Jump to content
Fiskersiden

Hvordan de forskjellige metalljigg-typene fungerer.

Gabriel
 Share

Recommended Posts

interessant video. Hovedbudskapet er vel at man alltid må variere innsveiving. Så har de ulike agnene sine særegenheter, som for eksempel at agn med spinnerblad bør sveives jevnere inn, fordi skjea skal rotere. Og påfallende hvor raskt tungstensluken sank. Så jo at dette ga noen forskjeller med tanke på å fiske nær bunnen. Ofte er jo det å klare å holde seg nær bunnen den største utfordringen. Med "normal" innsveiving vil man løfte sluken opp fra bunnen, og man må korrigere med stadige spinnstopp. 

ellers artig å se hvor mange kule arter de fikk, særlig mange småvokste tunfisk/makrellarter, inkludert pelamide, som jo også stundom besøker norske farvann.

Jeg fikk litt ut av å se på Long og Slow Pitch også. 

Jeg har jo allerede noen av begge to, men at Long synker raskere enn andre og fungerer bedre i sterk strøm/dypt vann var ikke noe som var åpenbart for min del. Jeg har heller brukt long på grunn av bevegelsen som er mer glidende, og gjerne på relativt grunne områder. 

Har også noen Slow Sink, kan ikke si at jeg har hatt så mye suksess med akkurat dem enda men litt bedre innsikt i hvordan de fungerer skader ikke. 

Samme med tanken om at Metal Vibes/Vibrasjonsjigger skal brukes i grunne områder, i Norge bruker vi dem vel heller gjerne i dype områder. Likte også tenken på å bruke dem langs vegger og liknende, for min del har jeg aldri tenkt på at vibrasjonsjigger kan være spesifikt laget til slikt bruk. 

Det er vel også noe med at man velger bete etter det som har minst sannsynlighet for å sette seg fast, og ikke nødvendigvis det som fungerer best. 

Mens produsentene mer enn gjerne vil at du fisker med det som setter seg fast. :)

Det sagt så har jeg fisket en del med vibes relativt grunt, det er ikke så vanskelig å gjøre det så lenge men har litt jevn innsveiving. 

Og det at snøret er festet på midten av sluken betyr også at nesen treffer steiner og liknende før resten av kroppen, har du god fart får du gjerne en sprett over steiner og likende med dem.