mikroskop med PE 0.6 Varivas og Berkley linen jeg sjekket da var mye tykkere enn PE 0.6 Varivas linen. 

En annen viktig faktor med liner er at de ikke lages i samme materiale uavhengig av dimensjon, jo tykkere snøre du kjøper, jo lavere blir kvaliteten. Det er fordi line ofte selges til samme pris i 0.10mm og 0.60mm og den eneste måten produsentene kan gjøre det på er ved å bruke billigere materiale til tykkere liner. 

Det betyr i praksis at en test av line i 0.10mm ikke nødvendigvis er relevant til 0.12mm eller 0.14mm, og enda mindre til 0.24mm. Eller motsatt. 

Og jo mer jeg går i detalj på liner jo mer mistenker jeg at mange produsenter selger nøyaktig samme line påstemplet identisk dimensjon. Altså at hvis du kjøper 0.06mm, 0.08mm eller 0.10mm eller 0.12mm så er det gjerne akkurat samme linen du får. Dette er bare noe jeg mistenker men, jeg har også mikroskop tilgjengelig og jeg ser veeeldig lite forskjeller. 

Uansett så har jeg sluttet helt med å se på hva som står på boksen på linen, den dimensjonen som er oppgitt på utsiden av boksen har ofte ingen relevanse til den faktiske dimensjonen på linen du får.