Jump to content
Fiskersiden

En bestilling fra Japan, rett og slett noen bilder

Gabriel
 Share

Recommended Posts

Har ikke tenkt å si så mye om denne. Legger inn bildene direkte fra mobil uten kommentarer. Dette er rett og slett en bestilling av diverse fiskeutsyr fra Japan. Mye rart, mye som garantert funker og andre ting som er mer tvilsomme.

IMG_2612.thumb.jpeg.45bcc7e2ce14c947e7d42ae21d4d8067.jpeg

IMG_2615.thumb.jpeg.e5bb0f6f30e8e8c63ac795592f1c4267.jpeg

Øreklokker, potensielt bomkjøp.

IMG_2616.thumb.jpeg.b0c0f4d026e68c7649ac66850df3eda8.jpegIMG_2617.thumb.jpeg.de76b52da871c77b5583a4dbcadb6abf.jpeg

Tang til å holde fisken med, veldig mye brukt i Japan så ville prøve.

IMG_2618.thumb.jpeg.2c6d0245ab5070240548055961da6e43.jpegIMG_2623.thumb.jpeg.bb492e83ac2dffdea1f0e40d950f5f03.jpegIMG_2624.thumb.jpeg.02a0110ed09dd226de81363c6b74783c.jpegIMG_2621.thumb.jpeg.af556fe3740678981e97dd387d21b7c5.jpegIMG_2628.thumb.jpeg.63d2e52605f0a686f5077672f12c26ec.jpegIMG_2625.thumb.jpeg.7ff37cc54b40ee30d147af56212f1fd5.jpeg

Litt diverse 

IMG_2619.thumb.jpeg.1514d1c81b0c7c7092de75f995c9910e.jpegIMG_2620.thumb.jpeg.69b3202fe3163db3db4dd142a979263a.jpegIMG_2622.thumb.jpeg.3670289d8a40990bcbdea5618f7f412f.jpeg

Jackall Jethrow. Litt som bombarda men med mini sluker.

IMG_2626.thumb.jpeg.3cd0ad1ae10d94448394db710a370559.jpegIMG_2627.thumb.jpeg.6b882eb52f241558deb067016fb91b65.jpegIMG_2628.thumb.jpeg.c6b7292114d4b23ba2101130ef0378bf.jpegDiverse ørret wobblere og en sær dings med ekstremt små kroner. Megabass greiene er 100% bankers, de har jeg fra før og de tar.

Ja hva skal man si, har gitt noen små kommentarer men jeg har etter hvert bestilt mye rart fra Japan og noe er rene bomkjøp, andre ting har vist seg å være ekstremt effektive. Og når man bestiller ting fra så lang avstand vil man også av og til ha noen rene bomkjøp. 

Det er ikke mye penger å spare på dette, spesielt med tanke på at man i praksis mister all reklamasjonsrett osv. Men man får jo opplevd fiskeutstyr man ikke finner i Norge. 

Skal jo også nevnes at noen av gummikroppene til jigger var myyyyye større enn jeg trodde, det samme med begge tengene som var helt gigantiske. Men jeg likte alutangen med slire og jeg ville prøve en såkalt fish grip. Alle bruker slike i Japan men ser det skjelden i Norge. 

Noe av det handler jo at Japan har litt flere giftige fisker enn vi ser i Norge. Så de må uansett ha det med seg. Men når de først har det bruker de det til det meste. Spesielt makrell ser du aldri at de tar i uten fish grips, er bare mye enklere å håndtere det slik virker det som. 

Edited by Gabriel

4 minutes ago, erik said:

Mye artig der!

Ja det er for morro skyld, har bestilt latterlig mye fra Japan siste året, både sluk og stang. Men dette blir siste pakken på en stund. Tenkte kanskje andre ville se litt av det som man gjerne ikke ser i Norge. Så gjenstår det å se hva som faktisk blir brukt eller ikke, om mitt dødsbo selges på billigsalg på Finn en gang i tiden vil nok noen bli ekstremt overrasket over hva som finnes der.. 

• Like 1

35 minutter siden, Gabriel skrev:

Det er ikke mye penger å spare på dette, spesielt med tanke på at man i praksis mister all reklamasjonsrett osv. Men man får jo opplevd fiskeutstyr man ikke finner i Norge. 

penger å spare eller ikke, jeg ser ikke noe stort poeng å bestille utstyr fra utlandet på nett, med mindre det er noe fundamentalt som det er helt umulig å få tak i her hjemme. Men det er det knapt lenger. Det er fullt mulig å få tak i dette eller likeverdige produkter i Norge, eller få det bestilt, med muligheter for reklamasjonsrett. Så slipper man å kjøre bomkjøp. Og en ting til; hvis vi legger oss til vanen å kjøpe ting fra utlandet på nett vil ikke våre spesialbutikker overleve i lengden. Det ville være veldig synd; for hvor skal vi da få tak i smådims når vi trenger det der og da; alt fra mark og maggot, til kroker, søkker, virvler, og sluk? Og ja, jeg foretrekker å gå i butikk og faktisk se og kjenne på større og dyrere ting, som sneller og stenger, og eventuelt teste dem. Men da er det ganske dårlig gjort å gå hjem og bestille på nett istedenfor å kjøpe varen hos den lokale forhandleren, bare for å spare noen hundrelapper. Også med tanke på eventuell reklamasjon virker dette utrolig korttenkt. Så min oppfordringer er å verne om din lokale utstyrspusher! ;) 

• Like 1

25 minutes ago, piscator said:

penger å spare eller ikke, jeg ser ikke noe stort poeng å bestille utstyr fra utlandet på nett, med mindre det er noe fundamentalt som det er helt umulig å få tak i her hjemme. Men det er det knapt lenger. Det er fullt mulig å få tak i dette eller likeverdige produkter i Norge, eller få det bestilt, med muligheter for reklamasjonsrett. Så slipper man å kjøre bomkjøp. Og en ting til; hvis vi legger oss til vanen å kjøpe ting fra utlandet på nett vil ikke våre spesialbutikker overleve i lengden. Det ville være veldig synd; for hvor skal vi da få tak i smådims når vi trenger det der og da; alt fra mark og maggot, til kroker, søkker, virvler, og sluk? Og ja, jeg foretrekker å gå i butikk og faktisk se og kjenne på større og dyrere ting, som sneller og stenger, og eventuelt teste dem. Men da er det ganske dårlig gjort å gå hjem og bestille på nett istedenfor å kjøpe varen hos den lokale forhandleren, bare for å spare noen hundrelapper. Også med tanke på eventuell reklamasjon virker dette utrolig korttenkt. Så min oppfordringer er å verne om din lokale utstyrspusher! ;) 

Nå er det slik at jeg har kjøpt det veldig mye norsk fiskeutstyr også, jeg har svært mye fiskeutstyr i utgangspunktet. Det er stort sett kjøpt på nett. For den lokale leverandøren av fiskeutstyr ser jeg absolutt ingen grunn til å beskytte i det hele tatt. 

Og selv når jeg har kjøpt fra norske forhandlere får jeg stort sett aldri prøvd stengene i forkant, for stenger i den prisklassen jeg kjøper er skjelden eller aldri tilgjengelige i lokalbutikkene. Og de erfaringene jeg har med stenger fra "norske produsenter" som feks Lawson og Sølvkroken er ekstremt dårlige, du snakker om stenger som prises 3 ganger høyere enn det de faktisk burde bli med tanke på kvaliteten. Det er faktisk helt latterlig, det kalles vel markedsføring når man skryter dårlige produkter opp i skyene men noe av det de holder på med er så lite ærlig at man kanskje heller burde kalle det svindel. 

Da står du igjen med noen sluk og krokprodusenter, Mustad er helt topp, Sølvkroken har mye bra men også dårlig kvalitet på slukmalingen, Remen også veldig mye bra men det er jo bare skjesluker. Og felles for alle 3 merkene er at mens de levere OK varer, så kan man også ærlig talt si at det ikke hadde vert noe stort tap om de gikk med for her har det ikke vert innovasjon på 10-15-20 år. 

Eneste jeg faktisk ser verdien i er da noen havfiskeforhandlere samt Sporten Beitostølen, hvor kompetansen er svært høy, og Jaktia. Pikewallis leverer jo bare Japanske varer selv om de gjør en ekstremt god jobb selv om det er mye ulovlig markedsføring inne i bildet. Men Pikewallis har i alle fall blitt veldig flinke til å levere produkter i verdensklasse med lokale tilpasninger. 

Skittfiske ble nylig kjøpt opp av Fjellsport AS og det har gått helt i dass det siste året.  

Du har jo også Fishking, som lager flotte videoer og selger Kinavarer. Men de leverer i alle fall makk av høy kvalitet så jeg bestiller makken min fra dem. Og mens de utelukkende bruker "egenproduserte varer" nå for tiden, så kan man jo se hvilket utstyr de egentlig foretrekker hvis man går tilbake til de orginale videoene de lagde. :) Da er det ikke noe "Dominate" stang inne i bildet. 

For å si det rett ut, jeg er dritt lei av norske produsenter som fremdeles lever på samme produktene de pleide å levere på 70-80 og 90 tallet. 

Så nei, her er det jaggu ikke mye å ta vare på. Så jeg bestiller gladelig varer fra de som faktisk leverer gode produkter.

Du får kanskje noen bomkjøp men du får også jevnt over mye mer intressante og innovative produkter og svært mye høyere kvalitet. 

Mest enig med siste taler. Jeg synes absolutt man skal legge handelen til nisjesjappene som beviser sin verdi, men det er ikke mange av dem i Norge, og de som selger ræl og middelmådig utstyr uten at noen i butikken har minste peil på hvordan ting virker får heller gå konk.

Og det er nysgjerrigheten som driver utviklingen videre, og den får du ikke med masseproduksjon av ting som virket før men med billigere deler.

Det jeg har landet på er å handle alt standardutstyr hos campelen, og ta nysgjerrighetskjøpene på nett.

Btw. Har brukr rørtang med litt isolasjonstape på som fjesingtang i mange år og ser ingen grunn til å kjøpe en dedikert fiskeholdetang

• Like 1

5 hours ago, Ølgylt said:

Btw. Har brukr rørtang med litt isolasjonstape på som fjesingtang i mange år og ser ingen grunn til å kjøpe en dedikert fiskeholdetang

* Liten klips som holder den lukket inntil du presser på den. 
* Selvåpnende, som gjør den litt mer komfortabel å bruke
* Taufeste slik at du ikke mister den.
* Svært god gripeevne
* Tåler saltvann svært godt
* Vekt under 200g

Jeg skal ikke si noe om det faktisk er verdt det eller ikke, ga vel nesten 500 kroner for den. Men mitt inntrykk av produktet er at det er en bra gjennomtenkt tang i svært god kvalitet. Kjøpte meg også nylig en Old Town pedalkajakk så ville ha noe for å holde kontroll på fisken :)

Den 28.10.2025 at 14.54, Gabriel skrev:

Nå er det slik at jeg har kjøpt det veldig mye norsk fiskeutstyr også, jeg har svært mye fiskeutstyr i utgangspunktet. Det er stort sett kjøpt på nett. For den lokale leverandøren av fiskeutstyr ser jeg absolutt ingen grunn til å beskytte i det hele tatt. 
....
For å si det rett ut, jeg er dritt lei av norske produsenter som fremdeles lever på samme produktene de pleide å levere på 70-80 og 90 tallet. 

Så nei, her er det jaggu ikke mye å ta vare på. Så jeg bestiller gladelig varer fra de som faktisk leverer gode produkter.

Du får kanskje noen bomkjøp men du får også jevnt over mye mer intressante og innovative produkter og svært mye høyere kvalitet. 

beklager at sitatet er litt radbrekket, men har tatt ut de jeg mener er mest relevante. Jeg opplever at du delvis har misforstått det jeg forsøkte å si. Mitt poeng var ihvertfall ikke å verne om norske PRODUSENTER, og heller ikke å beskytte detaljhandlere som ikke tar kundens behov på alvor. Hvor dyktige butikkene er, og hvor bra vareutvalg de har varierer sikkert rundt omkring i landet, og kanskje ståa lokalt generelt sett er dårlig rundt omkring? I så fall forstår jeg at folk handler på nett. Men hvis man er så heldig at man bor nær en bra spesialbutikk, som vi i Osloområdet er, så er det til ens egen fordel å bidra til at disse overlever. De butikkene jeg handler hos selger utstyr av god kvalitet fra anerkjente internasjonale produsenter, som Daiwa, Shimano osv, og jeg opplever at jeg får tak i det aller meste jeg trenger der. Og de er lydhøre overfor innspill og forslag om varer de burde ta inn. Derfor er det sjeldent jeg handler på nett. I så fall er det helt spesielle ting. 

Og for øvrig; det er vel og bra med innovasjon, og utviklingen for eksempel av moderne agne med raslekuler har definitivt tilført spinnfisket mye. Samtidig betyr ikke det at alt det tradisjonelle over natta har blitt helt ubrukelig. Mange tradisjonelle agn som Sølvkroken spesial, Møresild og Rapalawobblere fungerer fortsatt. Det ene utelukker ikke det andre. DUO Gfix har blitt et svært bra tilskudd de senere årene, men kan ikke si at det fullstendig utfisker mine gamle shad-jigger. Fanger de moderne agnene fiskerne vel så mye som fisk? ;) 

1 hour ago, piscator said:

og heller ikke å beskytte detaljhandlere som ikke tar kundens behov på alvor. Hvor dyktige butikkene er, og hvor bra vareutvalg de har varierer sikkert rundt omkring i landet, og kanskje ståa lokalt generelt sett er dårlig rundt omkring? I så fall forstår jeg at folk handler på nett. Men hvis man er så heldig at man bor nær en bra spesialbutikk, som vi i Osloområdet er, så er det til ens egen fordel å bidra til at disse overlever. De butikkene jeg handler hos selger utstyr av god kvalitet fra anerkjente internasjonale produsenter, som Daiwa, Shimano osv, og jeg opplever at jeg får tak i det aller meste jeg trenger der. Og de er lydhøre overfor innspill og forslag om varer de burde ta inn. Derfor er det sjeldent jeg handler på nett. I så fall er det helt spesielle ting. 

Det næreste jeg har er Sporten Beitostølen, de gjør (i samarbeid med Pikewallis) en god jobb, og har blant annet fått levert noen egne modeller som Spearhead Ryuki IVER fargen. 

Der er jeg vel oppe i 5 stk allerede kjøpt allerede i Spearhead Ryuki og et par til i Axcion Slim 85, er vel omtrent den mest effektive fargen jeg finner. 

Og når det kommer til butikker med fiskeutstyr, det finnes knapt butikker med kompetanse utenfor de største byene. Oslo har noen gode, Bergen har Norsk Fletteri og Bergen Aktiv. Du har Sporten Beitostølen midt i mellom. 

Utenom det er det bare snakk om vanlige sportsbutikker med minimal kompetanse på området. 

Og for øvrig; det er vel og bra med innovasjon, og utviklingen for eksempel av moderne agne med raslekuler har definitivt tilført spinnfisket mye. Samtidig betyr ikke det at alt det tradisjonelle over natta har blitt helt ubrukelig. Mange tradisjonelle agn som Sølvkroken spesial, Møresild

Nå er det for det første slik at jeg har feks Sølvkroken Spesial, Møresild, Atomsilda osv i de aller fleste farger og vektklasser, og mange nok til at jeg ikke går tom dette livet. Og joda, det fungerer fremdeles godt. Men lakken tåler ikke mye og det males fremdeles kun på en side på de fleste av dem. Krokene på dem er også latterlig dårlige. 

Men joda, det er fremdeles sluker jeg har og bruker mye. Men per dags dato har jeg ikke noe behov for å kjøpe flere av dem, men selv når behovet kommer opp tror jeg nok jeg vil se på merker som feks Smith som produserer veldig liknende varer i langt høyere kvalitet. 

Atomsilda, er bankers, men igjen, utrolig tykk lakk som flaker av. Forøvrig ser jeg flere og flere som slutter å bruke dem til fordel for Marinor Herring Jigg, som tar mer. (Men som igjen har ubrukelig treblekrok)... 

og Rapalawobblere fungerer fortsatt.  

Rapala fungerer bra til dorg eller oter. Men de har vert svært lite innovative når det kommer til mer avanserte wobblere som både har god gange og god kasteavstand. 

Det ene utelukker ikke det andre. DUO Gfix har blitt et svært bra tilskudd de senere årene, men kan ikke si at det fullstendig utfisker mine gamle shad-jigger. Fanger de moderne agnene fiskerne vel så mye som fisk? ;) 

Syntes egentlig G-Fix er et dårlig eksempel på hva moderne beter har å tilby. 

Jeg ville heller ha fokusert på feks Realis Rozante, som er et suspending jerkbait. Som da står i ro i mellomlagene i vannet, og som tilfører noe helt nytt sammenlignet med eldre beter.

Eller Axcion Slim, som går inn i et veldig liknende bruksområde som Møresilda. Som til tross for at det er en wobbler kaster utrolig mye bedre i motvind enn møresilda i tilsvarende vekt gjør. 

Eller kanskje den jeg får mest ut av, Bay Ruf Seek, som kaster milevis og har en helt sinnsyk gange selv ved ekstremt lav hastighet. Samtidig som den kan fiskes i vann som bare er 30 cm dypt uten å treffe bunnen. Da snakker du virkelig om noe som ikke fantes tilsvarende av tidligere. 

image.thumb.png.6270863d3a694e33c7d18921d1489b4d.png

De her kan jo også nevnes, for i fra Japan får man veldig mange flate tynne wobblere med høye sideprofiler som da får en helt annen gange enn det som normalt finnes på det norske markedet, samtidig som de har god kasteavstand. Dette er noe jeg har tatt veldig mye på i år. 

Vi kan også gå litt utenfor bare sluk og stang og se på annet fiskeutstyr, som stenger, knipetang og liknende. Jeg nevnte allerede at jeg var ekstremt imponert av den knipetangen og linekutteren jeg kjøpte, jeg nevner det igjen. Har nå testet linekutteren på ekstremt tynn braid og den er helt ekstremt god, og jeg har kjøpt mye rart i Norge for å forsøke å finne noe tilsvarende bra.. Har ikke klart det. 

En annen ting jeg har kjøpt mye av i Norge, som jeg personlig er veldig glad i å bruke er fiskehansker. Jeg kjøpte feks Neoprenhansker i fjor i Norge, to forskjellige par, ekstremt dårlige, falt rett og slett i fra hverandre. Neoprenhanskene jeg kjøpte fra Japan tidligere i år er mangfoldige ganger mer komfortable og har også vist seg svært holdbare. Har også kjøpt en del andre fiskehansker fra Japan fra feks Varivas som jeg også er svært fornøyd med. Og igjen, tilsvarende produkter som i det hele tatt er sammenlignbare, finnes ikke i Norge. 

takk for interessante refleksjoner. Mye å lære her! Enig at krokene på mange sluker man kjøper er for dårlige. Jeg bytter de som regel ut med bedre saker. Og jeg har sikkert mer en nok av tradisjonelle spinnagn. Klarer nok neppe å bruke opp disse noen gang. Synes ikke det at de flasser litt maling nødvendigvis er et stort problem medmindre det blir for ille. Litt rufsete agn fisker ofte bedre enn de som er ubrukte og perfekt lakkert. Det er akkurat det samme som at en litt slitt flue fisker bedre enn en som er nybundet. Enig at kasteevne er viktig, og at Rapala er for dårlig på dette. At de er laget av balsa og derfor er litt lite robuste trekker også ned. Men de har fin gange og fisker bra, så ja, det er primært dorgeagn. 

De avbildede wobblerne ser veldig fine ut, og at de er litt flattrykte fra siden er sikkert positivt. Er dette eksempler på agn som per i dag ikke er mulig å få tak i over disk her hjemme, og som derfor må bestilles på nett? Hvilke størrelser lages de i. Betyr "GH64" at de er 64 mm lange? I så fall burde jo dette være gode abboragn. Skulle gjerne ha prøvd disse både etter abbor og ørret.

Edited by piscator

5 hours ago, piscator said:

De avbildede wobblerne ser veldig fine ut, og at de er litt flattrykte fra siden er sikkert positivt. Er dette eksempler på agn som per i dag ikke er mulig å få tak i over disk her hjemme, og som derfor må bestilles på nett? Hvilke størrelser lages de i. Betyr "GH64" at de er 64 mm lange? I så fall burde jo dette være gode abboragn. Skulle gjerne ha prøvd disse både etter abbor og ørret.

De var det når jeg bestilte i utgangspunktet, og svært mange av modellene er det fremdeles. I dette tilfellet la jeg bare noen ekstra farger osv i handlekurven mens jeg uansett skulle bestille andre ting.

Men jeg ser Sportsfishtackle og Gero Sportsfiske nå har GH64 modellen. Men Gero har svært begrenset fargeutvalg. Det sagt så får jeg litt sjokk når jeg ser på prisen... Jeg betalte vel 100 kr per stk + 25 kr mva ved import, så 289 kr per stk var litt i overkant. 

Og ha, GH64 = Great Hunting 64 mm.

Finnes også i GH46, 52 osv. 

Samt GH52 Bat-A-Fry som er en ekstra tung versjon jeg har tatt mye på. Ser denne også er i salg nå hos Sportsfishtackle men 319 kr per stk for 44mm versjonen? Nei takk... 

Synes ikke det at de flasser litt maling nødvendigvis er et stort problem medmindre det blir for ille.

Poenget er jo heller at det ikke har skjedd noe i forhold til kroker og maling siste 50 årene. Hadde du sammenlignet Møresilda anno 1980 med Møresilda anno 2025 hadde du funnet de samme problemene, kroken og malingen som flasser.. 

I Norge har vi også svært tykke lag med maling, som flaker av når den ryker. Mens i Japan er normen ekstremt tynne lag med maling, påført via airbrush-teknikk. Svært tynne lag med maling skrapes opp og får veldig lett riper fra skarpe kroker, men flaker til gjengjeld skjelden. 

Enig at kasteevne er viktig, og at Rapala er for dårlig på dette. At de er laget av balsa og derfor er litt lite robuste trekker også ned. Men de har fin gange og fisker bra, så ja, det er primært dorgeagn. 

Er jo ikke noe galt med feks balsa, mange svært dyre wobblere fra Japan bruker det samme. Men de gjør allikevel litt mer med dem, som feks å legge vekten svært lavt i dem for bedre gange. 

Kjøpte vel noen til noe sånt som ca 300 kr per stk, 42mm wobblere, håndlaget i tre fra Japan. Fra Ito Craft merket. Ekstremt effektive, kaster helt greit (mye bedre enn rapala), vekten lagt ekstremt lavt og det blir brukt tungsten-vekter 

Når nebbet på en av dem knakk under et dårlig kast måtte jeg lære meg å lage nytt nebb selv... Overraskende enkelt å gjøre faktisk. :)

image.png

Edited by Gabriel
  • Like 1

takk for informasjon, Gabriel. Forstår at pris er en viktig årsak til at mange handler på nett, når det er så stor differanse mellom hva man må gi for en vare der sammenliknet med pris over disk i Norge. Dette er et stort dilemma. Å bygge seg opp et varelager koster enorme summer, og det er stor usikkerhet knyttet til hvor mye og hva man får solgt. Skal man satse på å selge mange enheter billig, eller færre dyrt. De fleste detaljhandlere erfarer at det ikke er regningsvarende å selge store volum billig. Dette krever mye arbeid sammenliknet med hvor mye fortjeneste det kan gi. Dette i kombinasjon med usikkerheten knyttet til å importere varer man ikke vet om vil slå an hos publikum bidrar til at forretningene må balansere det å være i front mot det å satse tradisjonelt. Det betyr at det er grenser for hvor mye nyheter de kan sitte inne med, og hvor billig de finner det forsvarlig å selge slike varer. 

Prisdifferansen var i dette tilfellet større enn normalen, om du feks ser på Duo Wobblere fra Japan så koster feks en Spearhead Ryuki 70S omtrent 100 kroner, så har du frakt i tillegg som fort kan bli 600-1000 kr for en enkelt pakke, så legger du til 25% mva som da skal regnes både på frakten og på det du har kjøpt. Og til slutt et gebyr på noen hundrelapper for importhåndtering. 

Så hvis du feks kjøper 20 stk Duo Spearhead Ryuki 70S fra Japan, så ender du opp med å betale rundt 170-180 kroner per stykk når alle gebyrer, mva, frakt og liknende er regnet med. Mens de koster 199 kroner i norske butikker. 

Med andre ord, som jeg skrev i første innlegget, det er ikke så veldig mye å spare på det. Rundt 10-15% og da mister du i praksis reklamasjonsretten også. 

I fra Japan, så koster Megabass GH64 nøyaktig like mye som Spearhead Ryuki 70S. Så hadde du bestilt 20 stk, så hadde du endt opp med en endelig pris på rundt 170-180 kroner per stk alt i alt. 

Mens i Norge har Gero valgt å selge dem for 289 kroner per stk. 

Som sagt, det er uvanlig stor forskjell. Men det er vel kanskje et resultat over at Spearhead Ryuki er mer kjent i Norge mens GH64 blir et rent nisjeprodukt. Mens i Japan er de wobblerene mer sidestilte med tanke på hvor godt kjente de er. 

Kan også nevne at andre produkter, som feks stenger og sneller fra Shimano pleier å ende opp med omtrent lik pris fra Japan som det du betaler i Norge. Litt under, men ingen realistisk reklamasjonsmulighet. Mens Daiwa sneller er faktisk mye billigere i Japan enn i Norge.

Edited by Gabriel
  • Like 1

ja, da faller jo pris delvis bort som argument, bortsett fra på noen nisjeprodukter. Fikk lyst til å prøve GH24 wobblerne, de så fine ut, men de må jo testes for å se om de duger i norske farvann, til abbor og ørret! ;) Kanskje jeg kjøper et par stykker hos Gero og prøver. Økt etterspørsel vil kanskje føre til en prisjustering også? Har du hatt suksess med disse wobblerne her hjemme Gabriel?

1 hour ago, piscator said:

ja, da faller jo pris delvis bort som argument, bortsett fra på noen nisjeprodukter. Fikk lyst til å prøve GH24 wobblerne, de så fine ut, men de må jo testes for å se om de duger i norske farvann, til abbor og ørret! ;) Kanskje jeg kjøper et par stykker hos Gero og prøver. Økt etterspørsel vil kanskje føre til en prisjustering også? Har du hatt suksess med disse wobblerne her hjemme Gabriel?

Ja for all del, de koster samme som Duo 70S i andre land, så merkelig at de skal koste så mye her. Men det er sikkert snakk om svært små volum. 

Og ja, denne har vert en suksess. Men GH64 versjonen går litt dypere enn feks Spearhead 70S, så den har blitt brukt litt på siden. 

Du har også GH46, GH51 som er mindre versjoner av GH64. 

Og GH44 og GH52 Bat A Fry som er tyngre, kaster lengre osv. 

Min anbefaling ville ha vert en GH46, GH52 Bat-A-Fry og GH64. :) 

image.png.a804db9dd44585553e199e8406e7a231.png

image.png.b02f2b652796e184fe0b7a51a8481bc9.png

Alle fargene funker men, de to er mine favoritter. :)

• Like 1

Kom forøvrig over denne akkurat nå, jeg vet ikke om dette funker, om det er en god ide, eller helt idiotisk.. 

Men jeg har aldri sett noe tilsvarende før, hvor en sluk er laget for at en singelkrok skal tres gjennom en splittring. 

image.png.209d87ad6fe80a05d47752e5bab7123e.png

Men det er nå i alle fall noe av det som gjør det intressant å handle i et marked hvor det stadig vekk dukker opp ting man aldri har sett før.. 

spennende oppsett ja, men selv om jeg ikke forstår et ord japansk, er jeg litt i tvil om reklamefilmen egentlig er god reklame...!? ;) Kanskje dette oppsettet reduserer risikoen for at sluken henger seg opp? Og den bølgete formen burde gi livlig gange, men det var vanskelig å se på filmen. For øvrig lager japanerne de skarpeste krokene, det skal de ha. Og med en ordentlig skarp krok øker kanskje oppsettet sannsynligheten for at fisk som følger etter og nafser, faktisk blir skikkelig kroket?

5 hours ago, erik said:

Det var en spennende vri på krokoppsett. Mange utenfor Norge har tenkt mye rundt dette pga lokale begrensninger som forbyr trebler. 

Ahhh, kanskje det er derfor de gjør det? 

Klarte ikke helt å skjønne årsaken selv, for min del hadde det gitt mer mening å sette den slik at du har en halvløs enkeltkrok på toppen. Når den peker nedover risikerer du jo i større grad at den setter seg fast. 

5 hours ago, piscator said:

spennende oppsett ja, men selv om jeg ikke forstår et ord japansk, er jeg litt i tvil om reklamefilmen egentlig er god reklame...!? ;) Kanskje dette oppsettet reduserer risikoen for at sluken henger seg opp? Og den bølgete formen burde gi livlig gange, men det var vanskelig å se på filmen. For øvrig lager japanerne de skarpeste krokene, det skal de ha. Og med en ordentlig skarp krok øker kanskje oppsettet sannsynligheten for at fisk som følger etter og nafser, faktisk blir skikkelig kroket?

Du kan skru på subtitles med oversettelse på YouTube, eventuelt oversette via feks ChatGPT. 

Og jeg har ikke peiling på hvorfor de faktisk gjør det, men Erik sin kommentar om at det kan ha med lokalt lovverk og begrensinger på treblekroker virker jo som en potensielt god forklaring. 

For min del var det bare et eksempel på hvor mye sært som kan dukke opp når du ser på utenlandske markeder. 

2 hours ago, TT said:

Sånn rent umiddelbart ville jeg tenkt at kroken festet slik gir sluken en veldig «brekkstang-funksjon». 

Jeg var også inne på den tanken, som nevnt, vet ikke hvorfor de gjør det eller om det funker. Men det er i alle fall noe helt nytt, som for min del pirrer nysgjerrigheten og får meg til å tenke litt på det.