erik Posted September 16, 2025 Report Share Posted September 16, 2025 "Hvordan ser jeg makrell på ekkoloddet?" "Hvilke innstillinger må jeg ha på ekkoloddet for å se makrell?" Svarene du får i sosiale medier kan tidvis være ganske sprikende, så her går vi litt mer i dybden. For deg som bare vil ha det enkle svaret: Alle moderne ekkolodd som er hakket over Biltemaklassen prismessig vil vise makrell helt fint med standardinnstillinger så lenge dybden totalt er rundt 3-40 meter. Les mer på bloggen: Hvordan se makrell med ekkoloddet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 16, 2025 Report Share Posted September 16, 2025 (edited) Takker! Det med 200kHz var jeg ikke klar over. Jeg har tasset en del rundt i indre fjord i sommer, og må innrømme at jeg sliter med å se makrell. Men har nok kjørt mest med ulike chirp-innstillinger. Dessuten handler det nok også om å vite hva jeg skal se etter. Indre Oslofjord er på mange måter feil plass å lære å bruke ekkolodd … Men her var det ikke så mye tvil. Utenfor Hellvik for litt siden. Det kokte av småfisk i overflaten der, og jeg tror det må bære brisling eller småsild som vises. Spm er om det er større fisk mot overflaten? Edited September 16, 2025 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 27, 2025 Report Share Posted September 27, 2025 Nytt bilde fra Bunnefjorden. Ikke så mye tvil her heller. Dette er nok brisling. Fikk en del litt større makrell i samme området. Nå med 200 kHz og modusen «rask dorging». Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 27, 2025 Author Report Share Posted September 27, 2025 Kan fort være makrell de svake ekkoene helt mot høyre der. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts