Dag Marcus Posted September 9 Report Share Posted September 9 Hei jeg har fått utrolig lyst til å prøve fluefiske. Jeg fisker mye med mark og dupp i bymarka i Trondheim, men etter å ha sett "Der elven renner" og de herlige gamle episodene med "På fisketur med Bård og Lars" på NRK, greier jeg rett og slett ikke å dy meg lengre. Planen er å kjøpe ett billigsett å starte rolig ilpt av denne høsten og øve kasting. Håper på tips og god stemmning her inne, har allerede funnet mye interessant lesning så på forhånd takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted September 10 Report Share Posted September 10 nå er ikke jeg noen fluefiskeekspert, selv om jeg fisker med flue nå og da. På generelt grunnlag vil jeg fraråde å kjøpe et billigsett. Det er ihvertfall ikke lurt å gå for langt ned i pris på stang og snøre. En billig stang vil trolig gi dårlige kasteopplevelser, og en følelse av at man hele tiden ikke helt får til det man prøver på. På den annen side trenger du heller ikke å kjøpe en dyr stang. Jeg ville heller sikte inn mot en midt på treet stang både pris og kvalitetsmessig, og først finne ut hva slags type stang du trenger med tanke på klasse, lengde etc. Til vanlig ørretfiske er en femmerstang på 9 fot et godt utgangspunkt. Hvis du fisker i en liten elv eller i skogsvann med trange kasteforhold bør du kanskje gå litt ned i stanglengde, til 8 fot, og kanskje også i snøreklasse, til 3 eller 4. Til nærdistansefiske er presentasjon viktigere enn kastelengde, og da vil kanskje et DT-snøre være mer hensiktsmessig enn et WF-snøre, som kan være påkrevet der man trenger lengre kast for å nå ut til fisken. For øvrig er du selv inne på noe viktig, at det er lurt å trene opp kasteteknikken. Fluesnellen er primært for å oppbevare snøret, og trenger ikke å være så dyr, selv om en god slurebrems er viktig dersom det er muligheter for stor fisk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 10 Report Share Posted September 10 (edited) Velkommen til forumet! Fluestenger har gått gjennom en vanvittig utvikling de siste 20 årene. Før var enhver stang under 3000 på kanten til søppel og du måtte nærmere tusenlappen for at snøret skulle være OK. Nå er sett til 2-3000 helt glimmrende og stengene i settene såpass gode at du skal være langt over middels interessert for å merke forskjell kontra de dyrere modellene. Se feks på Guideline Hatch-settet, og ikke glem at vi straks går inn i en periode der fiskeutstyr (for sommerbruk) gjerne skal prises betydelig ned. Ellers så er mitt aller beste tips å oppsøke en klubb eller forening i din nærhet, møt opp på en kastekveld og du unngår nesten alle de klassiske nybegynnertabbene og får et kvantesprang inn i kasteteknikkens verden. Edited September 10 by erik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dag Marcus Posted September 10 Author Report Share Posted September 10 11 hours ago, piscator said: nå er ikke jeg noen fluefiskeekspert, selv om jeg fisker med flue nå og da. På generelt grunnlag vil jeg fraråde å kjøpe et billigsett. Det er ihvertfall ikke lurt å gå for langt ned i pris på stang og snøre. En billig stang vil trolig gi dårlige kasteopplevelser, og en følelse av at man hele tiden ikke helt får til det man prøver på. På den annen side trenger du heller ikke å kjøpe en dyr stang. Jeg ville heller sikte inn mot en midt på treet stang både pris og kvalitetsmessig, og først finne ut hva slags type stang du trenger med tanke på klasse, lengde etc. Til vanlig ørretfiske er en femmerstang på 9 fot et godt utgangspunkt. Hvis du fisker i en liten elv eller i skogsvann med trange kasteforhold bør du kanskje gå litt ned i stanglengde, til 8 fot, og kanskje også i snøreklasse, til 3 eller 4. Til nærdistansefiske er presentasjon viktigere enn kastelengde, og da vil kanskje et DT-snøre være mer hensiktsmessig enn et WF-snøre, som kan være påkrevet der man trenger lengre kast for å nå ut til fisken. For øvrig er du selv inne på noe viktig, at det er lurt å trene opp kasteteknikken. Fluesnellen er primært for å oppbevare snøret, og trenger ikke å være så dyr, selv om en god slurebrems er viktig dersom det er muligheter for stor fisk. 9 hours ago, erik said: Velkommen til forumet! Fluestenger har gått gjennom en vanvittig utvikling de siste 20 årene. Før var enhver stang under 3000 på kanten til søppel og du måtte nærmere tusenlappen for at snøret skulle være OK. Nå er sett til 2-3000 helt glimmrende og stengene i settene såpass gode at du skal være langt over middels interessert for å merke forskjell kontra de dyrere modellene. Se feks på Guideline Hatch-settet, og ikke glem at vi straks går inn i en periode der fiskeutstyr (for sommerbruk) gjerne skal prises betydelig ned. Ellers så er mitt aller beste tips å oppsøke en klubb eller forening i din nærhet, møt opp på en kastekveld og du unngår nesten alle de klassiske nybegynnertabbene og får et kvantesprang inn i kasteteknikkens verden. Jeg skjønner at man ikke kan gå altfor billig, men fint å høre hva dere syns om prisklasser og slikt uansett! Har sett på guideline utstyr og går nok for en 9 fots klasse 5 tenker jeg. Også hadde det vært utrolig bra om jeg kunne funnet en ett kurs eller fått litt introduksjon av noen som kan det. Jeg har funnet en fin youtubevideo med Kjetil Mathisen, men vet fra andre ting at teknisk ferdighet som kasting helst må undervises fysisk for å unngå vranglære. Prøver egentlig å smøre meg med tålmodighet å bare kjenne på lysten til å fiske med flue, også gleder jeg meg til en fin lang høstsesong forhåpentligvis. Noen fine turer i marka blir det uansett og jeg koser meg virkelig med fiskehobbyen for tiden. Binding ser også utrolig gøy ut og er akkurat sånt håndtverk jeg kunne likt å prøvd, kanskje jeg begynner smått å prøver det også i vinter! Tusen hjertelig takk for tips så langt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 11 Report Share Posted September 11 Jeg ville sett etter en stang på Finn.no. Det ligger masse stenger der. Fluehuer er jo som andre entusiaster, og oppgraderer utstyret sitt regelmessig. Da havner det ofte mye bra på Finn. 9 fot klasse 5 høres fint ut. I starten kan du vurdere et snøre i klasse 6. Da spenner du stanga lettere med lite snøre ute, og får litt "gratis" i starten. Jeg mener det må være et WF snøre, og at du kan glemme DT i starten. Du bør også unngå de aller dryeste snørene i første omgang, da du kommer uansett til å herpe snøret i løpet av de første sesongene. Glider (impregnering) er imidlertid lurt, så holder du det glatt og enklere å kaste med. Dersom du kan velge, ville jeg vagt en kort klump foran en lang. Da spenner du opp stanga med mindre snøre ute. Enig med @piscator at snellen er underordnet. Billige sneller i kompositt funker helt fint. Personlig er jeg heller ikke så opptatt av bremsen på fluesnella, så lenge den hindrer "overrotasjon på spolen ved kast og ikke har høy startmotstand. Jeg bremser heller med hånda på spolen enn å ha bremsen på snella nevneverdig dratt til. For å trene praktisk fiske ville jeg oppsøkt et tjern med mye småfisk, eller aller helst en liten elv med mye småfisk. Harr er for øvrig en veldig takknemlig fisk å trene tørrflue på, men det er vel dårlig med harr i sentrale deler av Trøndelag. Høsten er heller ikke den enkleste tiden å starte opp på, men nattfiske med store mudlere kan være veldig effektivt. Dersom du blir bitt av fluebassillen, kommer du neppe unna vadebukser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dag Marcus Posted September 11 Author Report Share Posted September 11 1 hour ago, TT said: Jeg ville sett etter en stang på Finn.no. Det ligger masse stenger der. Fluehuer er jo som andre entusiaster, og oppgraderer utstyret sitt regelmessig. Da havner det ofte mye bra på Finn. 9 fot klasse 5 høres fint ut. I starten kan du vurdere et snøre i klasse 6. Da spenner du stanga lettere med lite snøre ute, og får litt "gratis" i starten. Jeg mener det må være et WF snøre, og at du kan glemme DT i starten. Du bør også unngå de aller dryeste snørene i første omgang, da du kommer uansett til å herpe snøret i løpet av de første sesongene. Glider (impregnering) er imidlertid lurt, så holder du det glatt og enklere å kaste med. Dersom du kan velge, ville jeg vagt en kort klump foran en lang. Da spenner du opp stanga med mindre snøre ute. Enig med @piscator at snellen er underordnet. Billige sneller i kompositt funker helt fint. Personlig er jeg heller ikke så opptatt av bremsen på fluesnella, så lenge den hindrer "overrotasjon på spolen ved kast og ikke har høy startmotstand. Jeg bremser heller med hånda på spolen enn å ha bremsen på snella nevneverdig dratt til. For å trene praktisk fiske ville jeg oppsøkt et tjern med mye småfisk, eller aller helst en liten elv med mye småfisk. Harr er for øvrig en veldig takknemlig fisk å trene tørrflue på, men det er vel dårlig med harr i sentrale deler av Trøndelag. Høsten er heller ikke den enkleste tiden å starte opp på, men nattfiske med store mudlere kan være veldig effektivt. Dersom du blir bitt av fluebassillen, kommer du neppe unna vadebukser. Glimrende tips til en begynner! Takk så mye, jeg tar notater her! Jeg tror bymarka er en fin plass å starte jeg. Har fisket en del på kobberdammen, ett fint vann med en smal halvøy der jeg tror det er glimrende å øve kast uten å henge seg opp. Om jeg får fisk er virkelig ikke såå viktig for meg i første omgang kjenner jeg. Men harrfiske høres utrolig gøy ut, men da må jeg nok over Svenskegrensa tenker jeg. Der er det jo Abborfiske også, så jeg planlegger nok en tur dit også på sikt. Skal holde dere oppdatert! Glad jeg fant dette forumet ihvertfall, her var det mye å lære! Forøvrig hyggelig å bli med ett forum på denne måten, blir litt nostalgisk nesten. Takk for hjelp og inspirasjon! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dag Marcus Posted September 30 Author Report Share Posted September 30 Okay nå må dere ikke kjefte, men jeg fikk ett "billig-sett" av en kompis gratis! (Tror det er Temu-utstyr jeg hahah) Jeg gjorde det beste utav det også får jeg heller investere i bedre greier senere! I dag tilbrakte jeg hele dagen i marka. Jeg kastet så godt jeg fikk til og tror dere ikke at det gikk på en fin liten ørret på en brun-maur jeg greide å lure ut da!? Jeg ristet og det var like før jeg brølte, dette er det gøyeste jeg har gjort på LENGE! Er nok like hekta som den fisken nå er jeg redd. Jeg skal trene kasting i resten av sesongen og kanskje i vinter. Utrolig moro, legger ved noen bilder fra turen jeg! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 1 Report Share Posted October 1 Gratulerer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dag Marcus Posted October 3 Author Report Share Posted October 3 (edited) Jeg var på en tur til alene og lå over i ett døgn. Fiska livet av meg og hadde ett par napp til, slapp ut en liten ørret og hadde på en sværing på en Tsjernobyl-maur helt rett før det ble for mørkt, som stakk av med den til slutt. Tenkte da jeg la meg på den stakkars ørreten med det sirkuset i munnvika, huff! Men som dere sa er jo kvalitet på utstyr viktig, på morgenen da jeg dro i flua så knakk tuppen på stanga. Jeg ble skikkelig lei meg fordi jeg ikke kunne fiske mer og pakket sammen og dro hjem. Men snella er jeg egentlig rimelig fornøyd med og både brems og utrekk virker godt. Så kikket jeg rundt på finn etter stang og kom i snakk med en kjempegrei kar som solgte meg en "Vangen Superior 602" 9 fots klasse 5 stang. Fikk prøve og den også og den virker fantastisk å kaste med, fikk den til en fin pris tilogmed! Noen som har erfaring med disse? Den ser jo nydelig ut og jeg håper å få mye glede utav den, skal tyne det siste utav sesongen, også blir det en lang vinter huff! Håper også å finne kastekurs til våren. Si fra hvis noen vet om noe sånt i Trondheim! Slenger med noen bilder fra denne turen også tenker jeg. Siden jeg nå er ørretfisker, burde jeg vel ikke si hvor dette var hehe. Men jeg tror jaggu jeg fant ett fantastisk vann å fiske med flue i, var masse vak både hele kvelden og på morgenen. Gleder meg til å dra tilbake så fort som mulig! Edited October 3 by Dag Marcus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 4 Report Share Posted October 4 Jeg har ikke testet Vangen S i den klassen, bare i syver. Den var det jeg vil kalle en «kastemaskin» hvor hele WF-snøret og noen meter backing fløy ut etter et par blindkast. Personlig foretrekker jeg stenger som er litt mer avslappet i aksjonen men det er en personlig preferanse. Stangen må være minst femten år gammel, så den bør du få mer eller mindre gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dag Marcus Posted October 4 Author Report Share Posted October 4 (edited) 2 hours ago, erik said: Jeg har ikke testet Vangen S i den klassen, bare i syver. Den var det jeg vil kalle en «kastemaskin» hvor hele WF-snøret og noen meter backing fløy ut etter et par blindkast. Personlig foretrekker jeg stenger som er litt mer avslappet i aksjonen men det er en personlig preferanse. Stangen må være minst femten år gammel, så den bør du få mer eller mindre gratis. Takk det var kjekt å vite, hverken jeg eller han som solgte den visste helt hvor gammel den var. Vet jo ikke om jeg kommer til å like den, jeg har ikke så mye å sammeligne med heller egentlig, men foreløbig kjennes den grei ut og ja, jeg fikk den heldigvis nesten gratis. (300kr) Det hele ble litt "nødkjøp", mest for å kunne fiske resten av oktober, selvom jeg ikke har så mye å rutte med. Har ikke fått testa så mye enda pga vinden, men jeg tror jeg skal greie meg fint med den. Ett fint rør til stangen fikk jeg også med, så det var ikke noe å si på det. Edited October 4 by Dag Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted October 5 Report Share Posted October 5 min første fluestang var en Vangen 602, innkjøpt på slutten av 1970-tallet. Dette var første generasjon av denne stangtypen, 8.5 fot, bygd i glassfiber, klasse 5. Jeg har stanga fortsatt, men har ikke kastet med den på mange tiår. Den var kanskje en av de beste fluestengene av glassfiber i sin tid, men i dag vil den fremstå som litt "slakste" sammenliknet med stenger av karbon. Men stanga vil naturligvis fungere helt greit til fiske i mindre elver, altså på relativt korte avstander. Og den er morsom å kjøre fisk på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dag Marcus Posted October 5 Author Report Share Posted October 5 12 hours ago, piscator said: min første fluestang var en Vangen 602, innkjøpt på slutten av 1970-tallet. Dette var første generasjon av denne stangtypen, 8.5 fot, bygd i glassfiber, klasse 5. Jeg har stanga fortsatt, men har ikke kastet med den på mange tiår. Den var kanskje en av de beste fluestengene av glassfiber i sin tid, men i dag vil den fremstå som litt "slakste" sammenliknet med stenger av karbon. Men stanga vil naturligvis fungere helt greit til fiske i mindre elver, altså på relativt korte avstander. Og den er morsom å kjøre fisk på. Takk for svar, gøy å lese! Jeg fisker jo foreløbig bare i vann og har ikke prøvd meg i elva. Men bare på min forrige tur merket jeg lysten til å prøve vadere. Jeg har prøvd iherdig å finne info om stanga på nett mens jeg venter spent på å få prøvd den, etter Amy har herjet fra seg! Kom omsider over denne artikkelen: http://www.fishbooking.com/artikinfo.asp?ArtID=1622 Så det viser seg at stangen min er fra 2002. Håper jeg blir fornøyd med den. Hvis ikke har jeg ikke brukt så mye penger på utstyr uansett, så jeg er rimelig fornøyd. Pen å se på er den også synes nå jeg. Jeg kom også over en fin artikkel om Hørgård, Vangen, Tjøstheim og Sølvkroken på Jakt og fiske, gøy å lese om fordums helter. Legger ved den også: https://jaktogfiske.njff.no/historie/fire-ess-og-en-verdensstjerne/247053 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted October 6 Report Share Posted October 6 morsom lesning dette. Moderne utgave av Vangen 602 er en helt annen stang enn min antikke stang. Vangen begynte å produsere karbonstenger på slutten av 1970-tallet. Jeg har en første generasjons Vangen karbonstang 9 fot klasse 7/8 til sjøørret. Selv om den kanskje ikke kan måle seg med dagens stenger er den fortsatt en nytelse å kaste med, men det er sjelden jeg bruker den. Er nesten for et klenodium å regne. Husker muttern sendte meg til Oslo for å handle klær, men da jeg kom over den nevnte karbonstanga på salg til halv pris ble det fluestang istedenfor olabukse. Muttern var sur på meg lenge for den "manøveren"! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dag Marcus Posted October 7 Author Report Share Posted October 7 On 10/6/2025 at 9:47 AM, piscator said: morsom lesning dette. Moderne utgave av Vangen 602 er en helt annen stang enn min antikke stang. Vangen begynte å produsere karbonstenger på slutten av 1970-tallet. Jeg har en første generasjons Vangen karbonstang 9 fot klasse 7/8 til sjøørret. Selv om den kanskje ikke kan måle seg med dagens stenger er den fortsatt en nytelse å kaste med, men det er sjelden jeg bruker den. Er nesten for et klenodium å regne. Husker muttern sendte meg til Oslo for å handle klær, men da jeg kom over den nevnte karbonstanga på salg til halv pris ble det fluestang istedenfor olabukse. Muttern var sur på meg lenge for den "manøveren"! Hahahah nydelig prioritert! Det blåser litt mye og høljer her nå, men gleder meg veldig til å prøve den. Gøy at de fleste sier de er gode å kaste med, can't wait! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts