Jump to content
Fiskersiden

Hjemmelaget sniksnøre

bunnfisk
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Lurte på om noen har laget hjemmelagde sniksnører og evt vil dele oppskrift? 

Jeg ser de selger Autosett som ser ut som et bra system, men vi er ikke så aktive at jeg vil bruke 2500,- på å få første snøre og vinsj opp å gå. 

Jeg vurderte følgende selv: 

Liten blåse på overflaten, og dersom det er sannsynlig med større fisk kan jeg ha et tau stykke bort til en større blåse. 

I den lille blåsen henger sniksnøre i form av en 2 mm polyesterline fra Biltema, via en karabinkrok.

Jeg lager x antall løkker på polyesterlinen med 2 meter mellomrom slik at jeg kan hekte av krok/fisk mens evt neste fisk blir hengende i sjøen.

I løkkene har jeg en liten karabinkrok, svivel, 0.4 eller 1.0mm fiskesene og krok. 

I bunn henger jeg et 3.5 kg lodd som jeg har liggende. 

Jeg bruker en slangetrommel jeg har liggende til å samle hovedlinen på, med trinse på rekken for å lettere sveive inn. 

Tanker er da at jeg fisker opp blåsen og klipser av blåse+karabinkrok. Jeg fester linen på slangetrommel og sveiver inn. Når krokene kommer kan jeg lett klipse de av hovedlinen og lagre de på isopor-plate. Når loddet kommer klipser jeg det av. Da kan jeg gå til neste blåse, klipse den av, feste linen til enden av forrige line og fortsette å sveive. Har da plass til x antall liner på slangetrommel. 

Dette vil jo ikke kunne automatisk regulere lengde slik Autosett kan, men jeg tenker det fort blir de samme plassene/dybdene man bruker dette. 

Edited by bunnfisk

Greia med autosett er at den er firkantet, ved å være firkantet og med en passende vekt drar man ut akkurat nok snøre til at man treffer bunnen og ikke mer. Noe som reduserer risikoen for å sette seg fast. Og om fisken klarer å flytte søkket slipper den ut ekstra line. Da blir det hele relativt enkelt å forholde seg til. 

Det du skisserer klarer jeg ikke helt å se for meg, det hadde vert enklere om du hadde tegnet litt. 

Men en blåse fra biltema og et søkke på 1,5 kilo slik som autosett ekstrem har koster fort 250 kroner. Så skal du ha 100m linetau fra biltema, 2mm polyesterline som du skisserer koster 130 kroner for 130 meter. 

Så skal du frem med 5 kroker i god kvalitet, koster gjerne 50 kroner det. Noen greie swivler.

Vi kan være snill og si 400 kroner for egenproduksjonen? 

Mens 5 stk Autosett Extreme, en mye mer komplett løsning ga jeg 2000 kroner for, ja jeg har dem selv. I flere forskjellige størrelser. 

Tror ikke du har mye å spare på sikt på å drive med egenproduksjon i dette tilfellet, sannsynligvis kjøper du deg en dårligere løsning til omtrent samme prisen. 

Og det 3.5 kilos loddet du snakker om? Husk at du skal dra det opp fra 100m også.. 

30 minutes ago, bunnfisk said:

Godt poeng. 

Sveiver du inn for hånd eller med vinsj på Autosett?

Jeg har ikke sveiv i det hele tatt, jeg drar snørene for hånd. Men det er jo fordi jeg fisker fra kano/fiskekajakk eller NJFF sine "Mine Båter". 

Hadde jeg hatt fast båt så hadde det sannsynligvis blitt autosett sin håndsveiv jeg hadde kjøpt. Men jeg ville ikke ha utelukket å lage en smart løsning på det selv heller. Det jo ikke akkurat vanskelig å lage noe tilsvarende den håndsveiven. 

Edited by Gabriel