Jump to content
Fiskersiden

Bifangst på Blåkveitefiske

Recommended Posts

Det var da et forbanna dårlig bilde... Må skaffe deg en skikkelig telefon.. 

Men hvis den hadde haihud? Så vil jeg tro hågjel med uvanlig fargekombinasjon. 

Men det blir 90% gjetting, ut fra kvaliteten på bildet så ser jeg jo ***** ikke noe som helst.. Opp ned, ser ikke formen på halen osv. Men det er eneste jeg kan tenke på som noenlunde matcher fargene. Selv om det også er en dårlig match. 

2 minutter siden, Gabriel skrev:

Det var da et forbanna dårlig bilde... Må skaffe deg en skikkelig telefon.. 

Men hvis den hadde haihud? Så vil jeg tro hågjel med uvanlig fargekombinasjon. 

Men det blir 90% gjetting, ut fra kvaliteten på bildet så ser jeg jo ***** ikke noe som helst.. Opp ned, ser ikke formen på halen osv. Men det er eneste jeg kan tenke på som noenlunde matcher fargene. Selv om det også er en dårlig match. 

Tatt fra skjerm , ikke jeg som er fisker. Skulle være ganske lett å identifisere denne med form og striper. Tror ikke det er en Hågjel…

6 minutes ago, Surfsmurf said:

Tatt fra skjerm , ikke jeg som er fisker. Skulle være ganske lett å identifisere denne med form og striper. Tror ikke det er en Hågjel…

Vanskelig å si, nesen, finnene og halen tilsier hai. Da er det bare hågjel som passer sånn noenlunde. Og du får av og til individer med svært uvanlige mønstre. 

Men med den kvaliteten som er på bildet så kan jeg jo ikke være sikker på om det er en hai eller fisk en gang, det kan jo omtrent være hva som helst. Men så langt nord og den fargen, er det en hai i utgangspunktet er det bare hågjel jeg kan tenke meg at passer. 

1 hour ago, piscator said:

basert på Pethons fiskebok, og "Norges Fisker" av Hjertager/Ekeli/Fekjan, synes dette å enten være en båndålebrosme, eller en storhodet ålebrosme. 

https://naturporten.dk/leksikon/gronlands-dyr/fisk/dobbeltliniet-alebrosme

Jeg så på dem, men jeg får ikke finnene til å stemme.. Men med den kvaliteten som er på bildet er det absolutt mulig. 

10 timer siden, Gabriel skrev:

https://naturporten.dk/leksikon/gronlands-dyr/fisk/dobbeltliniet-alebrosme

Jeg så på dem, men jeg får ikke finnene til å stemme.. Men med den kvaliteten som er på bildet er det absolutt mulig. 

at finnene ikke synes å stemme kan nok delvis henge sammen med at bildet er for dårlig, og at fisken ser litt "herjet" ut. Men jeg synes nok hodet stemmer godt.

2 hours ago, Ølgylt said:

Jeg ser ikke helt hva det skal være hvis det ikke er ålebrosme av et slag.

Litt størrelsesangivelse hadde vært greit 

Ser jo en del bolter, slanger, hengsler og liknende i bildet så ut i fra typisk normale størrelser på slikt i en båt vil jeg tro fisken er et sted rundt om kring 40 cm. 

image.png.d5ec65312243b8797922cdf403062fef.png

Ser feks her, 8-10mm bolter vil være normalt, platen boltene fester er da kanskje 5 cm bred som også er normalt, røret rundt 2-2.5 cm.  Hengslene i bakgrunn 2.5 til 3cm? 

Er jo ikke et nøyaktig mål men 35 på det minste og 45 på det største virker veldig sannsynlig. 

Edited by Gabriel

2 minutter siden, Gabriel skrev:

Ser jo en del bolter, slanger, hengsler og liknende i bildet så ut i fra typisk normale størrelser på slikt i en båt vil jeg tro fisken er et sted rundt om kring 40 cm. 

image.png.d5ec65312243b8797922cdf403062fef.png

Ser feks her, 8-10mm bolter vil være normalt, platen boltene fester er da kanskje 5 cm bred som også er normalt, røret rundt 2-2.5 cm.  Hengslene i bakgrunn 2.5 til 3cm? 

Er jo ikke et nøyaktig mål men 35 på det minste og 45 på det største virker veldig sannsynlig. 

Jeg tenkte tilsvarende, men det finnes store bolter og rør.

Uansett stemmer det med ålebrosme

Ulvefisk stemmer bedre med finnene, men båndene ser mer ålebrosme ut.

Nå har ikke jeg sett noen av dem annet enn bilder, så jeg vet ikke hvor mye utseendevariasjon det er på artene.

Kult uansett å søke på disse sære artene, men skal vel kaste langt om man skal få dem på kystmeite i Bergen 

5 timer siden, Ølgylt skrev:

Ulvefisk stemmer bedre med finnene, men båndene ser mer ålebrosme ut.

Nå har ikke jeg sett noen av dem annet enn bilder, så jeg vet ikke hvor mye utseendevariasjon det er på artene.

Kult uansett å søke på disse sære artene, men skal vel kaste langt om man skal få dem på kystmeite i Bergen 

Tja. Ulvefisken er jo i slekt med en bråte med arter som heter ålebrosme, og i familie med enda flere. Det eneste som skiller ulvefisken fra disse er vel at den er en av de få som har et eget, rart navn. 

Hvis du sier hvilken ålebrosme du mener det er så er det litt lettere å svare. Men hvis jeg skal komme med mine two cents, så har denne fisken for kraftige lepper til å være båndålebrosme. Brystfinnene stemmer vel heller ikke med båndålebrosme. Også er den vel kanskje for stor til å være vanlig ålebrosme(?), i tillegg til at jeg ikke ser flekkene fremme på ryggfinnen vanlig ålebrosme skal ha. 

De øvrige ålebrosmene blir vel ikke like store, så da sitter i alle fall jeg igjen med å mene at det er ulvefisk. 

4 timer siden, Gabriel skrev:

Men får ikke hodet til å stemme med ulvefisk.

Hva er det som ikke stemmer? 

Fisken dukker for øvrig opp i denne videoen, rundt 53 minutter. Han holder den også opp mot kameraet: 

https://www.youtube.com/watch?v=f8mwAUcKteo

Edited by PeterSL

29 minutter siden, PeterSL skrev:

Tja. Ulvefisken er jo i slekt med en bråte med arter som heter ålebrosme, og i familie med enda flere. Det eneste som skiller ulvefisken fra disse er vel at den er en av de få som har et eget, rart navn. 

Hvis du sier hvilken ålebrosme du mener det er så er det litt lettere å svare. Men hvis jeg skal komme med mine two cents, så har denne fisken for kraftige lepper til å være båndålebrosme. Brystfinnene stemmer vel heller ikke med båndålebrosme. Også er den vel kanskje for stor til å være vanlig ålebrosme(?), i tillegg til at jeg ikke ser flekkene fremme på ryggfinnen vanlig ålebrosme skal ha. 

De øvrige ålebrosmene blir vel ikke like store, så da sitter i alle fall jeg igjen med å mene at det er ulvefisk. 

Hva er det som ikke stemmer? 

Fisken dukker forøvrig opp i denne videoen, rundt 53 minutter. Han holder den også opp mot kameraet: 

https://www.youtube.com/watch?v=f8mwAUcKteo

Nei, jeg er nysgjerrig på hva vi kommer frem til. Men jeg har ikke kunnskap om disse fiskene, så for min del er det en glede å gruble utfra manglende kunnskap og se om man klarer å lande riktig.

Må vel nesten se den videoen da