Jump to content
Fiskersiden

4-delt 9" stang for ørretfiske på fjellet

Slukøra
 Share

Recommended Posts

Som nevnt i denne tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/85465-starte-på-nytt-10-sluker-og-spinnere-for-fiske-av-ørret-på-fjellet/ så tenker jeg re-starte litt fiske av ørret igjen på fjellet. Dette i kombinasjon med fjellturer. Det primære for meg er selve fjellturen, og litt fisking bli bi-geskjeft.

Derfor kommer jeg nok ikke til å gjøre de store investeringer.

Jeg har som jeg nevnte i den andre tråden gitt bort det jeg hadde av fiskeutstyr til junior når han flyttet på studenthybel. Jeg har i helgen ryddet litt, og funnet at jeg har noen få småting liggende, men i grove trekk i særlig mye brukende.

Jeg fant to Abu Garcia og Shimano teleskopstenger. Begge på 6".

Jeg tenker derfor jeg må ha meg en ny stang. Må først unnskylde meg litt for jeg er ikke veldig flink på teknologi. Jeg har søkt mye her på forumet og lest. Jeg har i tillegg googlet, men her tror jeg kanskje jeg bommer litt på hva jeg søker på for jeg fant ikke mye brukende. YouTube derimot fant jeg noen bra videoer.

Så det jeg er ute etter er da fortrinnsvis en 4-delt 9" stang. Etter hva jeg har fått lest meg opp på og sett på YouTube så er nok 9" det som er mest fornuftig for det jeg kommer til å bedrive. 4-delt stang er vel å foretrekke med tanke på at den blir hengende på utsiden av ryggsekk uten at den stikker for mye opp.

Etter hva jeg leser og ser på nettet så er vel 3-20gr eller 5-25gr det som er best for meg med lette til middels sluk og spinnere.

Men jeg aner ingenting av merker. Jeg kjenner til Abu Garcia, Shimano og Sølvkroken. That's it :D Har fått meg meg at Lawson ikke anbefales, men alle disse Daiwa, Berkley, Elbe m.m. sier meg ingenting. Jeg kjenner heller til andre butikker som selger fiskeutstyr enn XXL, Intersport og Skitt Fiske så mulig jeg overser noen veldig bra butikker.

Siden dette som jeg gjentar sikkert for ofte ikke blir det primære på mine fjellturer, og jeg ikke ønsker å gå ned et "rabbit-hole" så tenker jeg at jeg skal ha 1 stang, og budsjettet er nok i deres øyne veldig beskjedent på 1000-1500 kr.

Noen som har noen tips?

Og beklager på forhånd hvis jeg spør idiotiske spørsmål eller burde kunne søkefunksjoner/teknologi bedre og burde funnet dette selv, men jeg håper dere bærer dere over med en nybegynner og amatør.

Edited by Slukøra

11 minutter siden, TT skrev:

Er det budsjettet med eller uten snelle? 

Det burde jeg skrevet tydligere ja, men budsjettet var 1500 for bare stang.

Jeg har også lagt ut en post over de snellene jeg fant (https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/85483-er-disse-snellene-noe-å-samle-på-eller-klare-for-søpla/&do=findComment&comment=824907). Hvis det viser seg at alle disse er søppel, så tenker jeg at jeg må øke budsjettet til 2500-3000 og da inkludere snelle også. 
Men jeg liker å kunne bruke ting jeg har og ikke bare kjøp-og-kast så jeg håper noen av snellene jeg har er godt nok for en amatør.

Jeg ser den du lenket til er 7-24gr. Jeg hadde i mitt syke hode tenkte at 3-20gr eller 5-25gr var det optimale for fjellfiske på ørret, men 7-24gr er ganske ok det også?

Edited by Slukøra

det fins ikke dumme spørsmål, bare dumme svar... ;)

fiskemessig har det mye for seg å bruke en litt lang stang; minst 9 fot, men kjøp gjerne enda lenger. Det er også en fordel med en reisevennlig stang, i flere deler, men vær klar over at dette kan gå ut over kasteegenskapene, og hvor god den er å kjøre fisk på. I den andre tråden tok det kanskje av litt (noe det ofte gjør når man diskuterer fisking ;) ), og hvis du ikke har veldig store planer for fisket virker det fornuftig å være jordnær med tanke på hvor mye penger du skal bruke. Men, det kan være utrolig mye å hente på å gå opp LITT i kvalitet og pris, med tanke på det fiskemessige utbyttet. Og altså en litt lengre stang. Men det er fullt mulig å få en 9-11 fots stang i OK kvalitet med kastevekt i området 5-25 gram, eller deromkring, og med en tilhørende snelle i str 2500, til mellom 2000 og 3000 kroner. For stang og snelle samlet bør man nok lande i det området. Av og til kan man gjøre OK "funn" i vanlige sportsforretninger, men utvalget av bra utstyr er bedre i spesialbutikker.

• Thanks 1

https://www.skittfiske.no/fiske/fiskestenger/haspelstenger/13-fishing-omen-gold-spinning-7-0-3-15g-FS646342

Under 1500 kroner per dags dato, da er beste jeg finner raskt denne. Det betyr ikke at det ikke kan finnes andre intressant og bedre stenger men, 13 Fishing Omen Gold i 5-20g og 9 fot ser ut som et knallkjøp til 999 kroner. 

Men kort fortalt, det du ser etter er 9-11 fot lang stang med optimal kastevekt 5-25g og regular/regular-fast aksjon. 

Edited by Gabriel
  • Thanks 1

6 timer siden, Slukøra skrev:

Jeg ser den du lenket til er 7-24gr. Jeg hadde i mitt syke hode tenkte at 3-20gr eller 5-25gr var det optimale for fjellfiske på ørret, men 7-24gr er ganske ok det også?

Om en stang kalles 7-24 eller 5-20/25 eller tilsvarende, skal du ikke legge for mye vekt på. Her har de ulike leverandørene litt forskjellig praksis. Selv vil jeg mene at om en stang kaster fint med 25 gram, er neppe 5 gram en veldig god velt. Men hvor «smalt» eller «bredt» ideell kastevekt for en stang er, kan nok variere. 

3 timer siden, Gabriel skrev:

https://www.skittfiske.no/fiske/fiskestenger/haspelstenger/13-fishing-omen-gold-spinning-7-0-3-15g-FS646342

Under 1500 kroner per dags dato, da er beste jeg finner raskt denne. Det betyr ikke at det ikke kan finnes andre intressant og bedre stenger men, 13 Fishing Omen Gold i 5-20g og 9 fot ser ut som et knallkjøp til 999 kroner. 

Men kort fortalt, det du ser etter er 9-11 fot lang stang med optimal kastevekt 5-25g og regular/regular-fast aksjon. 

Takk for tips. Jeg kjøpte denne :D

• Like 1

10 minutes ago, TT said:

Om en stang kalles 7-24 eller 5-20/25 eller tilsvarende, skal du ikke legge for mye vekt på. Her har de ulike leverandørene litt forskjellig praksis. Selv vil jeg mene at om en stang kaster fint med 25 gram, er neppe 5 gram en veldig god velt. Men hvor «smalt» eller «bredt» ideell kastevekt for en stang er, kan nok variere. 

Jeg har faktisk opplevde noe av det motsatte, har feks en del UL stenger som er laget for mellom 0.3 og 6 grams kastevekt. Det er korte ultralette stenger. Den ene stangen er 6 fot, har kastevekt på 0.3 til 3g og kostet meg vel bortimot 5000 kroner. 

Det som har overrasket meg en del er at jeg trodde slike korte stenger beregnet på lav kastevekt også ville være de beste på lave kastevekter. 

Men det jeg har funnet ut er at den beste stangen min til lav kastevekt er 4-30g Yamaga Blanks Bluecurrent 100 Beta.

Og det er flere årsaker til det, for det første er den ultralett, 101g og 10 fot stang gjør at den akselererer fort under kastene. Den er også lang, og lengre stenger gir lengre kast. Den har jevn aksjon, som igjen gir lengre kast. Og den har svært kort håndtak, og svært kort håndtak gir mer akselerasjon i kastet med mindre bevegelser. Det er såpass kort at det er en ulempe ved kastevekter over 20g, men til gjengjeld gir det helt rå kast mellom 0 og 15g. 

Et par andre stenger som har vert helt rå på lav kastevekt er Daiwa Shogun 5-25g 10 fot, og Daiwa Luvias 5-25g, stengene er myke med jevn aksjon som gjør at de kaster utrolig bra i hele spekteret.