Slukøra Posted November 28, 2025 Report Share Posted November 28, 2025 Hei, og takk for innpass på forumet. Er amatør på fiskefronten og har bare fisket litt sporadisk på fjellet etter ørret med jevne og ujevne mellomrom. Litt fiske også fra båt på sjø og vann, men er uten båt p.t. så det utgår foreløpig. Har hatt en "pause" de siste 4-5 årene. Junior i huset har egentlig vært mer interessert enn meg så når han flyttet på studenthybel gav jeg han fiskeutstyret mitt. Jeg kjenner lysten er der igjen for litt fiske på fjellturene neste år, så jeg er litt i planleggingsfasen. Jeg skal ikke ned noe rabbithole eller gå all-in, men klarer meg med enkle greier. Jeg vet det sikkert ikke er en generell og universell måte å svare på dette på, men hvis: Du skulle starte fra null og ta med et lite skrin med plass til 10 sluker og spinnere for fiske av ørret på Setesdal- og Ryfylkeheiene og Hardangervidda hva hadde du kjøpt? Merke, modell, vekt, farge etc. Hjelp meg å fylle opp et lite slukskrin igjen Takker og håper dere kan være overbærende med en rookie her på forumet. PS! Jeg lest litt i trådene her i forkant, men ikke helt funnet akkurat det jeg lurer på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 28, 2025 Report Share Posted November 28, 2025 Marinor Herring Jig i trepakning, så 3 stk. 2 stk Mepps 2 stk Panther Martin 2 stk Duo Bay Ruf Seek 68 HW Duo Spearhead Ryuki 70S IVER Duo Spearhead Ryuki 70S Troutwallis 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted November 28, 2025 Report Share Posted November 28, 2025 Dette er et interresant spørsmål, med potensielt mange svar. For noen vil nok dette grense mot religion … Jeg ville tenkt at det viktigste til fjellfiske er at du har noe som kan kastes ganske langt, f.eks. sildesluker av ymse varianter. På fjellet kan du møte hard motvind og langgrunne vann. Noen spinnere til elver, tjern og mindre vann er også bra. Panther Martin kaster ganske bra. Å dra til fjells uten Sølvkroken Spesial 12 gram kobber og rød, er vel å fornærme en del av norsk kulturhistorie. Men det kan jo gå bra … @Gabriel er nok en ganske «moderne» slukfisker. Mange har nok mye å lære av ham. Vil du søke inspirasjon hos en hakket mer konservativ fjellkant, kan du sjekke ut Bjarnes Turblogg og søk opp «sluk». 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 (edited) 10 hours ago, TT said: Noen spinnere til elver, tjern og mindre vann er også bra. Panther Martin kaster ganske bra. Å dra til fjells uten Sølvkroken Spesial 12 gram kobber og rød, er vel å fornærme en del av norsk kulturhistorie. Men det kan jo gå bra … Det er det nok uten tvil, men realiteten er at de jeg møter på som tar veldig mye fisk vanligvis er folk som sverger til enten Atomsilda eller Herring Jig, og nå for tiden er det mye mer Herring Jig enn atomsilda det går i. Det slår nesten ikke feil, møter du en skikkelig erfaren fisker i Sognefjellet som er av typen som hele tiden får mye fisk, da sverger han sannsynligvis til Herring Jig. Derfor valgte jeg bevisst å utelukke den, det er rett og slett ikke en sluk jeg bruker mye nå lengre. Men hadde jeg kunne valgt 20 stk hadde jeg nok inkludert en Sølvkroken Spesial. Det er en merkelig tendens til at Sølvkroken Classic blir mye anbefalt rundt om kring, og jeg sier ikke at det er feil, men jeg kjenner i grunn ingen som primært fisker med den og tar mye fisk. De som fisker med tradisjonelle sluker i fjellet og som samtidig tar mye fisk er primært sett folk som denger løs med sildesluker som Atomsilda eller Herring jig. Edited November 29, 2025 by Gabriel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 Skal man til fjells bør man reise så lett som mulig, og ha med relativt få sluker. Som regel mister man ikke så mange sluk på en uke. Derfor er jeg enig i utgangspunktet. Men jeg vil heller ha en reserve av hver type sluk, heller enn ti forskjellige sluk. Derfor ville jeg tatt med tre forskjellige typer sluk, og to typer spinnere, med en reserve av hver. Passende vekt er 10-20 gram, ikke bruk for store sluk. Som TT er inne på trenger man en langtkastende sluk, siden mange fjellvann er langgrunne. Hvilken typer er kanskje mindre viktig? Jeg har hatt brukbar uttelling på Atomsild, men Herring jig fungerer sikkert den også, og jeg har kanskje ikke gitt den nok sjanser? Man får fisk på den sluken man bruker... Jeg har fisket noen ganger på Hardangervidda, og Møresilda 10 eller 15 gram fungerte bra der. Sølvkroken spesial er en klassiker, som det nevnes, en annen er Aura Flake, særlig i grønn/sølv med glitter. Av spinnere er Panther Martin, Mepps Aglia/Black Fury og Myrans Mira gode alternativer. Vibrax kan også fungere. Kombinasjonen kobber med røde prikker, eller svart med gule prikker er klassikerne. Det er positivt at det er fjær på krokene. Og apropos fjær; et tips er å ta med noen våtfluer, og montere som opphenger foran sluken. Trenger ingen "avanserte mønstre" (imitasjoner), det går fint med klassiske våtfluer som Telemarkskongen, Zulu, Heggeli eller March Brown. Ta også med en fluedupp i tilfelle du bare vil fiske med flue, og du ikke skal ta med fluestang. Og skal du gardere deg maksimalt; ta også med noen små søkker og markkroker, og en markboks. Det kan jo om ikke annet være nyttig dersom man trenger matfisk, og fisken ikke tar noe annet.... god tur! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 Dette var en morsom tanke. Før jeg flyttet til Bergen og oppdaget kystmeite tuslet jeg en del i nordnorske fjellområder og det jeg hadde med var en Panther martin som jeg brukte åtti prosent av tiden, Sølvkroken spesial blå med gule prikker i 10 og 12 gram, og en liten jig med rødt hode og hvit kropp til vanskelige fisk. Skulle jeg nå gått en sånn tur ville jeg hatt med det for mimringens del. Men mesteparten av fiskingen ville nok blitt med duo spearhead, og en del med jigg med gobble på. Og siden jeg ikke er så glad i denging ville jeg også hatt med dupp og noen småsøkker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 49 minutter siden, Ølgylt skrev: Og siden jeg ikke er så glad i denging ville jeg også hatt med dupp og noen småsøkker. Jeg er heller ikke noen kjempefan av denging. For min del løses det ved å sitte på en stein eller tue og speide etter vak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 21 minutter siden, TT skrev: Jeg er heller ikke noen kjempefan av denging. For min del løses det ved å sitte på en stein eller tue og speide etter vak. og mens man sitter og glaner etter vak, og filosoferer, så kan man jo hive ut en mark... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 8 hours ago, piscator said: Passende vekt er 10-20 gram, ikke bruk for store sluk. Denne må jeg bare kommentere. Når jeg selv er i fjellet, så fisker jeg nesten utelukkende med stor sluk, mine mest brukte er Bay Ruf Seek 85 HW og Axcion Slim 85 HW. Det tilsvarer størrelsen på en 50 grams atomsilda. Det er null problem å ta en 200 grams ørret på en Bay Ruf Seek 85 HW. Og jeg har for morro skyld vert helt oppe 170mm wobblere og fremdeles tatt plenty av fisk under kiloen over 1000 moh. Spesielt tidlig i sesongen så gjør de store det ekstremt bra, mens senere på sesongen bruker jeg mest rundt 18-22 gram. Så min anbefaling vil i grunn være motsatt, man bør absolutt ha noen 25 grams og gjerne også 35-45g sildesluker (om stangen tåler det) slik at man kan nå langt ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 1 time siden, Gabriel skrev: Denne må jeg bare kommentere. Når jeg selv er i fjellet, så fisker jeg nesten utelukkende med stor sluk, mine mest brukte er Bay Ruf Seek 85 HW og Axcion Slim 85 HW. Det tilsvarer størrelsen på en 50 grams atomsilda. Det er null problem å ta en 200 grams ørret på en Bay Ruf Seek 85 HW. Og jeg har for morro skyld vert helt oppe 170mm wobblere og fremdeles tatt plenty av fisk under kiloen over 1000 moh. Spesielt tidlig i sesongen så gjør de store det ekstremt bra, mens senere på sesongen bruker jeg mest rundt 18-22 gram. Så min anbefaling vil i grunn være motsatt, man bør absolutt ha noen 25 grams og gjerne også 35-45g sildesluker (om stangen tåler det) slik at man kan nå langt ut. interessante erfaringer du har Gabriel, og for all del, naturligvis kan selv relativt liten ørret ta ganske stor sluk. Og med en større sluk kan man kaste lengre ut, noe som kan være en fordel i visse situasjoner. Men en større sluk krever også kraftigere stang. Jeg foretrekker å bruke en smekrere stang, for eksempel en 10-12 fots stang tilpasset kastevekter for eksempel 5-25 gram, og slukvekten bør jo tilpasses stanga. Som standard bruker jeg en sluk på 10-15 gram, som nevnt. Og en sildesluk i samme størrelse (atomsild) veier typisk 20 gram. Så er det klart at vær, dyp etc også spiller inn. Hvis man fisker litt dypt, kan det være en fordel med litt tyngre sluk. Men i godvær, og på grunnere vann, vil jeg definitivt gå ned i slukstørrelse/tyngde. Man må tilpasse seg. Og med en god stang, kompakt sluk, tynn braid, og medvind er det utrolig hvor langt man kan kaste. I medvind (kuling) på Hardangervidda, og en 12 grams Atomsild, og 0.12 braid kastet jeg over 100 meter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 29, 2025 Report Share Posted November 29, 2025 21 minutes ago, piscator said: interessante erfaringer du har Gabriel, og for all del, naturligvis kan selv relativt liten ørret ta ganske stor sluk. Og med en større sluk kan man kaste lengre ut, noe som kan være en fordel i visse situasjoner. Men en større sluk krever også kraftigere stang. Jeg foretrekker å bruke en smekrere stang, for eksempel en 10-12 fots stang tilpasset kastevekter for eksempel 5-25 gram, og slukvekten bør jo tilpasses stanga. Som standard bruker jeg en sluk på 10-15 gram, som nevnt. Og en sildesluk i samme størrelse (atomsild) veier typisk 20 gram. Så er det klart at vær, dyp etc også spiller inn. Hvis man fisker litt dypt, kan det være en fordel med litt tyngre sluk. Men i godvær, og på grunnere vann, vil jeg definitivt gå ned i slukstørrelse/tyngde. Man må tilpasse seg. Og med en god stang, kompakt sluk, tynn braid, og medvind er det utrolig hvor langt man kan kaste. I medvind (kuling) på Hardangervidda, og en 12 grams Atomsild, og 0.12 braid kastet jeg over 100 meter... Mye å kommentere her, men kan kort si at min favorittkomboer til fjellfiske per dags dato er: 1. Yamaga Blanks Bluecurrent Beta 100 4-30g med Vanquish 2500 snelle, da veier 10 fots stangen 101g og snellen 170 så det er en utrolig lett kombinasjon. Denne bruker jeg da fra 0-15g, den tåler jo opp til 30 men pga svært kort handtak er den mest komfortabel til lettere sluk og wobblere. 2. Shimano Lunamis S110M, 7-35g(45g) todelt 11 fot lang stang, kombinert med Shimano Vanquish C4000MHG. Stangen veier 170g og snellen 205g. Med andre ord, svært dyre, ultralette high end stenger og sneller. Så min løsning på kraftig stang som også er lett er jo rett og slett at jeg har kastet penger på problemet og kjøpt noe av det beste som finnes. Og på grunna, finnes ikke noe bedre enn Bay Ruf Seek, kan seriøst fiskes effektivt i 30-40 cm vanndybde i laaav hastighet. Snøre er jo også noe jeg har snakket om i andre tråder, men kort fortalt, 0.12 snøre "finnes ikke", det står 0.12 på pakken men reell dimensjon er sannsynligvis mye høyere. Varivas PE 0.6 er det jeg bruker, reell diameter på 0.153mm som gjør det til et av de tynneste snørene som eksisterer. Det bruker jeg til det meste av fjellfiske. Står det ikke oppført som 0.12 hos Line Laboratory tror jeg ikke på dimensjonen. Og jeg sier på ingen som helst måte at det er feil å fiske med en 12g atomsilda, det er det nesten aldri på høyfjellet. Men jeg tror allikevel mange vil bli overrasket over hvor effektivt det kan fiskes med slukstørrelser man normalt forbindet med havfiske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted November 30, 2025 Report Share Posted November 30, 2025 @Slukøra Jeg ville sett litt på sluker fra Fishking no. Disse er billige og fungerer fint, men krokene de kommer med er ikke verdens beste, så de pleier jeg å bytte ut. Mine favoritter er Trigger Prey og Trigger Spoon. De har også andre varianter jeg ikke har prøvd. Jeg er blitt veldig glad i å fiske med singelkrok. Jeg føler fisken blir kroket like bra som med treble, og det er mye enklere å løsne fisken fra håven. Jeg liker å bruke Owner S-61 på sluker. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts