Adam123 Posted October 1, 2025 Report Share Posted October 1, 2025 Hei, jeg er ny her, men lurte på hvor det fint å fiske etter gjedde i oslo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 1, 2025 Report Share Posted October 1, 2025 Velkommen til forumet. I Oslo må det bli Bogstadvannet og Sognsvann, husk OFAs fiskekort. (Deres kartbok er forresten gull verdt om du skal utforske vann og elver i området.) Litt utenfor finner du Nitelva ved Lillestrøm og selvfølgelig Øyeren, les fredningsforskriften først dog så du ikke tråkker rundt i fredet område. Gjersjøen er en vanskelig innsjø, men kan gi fra seg gjedder. Årungen leverer jevnt fine gjedder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted October 1, 2025 Report Share Posted October 1, 2025 I tillegg til de @erik nevner, er det gjedde i Østensjøvannet, men der er det kun lov å fiske på isen, samt Nøklevann og Steinbruvann som vel begge må regnes som noe trege, pluss noen mindre vann her og der. Jeg har fått gjedde i Lysakerelva og observert gjedde i øvre deler av Akerselva. Sognsvann tror jeg også må regnes som ganske treigt. Jeg mener det var et prøvefiske der for litt siden, og da ble det ikke fanget gjedde. Det kan skyldes at garna ble satt et stykke vekk fra land, men sier likevel noe om bestanden. Bogstad er kanskje det sikreste, men er litt vanskelig å fiske fra land. Om poenget bare er å få ei gjedde, ville jeg testa Dælivann i Bærum. Det kan nås med t-bane. Der var det i alle fall i «gamle dager» ganske bra med smågjedde. Husk at gjedde du ikke skal spise, skal settes ut igjen. Større fisker bør settes ut igjen uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
satdan Posted November 3, 2025 Report Share Posted November 3, 2025 Den 1.10.2025 at 11.41, Adam123 skrev: Hei, jeg er ny her, men lurte på hvor det fint å fiske etter gjedde i oslo I vannet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts