Jump to content
Fiskersiden

Noen gode steder nærme åsane for ørret?

Corn
 Share

Recommended Posts

Prøvde og fiske Langavatnet da jeg så mange folk som snakket om at det er masse god fisk der men selv fanget jeg ingen

Jeg brukte litt forskjellige 9-12.5g sluker men fanget ingenting i de 3 timene jeg var der.

Har noen kanskje noe tips om et annet sted eller annen farge/form av sluk jeg skal bruke?

Det er vinter. 

På generelt grunnlag, fiske etter ørret er latterlig mye vanskeligere vinterstid enn sommerstid. Det betyr ikke at det er umulig, langt i fra, men du må ofte fiske med mer avanserte teknikker enn bare å kaste ut en sluk. Samt at du må bruke mye mer tid på å finne riktig sted å fiske på. 

Fisken går også mot dypt vann, og kan være vanskelig å nå uten båt. 

Så på vinteren fisker jeg nesten aldri ørret i ferskvann, det finnes unntak, og jeg har hatt noen få fantastiske vinterøkter opp i gjennom årene. Men det er ikke mange. Og de vannene det fremdeles går an å fiske jevnt i vinterstid er gjerne de store og dype vannene som feks Mjøsa. 

Men jeg fisker fremdeles jevnt etter sjøørret, og har hatt det veldig mye morro med å ta sjøørret i alle årets måneder. Og det vil være min anbefaling for Bergen. 

Sett deg inn i sjøørret fisket, men i utgangspunktet er det veldig enkelt. Fisket foregår i hovedsak via feks Google Maps hvor du ser etter intressante fiskeplasser, og så tar du bilen og kjører dit hvor du håper fisken står. 

image.thumb.png.654044fdb5b7e9536a601bef07184bf0.pngTigerbunn ser slik ut som dette, det er i praksis bare sandbunn med litt tang og tare spredd utover. Finner du det finner du sannsynligvis sjøøret som er i bedre hold og ofte mer bitevillige enn ferskvannsørreten. 

Eventuelt finnes det mange andre arter å satse på, @Ølgylt har jo feks en egen Bontelabo-guide i Bergen som virker veldig spennende utover høsten og vinteren. :) Da finnes det mange andre arter å få enn bare sjøørreten.