erik Posted Tuesday at 08:56 AM Report Share Posted Tuesday at 08:56 AM Vera og undertegnede tilbragte uke 43 hos Hemmingodden Lodge ved Nappstraumen i Lofoten. For å spoile det hele med en gang så ble det ikke kveite på oss, men det ble da litt annet snacks. Her en liten film fra en av dagene da vi brukte tiden på noe annet enn kveite. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted Tuesday at 10:15 AM Report Share Posted Tuesday at 10:15 AM bra rødspette! aner ikke hvor mye jeg har forsøkt etter den arten i Nord-Norge, uten å knekke koden. Ble litt på stuss over at dere fisket etter stor sei på en grunntopp. På slike steder får vi stort sett bare mindre sei. De store får vi typisk utenfor grunnene, gjerne midt i vannsøylen over 50-100 meters dyp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted Tuesday at 12:14 PM Author Report Share Posted Tuesday at 12:14 PM (edited) Takk. Dette var første gang dette har klaffet nordpå for min del også, til tross for mange forsøk på spette. Sandbunn er jo ganske vanlig i området, så noe av problemet er at det finnes så mange potensielle plasser. Dette var den tredje eller fjerde plassen vi prøvde oss på på denne turen og den leverte tre raske spetter innenfor et meget lite areal. Ett senere drift 20-ish meter bortenfor ga ingen ting. Forrige gang vi var der testet vi diverse andre steder (med "riktig" bunn) uten å se en eneste spette. Det virker som man virkelig må treffe omtrent på meteren for å lykkes med spettene. Dette er min favorittfisk som matfisk i saltvann, så det skal nok forskes enda mer neste gang vi er i området. I realiteten fisket vi mest rundt toppen. Pga rask avdrift (selv med motor i gir) kjørte jeg over toppen så vi fisket begge sider i ett drift. Det fine med denne toppen er at det ofte står større fisk her til tross for beskjeden dybde rundt (60-70 meter), noe som kanskje har sammenheng med at den ligger i strømdraget til/ fra selve Nappstraumen. Det gjør den til et godt alternativ på dager hvor været hindrer en i å kjøre lengre ut til dybder som er mer typisk for større sei. Vi kan dog nevne at vi besøkte samme punkt litt senere i uken også, da var det svart hav og lite aktivitet der. Ny tur for vår del planlegges i 2027, så får vi se om spareplanen holder i praksis. Edited Tuesday at 12:15 PM by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted Tuesday at 09:29 PM Report Share Posted Tuesday at 09:29 PM Leide du båt da eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted Wednesday at 09:11 AM Author Report Share Posted Wednesday at 09:11 AM (edited) 11 timer siden, Gabriel skrev: Leide du båt da eller? Ja, jeg har blitt et luksusdyr med årene så det er lenge siden jeg tok med min egen båt oppover. Hemmingodden har to størrelser å velge mellom, når man er to eller tre som fisker liker jeg 660-utgaven av de to Kaasbøll-modellene de har, denne: https://www.kaasboll-boats.no/660f Er man flere så har de en større modell på 760-skroget fra samme produsent: https://www.kaasboll-boats.no/760ht Det kommer noen flere filmer fra oppholdet etter hvert som jeg vil legge inn i denne tråden etter hvert som de publiseres, i den neste kikker jeg nærmere på elektronikken i båtene deres. Edited Wednesday at 09:19 AM by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted Wednesday at 09:13 AM Author Report Share Posted Wednesday at 09:13 AM (edited) Litt undervannsfilm fra oppholdet. Ingen store predatorer men mye byttefisk (sei). For de som har lest test-artikkelen jeg skrev om Westin Escape Cam, så ligger også denne filmen der. Edited Wednesday at 09:14 AM by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted Wednesday at 11:08 AM Author Report Share Posted Wednesday at 11:08 AM Og der kom elektronikk-biten: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted Wednesday at 12:04 PM Report Share Posted Wednesday at 12:04 PM Mye måtte du ut med for å leie båten da? Aner ikke hva som er vanlig kost på noe slikt per dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted Wednesday at 01:58 PM Report Share Posted Wednesday at 01:58 PM vet ikke hvor mye de må betale ved Nappstraumen, men pris på leie av båt pleier å variere fra 1500-4000 per dag, avhengig av størrelse på båt og motor. En 22-24 fots båt med 150hk motor vil typisk ligge i det øvre sjiktet. Så kommer bensin i tillegg. En 150hk motor bruker typisk over 50 liter per dag. Ikke noe billig hobby kveitefiske... Man skal jo også ha et husvære, og så kommer reise og mat i tillegg. En vanlig pris per person for en uke er 15000-20000 avhengig av båt og hvor mange man er. Man bør være minst to, men egentlig er det ikke greit med mer enn tre i båten dersom alle skal kunne fiske effektivt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted Wednesday at 07:32 PM Author Report Share Posted Wednesday at 07:32 PM (edited) Stort sett enig med Piscator. Konseptet "Kveitecamp" var noe Kato som guide på Hemmingodden fant på for endel år tilbake, i dag er konseptet kopiert av flere. Det handler naturlig nok om å fiske kveite, men det handler også om å arrangere det i noe som ellers er lavsesong, slik at man kan lage en pakke ut av det hele som prismessig blir mer spiselig. Men rundt 20.000 inkludert flybilletter (men pluss drivstoff) per pers må du regne med også i slike pakker utenom sesong. I høysesong kan du doble. I den pakken er båt inkludert, men vi valgte å betale litt ekstra for å ha en båt for oss selv siden vi også ville fiske litt andre arter enn bare kveite. Vi brukte 4.020,- på bensin til vår båt denne uken. Du klarer helt fint å doble det om du vil. Rent økonomisk er det liten tvil om at det er bedre å dra egen båt opp, det var da også to deltagere på årets camp som gjorde nettopp det. Edited Wednesday at 07:33 PM by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted Wednesday at 08:37 PM Report Share Posted Wednesday at 08:37 PM Må si du er heldig som klarte å finne et kvinnfolk som er villig til å spare penger for å dra på kveitecamp som ferie langt ut på senhøsten.. Dem er det ***** ikke mange av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted Thursday at 02:45 PM Author Report Share Posted Thursday at 02:45 PM Det var faktisk hennes forslag. Ja, jeg er privilegert. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts