Gabriel Posted November 19, 2025 Report Share Posted November 19, 2025 Må en dagstur innom Bergen neste Fredag, regner med å være ferdig/kjøre tilbake rundt kl. 14. Så utover forbi Åsane og mot Voss. Har noen et godt tips til hvor det kan være greit å stanse for å prøve seg? Lurte kanskje på en tur ut mot Holsnøy eller liknende. Helst noe som egner deg til slukfiske. Kommer til å ha med slukstang med litt forskjellig sluk opp til 60g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 19, 2025 Report Share Posted November 19, 2025 Vet ikke hva slags fisk du tenker å prøve å få, men hvis det bare er for å få fisket i solskinnet med grei sjanse for å få noe kan Salhus kai være et alternativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 19, 2025 Author Report Share Posted November 19, 2025 (edited) 1 hour ago, Ølgylt said: Vet ikke hva slags fisk du tenker å prøve å få, men hvis det bare er for å få fisket i solskinnet med grei sjanse for å få noe kan Salhus kai være et alternativ Hvilke arter er ikke så nøye, men feks Sei/Lyr/Torsk er jo alltids fint hvis fisken er spiselig der den fanges. Men i det hele tatt handler det bare om å fiske i 3-4 timer for å få klarnet hodet etter ukesvis med eksamensforberedelser og eksamener. Er på vei til å klikke for meg. Men gjerne et sted litt borte fra folk, også gjerne litt ut mot kysten. Kjører gjerne noen ekstra mil for å få en god kystfølelse. Edited November 19, 2025 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 20, 2025 Report Share Posted November 20, 2025 Skjønner det. Da er ikke Salhus plassen. Dessverre har jeg ikke utforsket Halsnøy eller Radøy nok til å vite om noen plasser der. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 20, 2025 Author Report Share Posted November 20, 2025 49 minutes ago, Ølgylt said: Skjønner det. Da er ikke Salhus plassen. Dessverre har jeg ikke utforsket Halsnøy eller Radøy nok til å vite om noen plasser der. Noen tanker om hvordan fisket generelt er i Bergen nå? Spesielt slukfiske. Hvilken type plasser jeg bør se etter? Syntes sundene rundt Flatøy ved Knarvik så litt intressante ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 20, 2025 Report Share Posted November 20, 2025 Jeg pleier bare å bruke slukstanga når jeg trenger agn eller må bevege meg for å holde varmen, så det er mer inntrykk enn kunnskap, men det virker som om sei og lyr har bra aktivitetsnivå, og små lyr er så godt som bankers. Pleier ofte å se sjøørret. Så blanking er ganske usannsynlig. Haglsundet ved Flatøy er dypt med mye strøm og bør ha fisk, men det er bratt ned til vannet og ikke noe idyllisk kystlandskap. Området der har også overvintrende makrell, men jeg vet ikke helt hvor de pleier å stå. Bruhodet til Nordhordlandsbrua på knarviksiden er en kjent plass som leverer bra, men også der ser det ut som byfisking. Bergenssiden av brua har et par ganske fine plasser, er en god del år siden jeg testet området, men da fikk jeg bra med torsk og lyr. Men man står i støyen fra veien så kystfølelsen der man får renset hodet uteblir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 20, 2025 Report Share Posted November 20, 2025 FosnaStraumen er vel forsåvidt ganske idyllisk, og det er bra med stier i området Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 20, 2025 Author Report Share Posted November 20, 2025 6 hours ago, Ølgylt said: FosnaStraumen er vel forsåvidt ganske idyllisk, og det er bra med stier i området Ja jeg så faktisk på akkurat den på kartet men med solnedgang 1530 neste fredag kommer jeg ikke frem dit en gang før solen er gått. Så tror den må spares til en senere økt, kanskje utover våren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts