TT Posted September 29, 2025 Report Share Posted September 29, 2025 Da har jeg og jr. offisielt debutert som konkurranse abborfiskere, i alle fall som spinnfiske fra båt (jeg har en fortid som konkurransefisker på is og moderne meite). Arrangementet var Høstnappet på Steinsfjorden, og jolla ble kjørt over fjellet tidlig søndag morgen, og sjøsatt på Vik. Jeg har alltid tenkt at abborfiske er lett. Jeg har også vage minner fra ungdommens fiske på Steinsfjorden, om at abbor var noe en kunne «plukke» nesten uansett hvor man befant seg. For det første var dette stort sett snakk om vår og forsommer, og dessuten har økologien i Steinsfjorden forandret seg en del siden sist jeg vanket der (mort, vasspest osv). I tillegg har man vel en tendens til å huske glansbildene, og glemme bomturene Vi brukte relativt lang tid på å finne fisk, og sett bort ifra en liten tass tatt på 18 meters dyp, var det bare en av de mange plassene vi testet der vi fikk fisk. På denne plassen var det til gjengjeld enorme mengder byttefisk. I alle fall slik jeg tolker ekkoloddet. Flere ganger meldte loddet om 2 meters dyp der det var 10-12 meter ned, rett og slett fordi byttefisken dannet «bunn». På denne plassen fikk vi noen fisker, la oss si rundt 15 stk. Men så var det dette med minstemål. 33 cm for senior og 28 cm for junior. Der blanket jeg fullstendig. Lengste fisk var rundt 26 cm. Heldigvis fikk jr. en på 29 cm og dermed fikk han meldt inn en godkjent fisk og kom på pallen. Alt i alt en artig opplevelse som trolig blir gjentatt neste år om det arrangeres. Da skal taktikken skjerpes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 29, 2025 Report Share Posted September 29, 2025 Artig med rapport! Undertegnede med pode hadde en tanke om å melde oss på, men guttungen ble skeptisk til så mange timer så vi droppet deltagelse. Til neste år bør dog tålmodigheten tilsi mulighet for deltagelse fra oss også. Topp fire er vel forøvrig lokalkjente kjemper, så 9. plass totalt og 3. blandt juniorene var ikke et dårlig resultat for TT jr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 29, 2025 Author Report Share Posted September 29, 2025 (edited) 3 timer siden, erik skrev: Artig med rapport! Undertegnede med pode hadde en tanke om å melde oss på, men guttungen ble skeptisk til så mange timer så vi droppet deltagelse. Til neste år bør dog tålmodigheten tilsi mulighet for deltagelse fra oss også. Topp fire er vel forøvrig lokalkjente kjemper, så 9. plass totalt og 3. blandt juniorene var ikke et dårlig resultat for TT jr. Jeg var også litt spent på 8 timer i båt med en egentlig ganske rastløs 13 åring. Men han har fått øynene opp for fisking denne sesongen, og det gikk aldeles strålende. Vi hadde en tur på land for å fyre primus mv. det var alt. Plasseringen til jr. er isolert sett bra, men det er jo litt tilfeldig når det står om enkeltfisker. Personlig er jeg fornøyd med at vi fant et område med mye byttefisk og noe bitevillig abbor, men så lurer jeg på hvor den litt større fisken befant seg. Blant annet lurer jeg på om den større abboren går mer pelagisk? Vi fisket klart mest ned mot bunn og fikk relativt små fisker. Hva gjelder utstyr, så står det en 50/200 kHz svinger på jolla. Det er kanskje ikke det ultimate for abborfiske? Jeg har en TM150 giver liggende. Ville den vært bedre? Dessuten erkjenner jeg at en el.motor hadde vært fint. Selv om det var rimelig stille på Steinsfjorden i går, hadde det vært fint å kunne låse av posisjon når man finner noe interessant. Om det blir flere slike turer, så blir ikke jolla en ren vårbåt til sjøørretfiske i Sverige, så da er jeg nærmere å kunne rettferdiggjøre (for meg selv) en el.motor … Edited September 29, 2025 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted September 29, 2025 Report Share Posted September 29, 2025 Vel. Når junior utfisker senior er turen vellykket uansett. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 29, 2025 Report Share Posted September 29, 2025 Guttungen min er «bare» 9, så tålmodigheten er ikke helt på topp. Det ble MTB-park i stedet den dagen. Joda, TM150 er et merkbart bedre alternativ for denne typen fiske (SØ-fisket også). Du mister downscan dog, en 83/200-HDI kunne verdt et alternativ. Ja, hjulvisp med GPS er et enormt løft for alt spinnfiske. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts