jim nesset Posted November 28 Report Share Posted November 28 Noen som har noen erfaring med Berkley Flex Trout 360 10-30g er d en veldig myk stang egner den seg eventuelt til fiske etter laks i sjø og elv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted November 28 Report Share Posted November 28 50 minutter siden, jim nesset skrev: Noen som har noen erfaring med Berkley Flex Trout 360 10-30g er d en veldig myk stang egner den seg eventuelt til fiske etter laks i sjø og elv? Jeg kjenner ikke den stanga, men jeg vil tippe at en billig stang på 12 fot med kastevekt 10-30 gram er temmelig myk, ja. Kanskje på grensen til slaskete. Det står at den skal ha «dyp» aksjon. Som slukstang ville jeg skygga banen. Men skal den brukes til markfiske med dupp eller søkke, kan det funke fint. Jeg bruker selv en 13 fot 7-30 gram fra westin til markfiske etter sjøørret og smålaks. Hvor stor laks det er forsvarlig å fiske etter, er vanskelig å si. Westin-stanga mi har en ganske solid ryggrad som takler større fisk. Hvordan det er med Berkley-stanga, må man nok kjenne på den for å vurdere. Kul grønnfarge, da! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 29 Report Share Posted November 29 22 hours ago, TT said: Kul grønnfarge, da! Det er veldig kul stang, har vurdert den til markfiske i elv selv til tross for at jeg egentlig har alle stenger jeg trenger allerede... Og etter å ha sjekket dagens tilbud så ble det et kjøp av Flex Trout 390. 23 hours ago, jim nesset said: Noen som har noen erfaring med Berkley Flex Trout 360 10-30g er d en veldig myk stang egner den seg eventuelt til fiske etter laks i sjø og elv? Jeg gikk for en 390 nå, til den prisen den ligger ute for så er det bare å løpe å kjøpe. Uansett ytelse er dette en spennende stang så gjenstår det å se hvilken bruk den faktisk egner seg til. Jeg har siklet litt på den selv og til dagens pris ble det kjøp. 13 fots versjonen altså 390. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted November 30 Report Share Posted November 30 13 timer siden, Gabriel skrev: Det er veldig kul stang, har vurdert den til markfiske i elv selv til tross for at jeg egentlig har alle stenger jeg trenger allerede... Og etter å ha sjekket dagens tilbud så ble det et kjøp av Flex Trout 390. Jeg gikk for en 390 nå, til den prisen den ligger ute for så er det bare å løpe å kjøpe. Uansett ytelse er dette en spennende stang så gjenstår det å se hvilken bruk den faktisk egner seg til. Jeg har siklet litt på den selv og til dagens pris ble det kjøp. 13 fots versjonen altså 390. Oi oi, jeg kjente det klødde litt i kjøpefingeren selv! Men jeg har som nevnt over en 13 fots Westin. I tillegg har jeg en 13 fots Lawson Bait Launcher opp til 35 gram, så jeg trenger virkelig ikke en stang til i den gruppa. Jeg har kjøpt alt for mye fiskeutstyr opp igjennom årene, og i den siste tiden har jeg pålagt meg en slags karantene. Det jeg trenger nå er tid til å fiske, ikke mer utstyr. Men det hender karantenen sprekker, da … Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted November 30 Report Share Posted November 30 1 hour ago, TT said: Oi oi, jeg kjente det klødde litt i kjøpefingeren selv! Men jeg har som nevnt over en 13 fots Westin. 13 fot, sannsynligvis svært myk, stangen er også faktisk veldig lett for en 13 fots stang i denne prisklassen, og så må jeg innrømme at jeg virkelig digger designet. Jeg har mange stenger selv, har en annen 13 foter som jeg kjøpte nylig men den er da 20-70g. Men jeg tror faktisk denne vil være ganske så annerledes fra det meste annet jeg har, og av og til er det veldig praktisk med en ekstra lang stang. Og så er det ikke minst prisen da, det er tross alt bare 600 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jim nesset Posted December 1 Author Report Share Posted December 1 Den 30.11.2025 at 11.24, Gabriel skrev: 13 fot, sannsynligvis svært myk, stangen er også faktisk veldig lett for en 13 fots stang i denne prisklassen, og så må jeg innrømme at jeg virkelig digger designet. Jeg har mange stenger selv, har en annen 13 foter som jeg kjøpte nylig men den er da 20-70g. Men jeg tror faktisk denne vil være ganske så annerledes fra det meste annet jeg har, og av og til er det veldig praktisk med en ekstra lang stang. Og så er det ikke minst prisen da, det er tross alt bare 600 kr. Har igrunn nok stenger sjøl men var nok prisen å kjøpefingeren som fristet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted December 3 Report Share Posted December 3 On 12/1/2025 at 4:09 PM, jim nesset said: Har igrunn nok stenger sjøl men var nok prisen å kjøpefingeren som fristet Nå har jeg mottatt Berkley Flex Trout i 390 cm/13 fot. Dette er virkelig en helt RÅ stang til prisen. 620 kroner var det jeg betalte. Stangen er som navnet tilsier en flex-stang, denne er som våt spaghetti. Men igjen, en stang som er som våt spaghetti er også en stang som kaster ekstremt godt på lave kastevekter, og dette er nettopp en slik stang. Jeg vil ikke kalle det 10-30, jeg vil heller kalle dette en 3-20g stang så fleksibel som den er. Den er utelukkende konstruert i 24T Karbonfiber, som er myk, lavkvalitets karbonfiber, men igjen, det er dette som gir den fleksibiliteten. Skjøtene er gode, de sitter godt og føles helt trygge. Snellefestet er helt eksepsjonelt bra til prisen, snellen sitter godt og trygt og det er ikke billigste typen snellefeste. Samtidig pent og orange som gjør det til en ekstra morsom stang. Skaftet har helt grei innsving i korken, kjennes bra ut i hånden. Endestykket er i hardplast, lav kvalitet, men holdbart. Men det ikke akkurat noen rygg i stangen, så dette er ikke en stang jeg ville ha satset på til laksefiske i elv. Der har du alltid risikoen for å møte på storfisk. La den også på kjøkkenvekten, og den veide da 229 gram, som er svært lavt for en 13 fots stang med håndtak i kork. Denne stangen får en helt klar 10 av 10 poeng fra meg. Jeg vil anbefale denne stangen til alle og en hver som måtte ønske seg en ekstra lang og fleksibel stang. For en stang som virkelig gir bra inntrykk. Men det er jo en nisjestang, du må like fleksibiliteten i den, og du må vite hvilken fiskemetoder en såpass fleksibel stang passer til, men denne ble jeg umiddelbart glad i og den vil bli brukt jevnlig i årene fremover. Nesten som jeg skulle ønske at jeg sikret meg to stk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 4 Report Share Posted December 4 Ai ai! Nå angrer jeg litt på at jeg ikke bestilte en. Får se om de kommer på tilbud igjen. Slike tilbud har en tendens til å gå litt i loop. Før fisket jeg kanskje mye med mark i elv etter ørret. Tipper den hadde passet fint der. Det har blitt mindre slikt fiske de senere år. Tidligere har jeg også harvefisket en del med haspel og «friline». Det krever en stang med rett «feeling». Typisk en som kan kaste lette vekter, men ikke minst som bøyer seg litt selv ved svært liten motstand. Erfaringsmessig er myke stenger som heller litt mot slaskete, best egnet. Tipper kanskje den korteste versjonen kunne vært fin her. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted December 4 Report Share Posted December 4 (edited) 5 hours ago, TT said: Ai ai! Nå angrer jeg litt på at jeg ikke bestilte en. Får se om de kommer på tilbud igjen. Slike tilbud har en tendens til å gå litt i loop. Før fisket jeg kanskje mye med mark i elv etter ørret. Tipper den hadde passet fint der. Det har blitt mindre slikt fiske de senere år. De har tidligere hatt gode tilbud på pakker med denne stangen + snelle. Men det er første gang jeg har sett avslag på bare stangen. Men etter å ha prøvd den vil jeg glatt si det er en god stang til fullpris også. Quote Tidligere har jeg også harvefisket en del med haspel og «friline». Det krever en stang med rett «feeling». Typisk en som kan kaste lette vekter, men ikke minst som bøyer seg litt selv ved svært liten motstand. Erfaringsmessig er myke stenger som heller litt mot slaskete, best egnet. Tipper kanskje den korteste versjonen kunne vært fin her. Ja, dette høres ut som et perfekt bruksområde for stangen. Lett markefiske er nok generelt sett det denne stangen perfekt til, spesielt med søkke eller lett dupp i elv. Men jeg ville gått for den lengste åkke som, rett og slett fordi en 13 foter som dette er såpass skjelden vare at du vil slite med å få tak i noe tilsvarende senere. Den er faktisk også såpass lett at du fint kan fiske med 13-fots versjonen dagen lang uten problemer. Og når den er såpass myk som dette, så risikerer du typisk at den stjeler aksjon fra wobblere og sluker men jeg tror det vil være en fantastisk stang til spinnere og enkelte typer wobblere som uansett får god aksjon. Og ikke minst, 13 foter, relativt lett og myk betyr at man sannsynligvis kan oppnå noen ufattelige kasteavstander med den. Så det blir noe jeg skal utforske etter hvert. Har et lite håp om at den kan gi svært god ytelse med Bay Ruf Seek 68S i enkelte situasjoner. Edited December 4 by Gabriel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts