erik Posted November 17, 2025 Report Share Posted November 17, 2025 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 17, 2025 Report Share Posted November 17, 2025 Artig, dette er jo kanskje den mest brukte teknikken i andre land men skjelden vi ser den i Norge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted November 18, 2025 Report Share Posted November 18, 2025 bra film, godt å se at noen klarer å karre seg ut så sent på høsten, da fisket pleier å være tregt. Og dere viser jo at dropshot er en metode som kommer til sin rett nettopp nå. Metoden kan naturligvis også brukes ellers i året, særlig hvis fisken sturer, og/eller står dypt. Jeg har jo brukt metoden noe, og fått litt fisk (abbor) på denne, mest mindre fisk, under halvkiloen. Jeg registrerer at jeg har brukt metoden mer vertikalt, og driftet mens agnet spretter sakte bortover langs bunnen. De agnene jeg har fått mest på er krepseimitasjoner og små shads. Har også prøvd mark/igleimitasjoner noe, uten den helt store suksessen. Så langt heller ikke hatt den store suksessen med luktestoffer, men det statistiske materialet til nå er syltynt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted November 18, 2025 Author Report Share Posted November 18, 2025 Takk. Jeg begynte med dropshot for alvor i 2014, luktstoffer i 2015 og har ikke sett meg tilbake etter det. De siste par årene har ned kommet inn som et godt alternativ på treg fisk, men jeg synes det er morsommere med DS enn med ned så det er liten tvil om hva jeg bruker mest tid på. Men jeg ser jo hva de store profilene innen abborfiske får fiskene sine på så jeg bør gi ned mer tid. Vi har ikke gitt opp båten helt enda, og med piggdekk på nybilen ligger ting til rette for å teste grepet på islagte ramper. Spade og en bøtte full av blandet grus/ grovt salt er på plass i baggasjerommet i tilfelle rottefelle. Blir det bra vær neste helg så gjør vi nok et nytt forsøk en av dagene, men det mistenker jeg at blir årets siste fisketur med båten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 18, 2025 Report Share Posted November 18, 2025 (edited) Når det kommer til luktstoffer så har de et veldig begrenset bruksområde. Du trenger i praksis stillestående vann og et sted hvor du kan fiske lenge uten å bevege deg. Har forøvrig selv brukt denne metoden med jigg-krok og en tynn skive med makrell eller ørretfilet noen ganger, i stedet for softbait. Skjærer en 5-7 cm lang tynn skive med filet inklusive skinnet, som får ganske naturlig svømmeaksjon + lukt. 7 minutes ago, erik said: Vi har ikke gitt opp båten helt enda, og med piggdekk på nybilen ligger ting til rette for å teste grepet på islagte ramper. Spade og en bøtte full av blandet grus/ grovt salt er på plass i baggasjerommet i tilfelle rottefelle. Blir det bra vær neste helg så gjør vi nok et nytt forsøk en av dagene, men det mistenker jeg at blir årets siste fisketur med båten. Nå har jeg omtrent null erfaring med å sette ut båt men, kanskje vinsj kunne ha vert en ide hvis det er et ønske om å utvide sesongen? Slipper å rygge seg nedover en glatt rampe da. Edited November 18, 2025 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted November 18, 2025 Author Report Share Posted November 18, 2025 4 timer siden, Gabriel skrev: Nå har jeg omtrent null erfaring med å sette ut båt men, kanskje vinsj kunne ha vert en ide hvis det er et ønske om å utvide sesongen? Slipper å rygge seg nedover en glatt rampe da. Er man helt ute på glattisen (bokstavelig talt) så kan man rygge ned, vinsje båten på hengeren, blokkere hjulene på hengeren, koble fra bilen og kjøre bilen opp mens hengeren står igjen i vannkanten. Så sikrer man båten på hengeren før man bruker hengervinsjen mot bilen for å vinsje opp hengeren. Uten vekten av båten bør en elbil med nye piggdekk og AWD komme opp uansett underlag. Jeg er dog evig optimist så jeg tviler på at jeg må gå såpass drastisk til verks. Jeg har benyttet metoden selv, men da på sandstrand med bil som hadde forhjulstrekk hvor det gikk fint å sette ut, men ikke fult så fint å ta opp igjen etterpå. Det er tøft for nesehjulet på hengeren når man drar hengeren bortover slik, så man må følge med litt og helst slippe hengeren helt ned på nesehjulet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 18, 2025 Report Share Posted November 18, 2025 (edited) Lengter litt etter å ha båt selv, men når jeg hører om slikt tenker jeg bare en ting, fint med kano/kajakk.. Rett på taket, rett ut i vannet.. Ikke noe hengerstyr, slipper å stresse med å finne parkering til båt+tilhenger, rampe eller liknende.. Edited November 18, 2025 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted November 19, 2025 Author Report Share Posted November 19, 2025 Jeg har en jon-jolle også som jeg bruker der det av ymse årsaker ikke er mulig å komme til med flaggskipet. Den kan jeg løfte ut alene om nødvendig, og kombinert med en kanotralle og et par stropper kan jeg gå tur med den innover på grus- og gangveier. Jeg vurderte kajakk som alternativ da jeg kjøpte jolla, men siden vi ofte er to som fisker ble jolle valgt kontra kajakk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 19, 2025 Report Share Posted November 19, 2025 2 hours ago, erik said: Jeg har en jon-jolle også som jeg bruker der det av ymse årsaker ikke er mulig å komme til med flaggskipet. Den kan jeg løfte ut alene om nødvendig, og kombinert med en kanotralle og et par stropper kan jeg gå tur med den innover på grus- og gangveier. Jeg vurderte kajakk som alternativ da jeg kjøpte jolla, men siden vi ofte er to som fisker ble jolle valgt kontra kajakk. Ja jeg ser jo den. Dette blir litt off topic men der skjer jo veldig mye intressant på kajakk fronten. Garmin Force Current er jo er ufattelig intressant produkt, fot og fjernkontroll-styring + Anchor lock med en motor montert på baksiden av en kajakk eller eventuelt en Jon. Og når motorene kommer seg opp på det nivået som Force Current er på, så må man begynne å tenke på kajakker som fra bunnen av er laget for motorisering. Feks Bonafide PWR 129 og XTR 130. XTR 130 er jo igjen en kajakk som er på grensen til Jon, og fint fungerer til to pers. NuCanoe Unlimited kommer vel sikkert ikke til Norge men, det er også et svært intressant produkt. For min del blir det pedalkajakk i alle fall noen år fremover i tid, men da med en del intressant teknologi montert som feks Livescope. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts